Deel dit artikel
-

‘We moeten een stevig portie nut inbouwen’

Mobiele telefoons zijn de afstandsbediening van het huidige leven. Volgens Winston Binch, hoofd Interactive van het Amerikaanse Crispin, Porter & Bogusky, moeten marketeers hier veel kracht uit putten. En daarbij staat het praktisch nut centraal.

Gaat ‘augmented reality’ echt doorbreken in online adverteren?

"Online is augmented reality nog steeds een gimmick en hooguit een geavanceerde ‘feature’ in plaats van een effectieve technologie voor marketing en communicatie. Tot nu toe ontbreekt het bij de meeste toepassingen aan een echt nut en de ervaring is ook meestal nog niet direct. Dit jaar zullen meer mensen zich ermee gaan bezighouden, waardoor AR ook voor het grote publiek nuttiger en overtuigender zal worden, waarschijnlijk op het gebied van winkelen en locatie gebaseerde diensten."

Denk je dat reclame in sociale media werkt?

"Het publiek is de sociale netwerksites nog steeds volop aan het verkennen. Als we bedenken welke technieken er allemaal zijn om marketing zeer nauwkeurig te richten op de consument en zijn specifieke interesses, kunnen we vaststellen dat display advertising uiterst goed kan werken binnen sociale media, zowel voor branding als direct sales. Adverteren kan wel slimmer, namelijk door het te baseren op de ruime hoeveelheid openbare gegevens en traffic data, zodat er een grotere kans is dat iemand geïnteresseerd zal zijn in jouw product of dienst. Maar het gaat niet alleen om hypertargeted banners. Om succes te boeken binnen de sociale media moet je een stevige portie ‘nut’ in je reclame weten te leggen. Je moet oplossingen bieden voor de problemen van de gebruikers en geen rommel maken. Je moet je afvragen hoe je de gebruikerservaring kunt verbeteren en hoe jouw merk daarin een rol kan spelen."

Gelooft u in mobiele reclame of is de mobiele telefoon vooral geschikt voor diensten, dus applicaties?

"De meeste mensen gebruiken hun mobiele telefoon voornamelijk om te communiceren, zaken te delen en locaties of dingen te vinden. Het afdekken van die basis moet nog steeds de eerste prioriteit voor veel merken zijn: een sterke en relevante mobiele site, alsook een goed plan voor search en sms. Dat is ook precies waar de explosie van apps om draait. De truc is om niet verloren te gaan in de massa. Onze insteek is en blijft om apps te ontwikkelen die ons publiek nodig heeft en die er echt rekening mee houden hoe mensen hun mobiele toestel gebruiken om te communiceren met onze merken.

Mobiel is een interactief kanaal en biedt daarom talloze mogelijkheden voor advertising. Het is nog steeds in ontwikkeling en ongetwijfeld zullen nog een heleboel dingen worden uitgeprobeerd, van rich media tot apps tot zeer goed ontworpen mobiele sites.

In veel opzichten zijn mobiele apparaten nu de afstandsbediening van ons leven. In die gedachte schuilt heel veel kracht voor marketeers. In heel kort tijdsbestek is mobiel centraal komen te staan in ons creatieve denken."

Welke online campagne heeft u het meest geïnspireerd in de afgelopen maanden?

"Ik kijk niet specifiek naar digitale advertising voor inspiratie. Ik word enthousiast van hetgeen gebeurt op het gebied van digitale producten en ondernemerschap. Ik ben een fervent Hulu-gebruiker, ben net begonnen met Posterous en UberTwitter. Mijn inspiratie haal ik uit ontwikkelingen die het makkelijker en plezieriger maken om digitale content te consumeren, om met vrienden en familie te communiceren, om mijn diensten en ideeën te promoten, en om slimmer te worden. De meeste reclame van nu biedt mij die dingen niet. Mijn streven is om op z’n minst werk af te leveren dat aan die voorwaarden voldoet."

Agency of the year

Crispin, Porter & Bugusky en werd vorig jaar uitgeroepen tot Interactive Agency of the Year. Ze hebben veel prijswinnend werk op hun naam staan, zoals de recente "Whopper Sacrifice". Ook de Jerry Seinfeld commercials voor Microsoft deden veel stof opwaaien. Tijdens eDay zal Winston Binch spreken over The Future of Advertising.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond