Deel dit artikel
-

Webintermediair First Europa te koop

Internetverzekeraar First Europa valt om. Het Nederlandse bedrijf is te koop voor de hoogst biedende, los van het Europese bedrijf dat aan een ‘grote verzekeraar’ wordt verkocht. Verzekeringssite.nl meldt zich als koper.

"In Nederland is First Europa een gezond bedrijf", zegt Cisco Barao, ondernemer in verzekeringen en overnames. Hij neemt de zaken waar voor First Europa NL dat hij in januari 2007 ook in Nederland op het paard hielp. Toen werd geroepen dat deze internetspeler de markt volledig zou omwoelen. Het eerste doel was marktleiderschap in autoverzekeringen.

Zo ver is het niet gekomen.Verzekeringssite in Haarlem meldt zich openbaar als koper. Volgens directeur Erik Hordijk gaat het allesbehalve goed met First Europa: "Het bedrijf had grote pretenties maar het is ze gewoon niet gelukt. Je kunt wel een website en verkoopclub neerzetten maar dat betekent nog niet dat je voldoende verstand van de markt hebt en feeling met wat Nederlandse klanten willen die op zoek zijn naar verzekeringen."

Van de ambitieuze plannen is weinig terecht gekomen. First Europa NL lig op zijn achterste. Het klantnummer 0800 022 8597 is al niet meer in gebruik. Moederbedrijf First Europa Services ltd in Londen pakt ook de telefoon niet op bij het nummer dat op de site staat. Vermoedelijk is het Europese call-center in Lissabon al gesloten.

Volgens Hordijk gaat de Nederlandse tak apart weg daar het niet goed gaat. Volgens Barao verkoopt hij First Europa Nederland daar het een aparte BV is. De reden is niet, zo verzekert hij, dat een Nederlands concern First Europa internationaal koopt en dus niets aan de Nederlandse dochter heeft. "Het is een buitenlands concern dat nu due dillegence doet. Ik kan geen naam noemen."

First Europa Services ltd beweerde als eerste online verzekeraar een vergunning te hebben om verzekeringen aan te bieden in alle landen binnen de Europese Unie. Ze is ook actief in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië en Spanje. De verzekeraar is opgezet door hetzelfde team dat e-Bookers had oppgezet, een groot online reisbureau en in 2004 als noodlijdend bedrijf verkocht is voor 400 miljoen dollar aan de Amerikaanse hotel- en autoverhuurketen Cendant.

De investeerder in First Europa was ook Dinesh Dhamija die de opbrengst van e-Bookers er gedeeltelijk instak. "De aandeelhouder heeft in zijn onmetelijke wijsheid besloten om er al na goed een jaar de stekker uit te trekken", zo zegt Barao.

Die formulering duidt erop dat hij het daar niet helemaal mee eens is. "Het is duidelijk dat als je er na een goed jaar al mee stopt omdat het je niet zo goed past, je toch niet bijster goed hebt nagedacht over je investering. Voor die conclusie hoef je niet doorgeleerd te hebben", geeft Barao met de nodige humor volmondig toe. Maar hij mag het bedrijf nog wel proberen te verkopen.

Hordijk ziet zich als een belangrijke gegadigde: "Met het echec schaart First Europa zich bij Nederlandse voorgangers als WelloWell en Mr Finch. WelloWell verwijst inmiddels naar Verzekeringssite.nl en de boedel van Mr Finch hebben wij in 2003 overgenomen van Achmea" WelloWell was een ‘onafhankelijke’ online intermediair van ING. Verzekeringssite heeft nog geen bod uitgebracht op First Europa, maar trekt alvast aan de bel. Er is nog geen prijs bekend, dus alles ligt nog open.

Volgens Hordijk zal een eventuele overname van First Europa Nederland geen gevolgen hebben voor de onafhankelijkheid van Verzekeringssite als vergelijker: "Wij waren al intermediair voor de verzekeraars die geen direct writer zijn, zoals Nationale Nederlanden, Fortis en Delta Lloyd. Vanaf 2006 is er ineens een enorme groei gekomen in online afsluiten van verzekeringen, dus bieden we dat ook aan. De vergelijkingen zijn objectief gebleven, want als dat niet meer zo zou zijn dan zouden bezoekers en aanbieders daar zo doorheen prikken. Dan kunnen wij de tent sluiten."

Hordijk spreekt van een ‘voortwoedende prijzenslag’ in autoverzekeringen: "Dat legt vergelijkingssites geen windeieren. Onze omzet verdubbelde in het eerste kwartaal van 2008 ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar."

Deel dit bericht

5 Reacties

Verzekeringsmarketing

Het Assurantie Magazine schreef vandaag dat de portefeuille 2000 polissen besloeg. Dit is -mijn inziens- niet veel voor een bedrijf wat met zoveel bombarie de markt is ingegaan.

Richard Vroom

AssurantieMagazine schreef letterlijk: "De portefeuille omvat tussen de 1.500 en 2.000 polissen". De waarheid zou ergens in het midden liggen, dus circa 1.750.

Dirk

Jammer, een beetje concurrentie is welkom. Ik hoop dat het anderen wel lukt. Verzekeren via internet is de toekomst. Dienstverlening van bekende namen is niet altijd even goed, kijk bijv. naar Yarden die haar bestaande klanten vorig jaar heeft uitgekleed met de nieuwe uitvaartpolis. Kansen genoeg voor nieuwe verzekeraars.

Sascha

Weet iemand per wanneer het bedrijf is verkocht?

Rob

@Sacha Ik zou het niet weten maar als Barao achter een bedrijf zit loopt het vaak met een Cisco af maar een ramp wordt het altijd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond