Deel dit artikel
-

Wat is er eigenlijk gebeurd met..?

Het faillissement van Digiflyer in januari 2000 werd in de Nederlandse internetwereld nog gezien als een curiositeit. In de zomer van 2001 waren omvallende bedrijven echter de trieste orde van de dag geworden.
Wat doen de voormalige leidinggevenden nu?

Roel de Hoop, voormalig ceo Hot-Orange.com, nam een sabbatical van een half jaar.

"Ik geloof nog steeds dat internet de wereld gaat veranderen", zegt hij. "We staan nog maar aan het begin." De Hoop heeft zichzelf tot eind van dit kwartaal gegeven om nieuwe ideeën te ontwikkelen. "In de tussentijd ben ik wel als adviseur voor bedrijven actief." De kans dat het wederom internet is waarmee De Hoop zich gaat bezighouden is groot. "Er is volgens mij geen branche waarin internet nog geen rol speelt." De belangrijkste les van Hot-Orange? "Dat je personeel ontzettend belangrijk voor je is."

Tijn Hoekstra, oprichter Digiflyer, begon een nieuwe start-up, Digital Architects.

"We zijn met zijn drieën, het startkapitaal hebben we zelf bijeengebracht." Het belangrijkste product is momenteel Flexwindow.com, een "update-service" voor het contentmanagementsysteem. Iemand kan een e-mail met de gewenste veranderingen aan Flexwindow sturen waarna de aanpassingen op de site worden gedaan. "Het is erg eenvoudig en gemakkelijk, we hebben er al aardig wat klanten voor. Er is ook buitenlandse belangstelling voor het systeem." Digiflyer is niet geheel van het toneel verdwenen. "De software hebben we na het faillissement gekocht en bieden we nog gratis op de site van ons bedrijf aan."

Oscar van Dijk en Michiel Colenbrander, oprichters van ReceptenWeb, financierden zelf een doorstart.

"Het aantal pageviews is gestegen tot anderhalf miljoen, een half miljoen meer dan op ons hoogtepunt, in december 2000", vertelt Van Dijk. Inkomsten krijgt ReceptenWeb uit banners en contentsyndicatie. "Een probleem was dat de advertentiemarkt inzakte. Bovendien bleek het moeilijk om het vertrouwen van A-merk adverteerders terug te winnen", vult Colenbrander aan. Sinds september is ReceptenWeb cashflow-positief, zegt hij. Maar in de cijfers zijn de salarissen van beide initiatiefnemers niet verwerkt. Van Dijk: "Wij verdienen onze boterham met het adviseren van bedrijven die in problemen zijn gekomen, of bedrijven die willen weten hoe ze om moeten gaan met een overname."

Deel dit bericht

1 Reactie

Vdwinter

Het blijft leuk die artikelen van Emerce. Vroeger namelijk lag er altijd wel een gratis exemplaar van op de leestafel bij Twinning. Later werd dat steeds minder… maar gelukkig hebben ze een website die nog steeds de leuke artikelen brengt. Om even een quote aan te halen van de heren 'Oscar van Dijk en Michiel Colenbrander" van receptenweb. "Een probleem was dat de advertentiemarkt inzakte. Bovendien bleek het moeilijk om het vertrouwen van A-merk adverteerders terug te winnen". Jongens je moest eens weten wat er allemaal aan personeel rond liep bij receptenweb.(veel content-medewerkers.) Ik denk dat het een beetje eenvoudig is om te zeggen dat het faillisement oorzaak is van de slechte markt. Hoge personeelskosten misschien wel een niet geheel correct bedrijfsbeleid, want wat het echte coreproduct van receptenweb was, ok recepten, maar dan…. De allerhande is ook mooi en daar staan leuke recepten in en, weet ik uit zeer betrouwbare bron, ook nog eens redelijk tot zeer goed kostendekkend. En waar halen zij de recepten vandaan… juist bedenken ze zelf voor het merendeel. Mmm, ik zou als ondernemer niet echt direct van deze heren advies aan gaan nemen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond