Deel dit artikel
-

WEbook publiceert eerste boeken

WEbook, het co-creation platform voor schrijvers is nog maar enkele maanden bezig, maar weet nu al meer dan 500 duizend unieke bezoekers te trekken. Met leden uit meer dan 100 landen, 20 duizend boeken in ontwikkeling en 250 exemplaren die klaar zijn, bewijst de start up zijn succes.

In de komende maanden worden de eerste vier boeken ook daadwerkelijk gepubliceerd vertelt oprichter Itai Kohavi op eDay. WEbook, een uitgever 2.0 is een community van schrijvers die, al dan niet met feedback van vrienden of vreemden in een besloten of open schrijfproces, hun boek online plaatsen en vrijgeven voor publicatie. Het publiek mag stemmen. De boeken die met het meeste aantal stemmen in de top 10 terecht komen worden uitgegeven.

Kohavi gaat voor kwaliteit. Maar wat is kwaliteit? Bepalen de professionals hier de norm of ligt dat bij de massa? Kohavi vertelt over een uitgever in Japan die een sms-roman op papier uitbracht. Van dit boek werden 1.300.000 exemplaren verkocht. Volgens critici was het een slecht boek met weinig diepgang, maar de massa bepaalde anders.

Stemmen per genre

WEbook werkt volgens hetzelfde principe. Binnen een maand komt op WEbook de mogelijkheid bij om per genre te stemmen. Niet alle onderwerpen lenen zich voor populariteit van de massa. Een wiskundig boek zal niet bij iedereen in de smaak vallen, maar bij een kleinere doelgroep wel. Het kan dus interessant zijn voor en afgenomen worden door een kleiner aantal mensen. Delen van de massa bepalen hierbij of een boek goed genoeg is om uitgegeven te worden.

Het verdienmodel van WEbook is simpel: boeken verkopen. Kohavi hoopt in de toekomst een uitgever te worden die meer dan 100 titels uitgeeft en meer dan miljoenen boeken verkoopt: “Met de grote community is er een deel dat de uitgegeven boeken ook koopt. Ze hebben er immers op gestemd. Dus we weten dat we break-even draaien. Heel veilig.”

Het succes van WEbook

Iemand die geen contacten heeft in de klassieke uitgeverswereld heeft volgens Kohavi een kans van 1 op 15.000 om een boek uitgegeven te krijgen. Ter vergelijking, de kans om in de Verenigde Staten in een verkeersongeluk terecht te komen is 1 op 6.000. Er zijn dan ook veel mensen die ooit nog een boek wilen schrijven, schrijfcursussen zijn populair en het lijkt alsof iedereen een eigen blog heeft. Genoeg mensen dus die het succes van WEbook kunnen verklaren.

De lezing van Kohavi tijdens eDay klinkt meer als een goedlopend verhaal dan als gestructureerde presentatie. Als auteur, hij heeft zelf twee romans en een kinderboek op zijn naam staan, is dat ook niet vreemd.

Charles Dickens

De oprichter haalt het verhaal van Charles Dickens aan. Wekelijks schreef de Britse schriver een stuk van het boek ‘The Old Curiosity Shop’. Tussentijds kreeg hij vaak feedback van zijn lezers. Toen Dickens eens een stuk niet in kon leveren omdat hij onderweg was, wachtte het publiek hem bij terugkomst in de haven op. Alles wat ze wilden weten was: is kleine Nell, een van de karakters in het verhaal, dood?

WEbook moet de feedback geven aan de schrijvers die Kohavi tijdens het schrijven van zijn eigen boeken moest missen.

Deel dit bericht

1 Reactie

kabouter plof

in 1 woord; contentcreatie (of toch 2 woorden :_) )

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond