Deel dit artikel
-

Ebookers verkocht voor 404 miljoen dollar

De Amerikaanse hotel- en autoverhuurketen Cendant heeft noodlijdende online reisbureau Ebookers overgenomen voor een bedrag van 404 miljoen dollar. Ebookers dat al een tijdje in de etalage stond, is actief in 13 Europese landen heeft het al een hele tijd moeilijk en probeert waar mogelijk in de kosten te snijden.

Cendant is behalve nu van Ebookers ook de eigenaar van bekende autoverhuurders Avis en Budget, de Ramada hotel franchisenemers en Orbitz een reisagent die eveneens actief is op internet.

Om de winstgevendheid te verhogen en om kosten te verlagen, is Ebookers al een tijdje bezig met het terugbrengen van personeel. In mei werden er nog 250 mensen in Europa en India naar huis gestuurd.  Ebookers oprichter en bestuurder Dinesh Dhamija heeft 40 procent van de aandelen in het bedrijf.

Aandeelhouders van Ebookers krijgen 320 pence per aandeel, aldus Cendant. Ebookers, dat sterk afhankelijk is van het verkopen van complete rezien naar Australie en de de VS, zei onlangs dat het vierde kwartaal niet tegenviel en dat d vooruitzichten voor 2005 redelijk waren.

In de periode van juli tot september maakte ebookers dat ook actief is is Nederland een verlies 1,9 miljoen Britse pond, 39 procent minder dan een jaar eerder.

Deel dit bericht

6 Reacties

mike

Ik ben benieuwd hoe het gaat met het Nederlandse ebookings.org. Sinds jaar en dag gebruik ik tot volle tevredenheid gebruik van hun services die vaak goedkoper zijn dan die van ebookers.  Misschien dat de redactie is een paar regels hieraan kan besteden.

ElMariachi

jammer dat zowel ebookers als bookings.org en andere online resibureaus ook niet veel meer waren dan een reisbureau met veel call-agents en een webredaktie. Zo weinig e-commerce businessmodel voor een toch zo veel belovende internet reismarkt… 13 kantoren voor 404 miljoen … dat is in ieder geval wat na ruim 6/7 jaar …

Bas

tsja Mariachi, zolang de reisbranche de databases niet massaal ontsluit zat er voor ecommerce bedrijven niet veel anders op dan een online winkel met traditioneel afboeken aan de achterkant. Maar na deze reherverherreorganisatie om met de Biereco´s te spreken van TUI is wellicht weer een stap gezet naar een meer volwaardige internet boekingsmethode voor pakketreizen. Voor tickets is het immers niet zo moeilijk, die komen immers uit maar 2 systemen terwijl pakketreizen altijd door de TO in z´n eigen database zitten. En zolang online boeken nog maar een procent of 10 is van het totaal, kan dat nog wel duren voordat het geheel aan elkaar verbonden is, doorzoekbaar en realtimje afboekbaar. Tot die tijd is dat alleen voorbestemd aan direct sellers.

Elisabeth Bertrand

Op 16 december jl. sprak ik op een bijeenkomst van Netcafé, georganiseerd door de Belgische afdeling van Interactive Advertising Bureau (IAB) over dit onderwerp. De centrale vraag van mijn voordracht was of er voor pure online e-travel sites nog een toekomst bestaat, vooral als zij zich moeten verdedigen tegen het multichannel-beleid van de grote traditionele reisconglomeraten in Europa. Stel dat online spelers hun kritische massa van consumenten bereiken, waar halen ze dan hun volgende klanten vandaan? Wordt de concurrentiestrijd dan verder offline gevoerd? Het antwoord is duidelijk. In de toekomst zal het gaan om de beleving van het merk, en online spelers zullen hieraan waarde moeten hechten. Men identificeert zich als consument minder met de traditionele merkattributen van merkbinding, maar baseert zich vandaag meer op prijs. De online reisconsument is bovendien ontrouw. Uit de laatste cijfers van Forrester Research blijkt dat hij al gauw vijf reissites bezoekt vooraleer een keuze te maken. Volgens een survey van ClickZ, vorige week verschenen, blijkt dat nog 92% van de aankopen op het web later via de telefoon of per email worden voltooid. Dit zegt veel over de online belevenis van de klant, hieruit mag men afleiden dat de ‘brand experience’ niet goed genoeg is om klantenbinding aan te gaan.Ik stel dat online e-travel spelers het in de toekomst heel slim moeten spelen wanneer zij terecht komen in een marktsituatie waar ze met prijscompetitie hun plaats willen handhaven. Cendent heeft volgens mij de strategie om zoveel mogelijk die kritische massa consumenten uit te bouwen. Dus uiteindelijk betalen ze voor 404 miljoen voor x aantal sales leads want uit ebookers technologie valt nog maar weinig te halen volgens mij.

ElMariachi

@Bas precies. Het gaat om de pakketreizen en het stapelen van inkoop voordelen op cashflow management. Direct Sellers zitten in de driver seat en de reisbureaus vangen de kruimels en niet de krenten. @ Elisabeth Graag maak ik zelf een onderscheid tussen Nederland en Belgie want het olygopolie van TUI die je in Belgie in hele andere vormen terug. Ja, de tour-operators gaan multi-channel en Ja, de reseller-modellen gaan op de schop en Ja de krisitsche massa is moeilijk te bereiken. Simpelweg omdat "online e-travel" zoals jij het noemt een wederverkoper is. De middle-man. Deze komt altijd in de problemen als er marges moeten worden verlaagd. Dat heeft niets met merkbeleving te maken dat heeft te maken met conjunctuur en prijs-elasticiteit. Dat de online reisconsument ontrouw zou zijn in een prijsvechters markt is logisch. Ben zelf van mening dat er geen Online reisconsument is. Het is gewoon een vakantieganger die online boekt. In een prijs gedreven markt zal internet een orientatie-rol hebben.  Forrester mag zich wel even wat meer verdiepen in de complexiteit door de samenkomst van de wetgeving rondom verkoop op afstand en legitimatieplicht bij reisproducten. Daardoor moeten alle reservering of via post, fax, telefoon of email worden bevestigd. De 92% is dan ook correct, maar niet van betekenis voor jouw merkentrouw-argumentatie. Wat de online reisbureaus vergeten zijn is wat hun kernperformance moet zijn:- simpel en real time reserveren- prijsvoordeel door goedkopere afhandeling- sneller en makkelijker orienteren Wat ze niet kunnen, en daar verliezen ze dus klanten door is het reis-advies.  Als ik jouw opmerking over de Ebookers technologie lees bekruipt mij de indruk dat je niet weet welke technologie er achter de bookingsengines in de reisbranche schuilt. Ebookers heeft net als de andere grote jongens een licentie om op een global reservation system onder een bepaalde code rechtstreeks te boeken.Het gaat juist om het SLA wat ebookers (door schaal) kan aanspreken. dit geldt ook voor de gewone reisbureaus. Hun techniek is het presenteren van de beschikbaarheid met een gebruiksvriendelijke web-interface. En daarbij komt dan het verschil tussen real-time searches en cached-searches. En daar zit crux. Al dat geklets over merk dit en merk dat en generalistische beweringen over een markt en over een core-competence door mensen die er een middagje op hebben zitten googlen gaat weer eens nergens over! 

Elisabeth

@elMariachiWat vind u van de stelling? De 'online booking experience' IS juist een merkbeleving. De meeste grote online reisbureaus hebben al een kritische massa aan consumenten bereikt, de volgende stap is loyaliteit, de consument een toegevoegde waarde bieden onafhankelijk van prijsvoordeel (niet onbelangrijk lijkt mij).  Ebookers heeft ongetwijfeld ook een GDS connectie als zovelen, een GDS connectie (Global Distribution System zoals bv. SABRE/AMADEUS) wil niet zoveel meer zeggen vandaag de dag. Multi tier CRS/GDS connectivity gecombineerd met seamless dynamic packaging misschien iets meer, ik zou niet verbaasd zijn als ebookers al lang in ieder geval verschillende GDS connecties heeft.  Ebookers heeft trouwens ook een eigen inventaris bij verschillende airlines in verschillende landen, mogelijk gemaakt door netto contracten bij de airlines genegotieert door de touroperators die ze indertijd hebben overgenomen. Een geheel ander business model dan een 'online reisbureau' maar duidelijk ook niet sustainable binnen deze conjunctuur.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond