Deel dit artikel
-

‘We posten zo veel op sociale media, omdat we leren van beloningen’

Het sociale-mediagebruik van mensen wordt vaak vergeleken met een verslaving, met als ‘craving’ het willen krijgen van zo veel mogelijk positieve feedback – likes – uit je omgeving. Empirisch bewijs voor sociale-mediagebruik als op beloning gebaseerd gedrag is echter schaars, maar  UvA-psychologen Björn Lindström en David Amodio trekken nu toch conclusies.

Met een big data-analyse en gedragsexperiment laten ze zien dat reward learning-mechanismen van invloed zijn.

Het onderzoeksteam analyseerde meer dan een miljoen posts van ruim 4.000 gebruikers op Instagram en drie online fora (over herenmode, damesmode en tuinieren).

De onderzoekers zagen dat mensen hun berichten op zo’n manier spreiden dat het aantal likes dat ze gemiddeld ontvangen, wordt gemaximaliseerd. Ze posten sneller nadat ze een hoog aantal likes krijgen en minder vaak wanneer ze minder ‘likes’ ontvangen’. Dit patroon sluit nauw aan bij het bekende mechanisme van reward learning (leren door beloning) en suggereert dat er sprake is van vergelijkbare principes die bij dieren te zien zijn.

De onderzoekers gingen vervolgens op zoek naar bevestiging van hun resultaten door een online experiment te doen op een Instagram-achtig platform. Hierin konden deelnemers grappige beelden met een spreuk erbij of memes posten en ontvingen zij likes als feedback. Ook uit het experiment bleek dat dat mensen vaker iets posten als ze gemiddeld meer likes krijgen.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond