Deel dit artikel
-

Wanadoo zet Europees advertentienetwerk op

Op initiatief van Wanadoo hebben enkele grote Europese providers/portals gezamenlijk een advertentienetwerk opgezet. Met de krachtenbundeling ontstaat een van de grootse online advertentieverkopers van Europa. Doel is het verbeteren van de concurrentiepositie.

De initiatiefnemer van het nieuwe advertentienetwerk is Wanadoo, dat hiervoor samenwerking zocht met Wanadoo-dochter Freeserve en de portals Web.de (Duitsland) en Libero (Italië). Gezamenlijk hebben deze partijen in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Spanje en Nederland een bereik van 30 miljoen unieke bezoekers.

Wanadoo, Freeserve, Web.de en Libero willen door samen te werken het gemakkelijker maken voor adverteerders om een 'pan-Europese' campagne te voeren. "Adverteerders hoeven niet meer apart met de verschillende landen te onderhandelen, er kan nu met een contactpersoon in het land zelf gewerkt worden", zegt Dianne Potters, corporate pr manager van Wanadoo in Nederland.

De samenwerkende partijen hopen hiermee hun positie op de markt voor online reclame te versterken. Deze markt is, getuige de laatste omzetcijfers van het IAB en de indicaties van Forrester, weer aan het aantrekken. Op pan-Europees niveau concurreren Wanadoo en collega's onder meer met MSN, Yahoo en T-Online.

Het advertentienetwerk zal niet ondergebracht worden in een afzonderlijk bedrijf, zegt Potters. De providers/portals zullen hun eigen advertentieruimte blijven verkopen, maar hebben straks de mogelijkheid om ook advertentieruimte aan te bieden die beschikbaar is bij de partnersites. Wanadoo zegt dat in eerste instantie de samenwerking met Freeserve, Web.de en Libero centraal staat, maar het sluit niet uit dat in de toekomst ook andere partijen zich kunnen aansluiten bij het advertentienetwerk.

Deel dit bericht

4 Reacties

fred

Dit lijkt me toch eerder een exploitant dan een mediabureau (die immers onafhankelijk advies moet geven).

latino

voor alle duidelijkheid; online mediabureau is totaal iets anders dan een advertentieverkoopbureau.Wordt nogal moe van dit soort verwarring in terminologie.Online mediabureaus zijn bureaus waar strategie, planning, inkoop etc. plaatsvindt uit naam van hun adverteerders.Wanadoo cs VERKOPEN deze advertentieruimte aan MEDIABUREAUS. Laten we maar niet hopen dat het wel de bedoeling is van Wanadoo cs om ook adviesfunctie te gaan uitoefenen naar adverteerders. Hun enige advies functie is ( en moet blijven) het verkopen van hun eigen specifieke diensten.Laat onafhankelijkheid bij de zogeheten 'third parties'; ook al kun je een discussie opstarten over de onafhankelijkheid van mediabureaus; dit gaat net zo goed op voor de offline bureaus (eeuwigdurende discussie).

Jasper Houtman

De tekst is inmiddels aangepast. Bovenstaande lezers hadden het bij het rechte eind, de juiste omschrijving is online advertentienetwerk. Redactie EmerceJasper Houtman

GG

wel heel briljant bedacht van wanadoo, heel knap!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond