Deel dit artikel
-

‘Webshops zelf worden actiever op logistieke markt’

Webwinkels zullen komende jaren meer van de logistieke afhandeling van orders in eigen hand nemen. Vooral de ondernemers in en rondom grote steden zullen hun klanten beter willen bedienen dan de specialisten kunnen.

In de toenemende onderlinge concurrentiestrijd zullen webwinkels zich willen onderscheiden met logistieke dienstverlening. Welke bezorg- of afhaaloptie ligt de klant het best, is dan de centrale vraag. Volgens adviesbureau Oliver Wyman zullen grote webshops in stedelijke gebieden zelf logistieke diensten gaan ontwikkelen, omdat gevestigde partijen die specifieke vraag voor die lokale markt niet kunnen beantwoorden.

Meerdere bezorgopties, flexibele routering en innovatieve oplossingen om orders nog op dezelfde dag af te leveren. Dat zijn de punten waar logistiek specialisten concurrentie kunnen krijgen van webwinkels. In het buitenland zijn voorbeelden bekend dat bezorgingen binnen het uur. Vooral de lokale, digitaal-slimme ondernemer kan zich met fulfillment en logistiek onderscheiden van landelijke ketens.

Het adviesbureau stelt dat ondernemers nu moeten gaan nadenken over hun logistieke strategie, omdat de grote partijen zich zo snel ontwikkelen. Op (inter)nationaal niveau zijn er bedrijven als Amazon, Rakuten en Zalando die al zeer ver zijn met hun ontwikkelingen.

De pakketmarkt richting de consument in Duitsland zal in de komende tien jaar in omvang verdubbelen, een beeld dat ook in Nederland zichtbaar zal zijn.

Foto: David Bleasdale (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Erwin

Als ik overdag een bestelling binnen krijg van een klant die in de buurt woont vind ik het erg leuk om de bestelling die dag persoonlijk af te leveren. Mits de tijd het toe laat natuurlijk. De klant wordt enorm verrast, heeft de bestelling binnen een paar uur binnen en de eerste indruk is direct heel goed.
Op grote schaal is dit natuurlijk professioneler in te vullen door webwinkeliers en ik ben van mening dat je hier als (kleine) webwinkel flink punten kunt scoren.

Bart

De klant wordt steeds kritischer en dat is door de ‘grote’ pakketdiensten moeilijker te bedienen vanwege gebrek aan flexibiliteit. Webwinkels zullen zich moeten groeperen denk ik?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond