Deel dit artikel
-

Warner Brothers biedt tv-series gratis online aan

De Amerikaanse film- en televisieproducent Warner Brothers zet alle afleveringen van meer dan honderd oude televisieseries online. Omdat toegang tot de beelden gratis is, moeten de inkomsten volledig uit advertenties komen. De dienst zal begin volgend jaar van start gaan, zo schrijft de New York Times.

De dienst, die In2TV gaat heten, biedt programma’s aan die per half uur één tot twee minuten worden onderbroken door commercials. Een stuk minder dan de gemiddelde acht minuten reclametijd per half uur in een Amerikaanse tv-uitzending. Het is niet mogelijk om de reclamespotjes ‘te skippen.’

Distributie van de video’s vindt plaats via de webportaal van America Online, dat evenals Warner Brothers een onderdeel van Time Warner is. Een latere versie van de dienst zal gebruik maken van peer-to-peer filesharing om videobestanden onder internetters te verspreiden.

In een reactie in de New York Times zegt Eric Frankel, president van de kabeldistributiedivisie van Warner Bros, dat het film- en televisiebedrijf internet wil gebruiken om de afhankelijkheid van kabelnetwerken en lokale televisiestations te verminderen. “We zagen de opkomst van breedbandinternet en zeiden: laten we proberen om de eerste partij te zijn die een nieuw distributienetwerk creëert. Zo hoeven we onze programma’s of films niet meer te slijten aan een televisienetwerk als TBS.”
Frankel zegt verder dat een kabelmaatschappij in de toekomst meer moet betalen voor een televisieprogramma als ze wil dat deze later niet ook op internet wordt aangeboden.

Andere Amerikaanse partijen hebben de laatste tijd juist aangekondigd om kijkers te laten betalen voor het bekijken van programma’s. Zo kondigden NBC en CBS vorige week aan dat ze herhalingen van hun meest populaire nieuwsshows voor 99 dollarcent aanbieden via een video-on-demand dienst.

De opkomst van technieken als digitale televisie (DTV) en ‘Video-On-Demand’, zorgen ervoor dat omroepen in Nederland niet zelfstandig kunnen overleven, zo stelt Jan-Piet Nelissen van Quintel Management Consulting, gespecialiseerd in advies aan bedrijven in sterk veranderende markten. Tot op heden halen Nederlandse commerciële zenders via reclamespots ongeveer driekwart van hun inkomsten binnen, aldus Nelissen. Door de opkomst van Digitale TV en TV- of Video-On-Demand, zoals www.uitzendinggemist.nl, versnippert de aandacht van de kijker, waardoor marktaandelen en dús advertentie-inkomsten dalen, zo redeneert hij.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond