Deel dit artikel
-

Web 2.0 op de werkvloer

Waarom is het niet mogelijk om een Word-document van een collega te ‘raten’, net zoals dat kan met video’s op YouTube? Of om, net als bij Facebook, een RSS-feed te hebben met daarin een overzicht van de ‘contentactiviteit’ van collega’s?

Salesforce wil met nieuwe web-based software een reeks aan web 2.0 functionaliteiten koppelen aan allerlei vormen van bedrijfscontent. De software, Salesforce Content, is nuttig omdat de content op bedrijfsnetwerken moeilijk doorzoekbaar is, meent Marc Benioff, CEO van Salesforce.

Benioff: "De informatie op het internet is beter doorzoekbaar en meer gestructureerd dan de informatie binnen een bedrijfsnetwerk." Hij haalt onderzoeken aan waaruit naar voren komt dat weinig mensen moeite hebben met het vinden van informatie op het internet, en juist heel veel mensen moeite hebben met het vinden van informatie op een bedrijfsintranet.

Met Salesforce Content kunnen gebruikers van een bedrijfsnetwerk documenten, spreadsheets of video's met elkaar delen. "Via communities als Flickr, YouTube of restaurantsites kunnen mensen eenvoudig foto's, video's of goede restaurants vinden. Dat kan omdat mensen ‘tags' aan hun content verbinden en elkaars content beoordelen," zegt Benioff. "Gebruikers kunnen zo relevante content uit een ongestructureerde massa ‘pikken'".

Google
Wat populaire ‘web 2.0' sites doen, heeft Salesforce ‘vertaald' naar een bedrijfsomgeving. Collega's kunnen elkaars documenten beoordelen, commentaar leveren en kiezen met wie ze een spreadsheet willen delen, en zien wat ‘relevante collega's' zojuist hebben gewijzigd in hun document. Salesforce Content is beschikbaar voor gebruikers van de webbased software van Salesforce.

Salesforce is niet de enige partij die een sociaal element toevoegt aan kantoorsoftware. Zo doet Google iets soortgelijks met Google Docs & Spreadsheets. Met die webbased software kunnen gebruikers ook documenten delen en er samen aan werken. Verschil is dat Salesforce een sociale laag kan leggen over alle bedrijfssoftware (dus meer dan kantoorsoftware), en dat doet binnen het bedrijfsnetwerk.

Deel dit bericht

1 Reactie

Tim Bijlsma

Hoewel doorontwikkeling van je product leuk is moet een bedrijf een beetje oppassen dat zij hun software niet teveel 'goldplaten'. Mensen -vooral met software en het web zijn nogal dom en laagdrempelig in hun gedrag.  Ik snap dat 'social networking' de natte droom van de gemiddelde marketeer…maar op het grote boze internet waar ik Big Brother nogsteeds een middelvinger kan geven met ip-spoofers – waardoor mijn reacties niet altijd gelinkt kunnen worden aan mijn echte naam- zou ik dit op mijn werk niet kunnen doen.  Dit heeft als gevolg dat ik als een digitale gestapo meneertje 'A' rate dat zijn stukje voor geen meter klopt en dit rondmail aan mijn collega's….kan hij bij mij ook verhaal halen waardoor het hele belang van deze gadgets totaal in het geding komt. Immers kan ik ook naar mijn collega toestappen en hem complimenteren of corrigeren.  Ten derde lijkt het mij dat je als werkgever er niet op zit te wachten dat je werknemers elkaar een beetje zitten te 'raten'…dat doen ze maar in de kroeg op of hyves….stelletje lutsers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond