WebAds met profiling netwerk

WebAds gaat van start met een profiling netwerk. Adverteerders kunnen op een groep van sites met geregistreerde gebruikers adverteren op basis van persoonskenmerken. Het netwerk waar WebAds mee van start gaat beschikt over de geregistreerde profielen van drie miljoen gebruikers. Het gaat om de sites van Hyves, TMF, SBS, Voetbal International en Spelpunt.
Profiling, het gericht tonen van advertenties op basis van bijvoorbeeld leeftijd of geslacht aan ingelogde gebruikers van sites, is als fenomeen niet nieuw voor WebAds. Ook andere advertentienetwerken zoals AdLink hebben al op deze manier adverteerders aan sites gekoppeld.
Het nieuwe is, volgens Jasper Lamers van WebAds, dat adverteerders nu op basis van profielen kunnen inkopen voor een netwerk van sites. Voorheen kocht een adverteerder in voor een enkele site. “Profiling deden we al langer voor Hyves en TMF. Toen kocht een adverteerder in voor een enkele site en kon hij een advertentie tonen aan bijvoorbeeld 18 tot 25-jarige mannen op Hyves.”
Adverteerders zijn volgens Lamers enthousiast. “Er is veel belangstelling.” Profiling is, aldus WebAds, bijvoorbeeld interessant voor cosmeticamerken die willen adverteren in de TMF-omgeving, maar dan wel gericht op jongens of meisjes.
Tjeerd Kooij, managing partner van WebAds: “We zien een nadrukkelijke verschuiving van adverteren op websites naar adverteren op doelgroepen. Met profiling op basis van persoonskenmerken en behavioral targeting op basis van het gedrag van internetgebruikers worden doelgroepen nog gerichter bereikt.”
Bas Seelen, managing director van concurrent AdLink, is niet onverdeeld enthousiast over profiling. “Soms is profiling niet echt lonend omdat bepaalde sites niet de juiste gegevens hebben van de gebruikers die inloggen.” AdLink heeft profiling op verschillende sites toegepast. Seelen: “Op dit moment maken we gebruik van de profielen van gebruikers van Lycos.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
David Janssen
Profiling is een manier om heel gericht te adverteren, waarbij branding niet uit het oog verloren wordt. Het grote probleem van banners met een CPM beloningsmodel is dat je heel slecht kan meten wat je hiervoor terugkrijgt. Het tegenovergestelde is affiliate marketing en adWords, waarbij je precies weet hoeveel je per bezoeker of lead betaalt. De brandingwaarde hiervan is echter nihil. Hoe kun je nu dan gericht banners plaatsen? In de praktijk worden risico's door verschillende beloningsmodellen altijd verschoven tussen de verschillende partijen: het aantal views, de click-through-ratio van een banner, de conversie op een site enz. In affiliate marketing verplaatst een adverteerder alle risicio naar de affiliate: pas als er een lead of sale gerealiseerd wordt, betaalt deze uit. Het tegenovergestelde vinden we veelal terug op grote portals: hier kunnen adverteerders voor een vast bedrag per maand een advertentie plaatsen. Het lijkt alsof we hier een goede balans hebben. De adverteerder betaalt per 1000 relevante views, Hyves of TMF heeft voor elke bezoeker een gerichte advertentie…. Wat vinden jullie?
Philip Klop
L.S. Dit systeem werd al meer dan anderhalf jaar geleden door mij bedacht en opgezet voor ad pepper media. De eersten die ermee in de markt begonnen samen met ad pepper zijn Spelpunt, Lycos en cu2. De conversie resultaten die je ermee kunt behalen zijn boven modaal, maar het een en ander is wel afhankelijk van de kwaliteit van de database van de betreffende sites. Elk afrekenmodel (cpm, cpc, cpl) is geschikt voor dit systeem, afhankelijk van de kwaliteit en de grootte van het profiel in de databases. Toch zou ik eerder laten afrekenen per bereikt profiel, dus cpf (cost per profile). Mvgr,Philip Klop
Kasper Katje
In grote lijnen kan ik me wel vinden in stelling David. Het is inderdaad een mooie balans en over het algemeen genomen is profiling/targeting toch het meest effectief. Wij doen dit al jaren via e-mailmarketing want waarom zou je een man reclame sturen (of dus tonen) van maandverband? Echter, affiliatemarketing kan wel degelijk voor branding zorgen en niet zuinig ook, dit wordt juist veel te veel ondergewaardeerd. (en levert het in 1e instantie geen leads/sales op dan is het nog gratis ook!) Je hebt overigens alleen voor elke bezoek(st)er een gerichte advertentie wanneer je de onverkochte bannerviews ook op basis van profielen opvult.
Henkie
Is je tweede naam soms "Schouder", Eynstein? Clickz had het er in 2001 al over: "Registration-based targeting.Widely recognized as the most accurate of targeting methods, this form of ad targeting is based on information supplied by users when they register at a site. Typically, this information is correlated to individuals by the use of a cookie, although I've seen other methods used." http://www.clickz.com/experts/media/media_buy/article.php/900111