-

Dropshipping: is online ondernemen écht zo makkelijk?

Dankzij dropshipping is het vandaag makkelijker dan ooit om een onlinewinkel te openen. Het is gedaan met complexe logistieke barrières en enorme voorraadrisico’s. Maar zijn er aan deze populaire strategie dan geen nadelen verbonden? Een paar jaar geleden vereiste het openen van een ‘traditionele’ e-shop nog een aanzienlijke financiering: je moest voorraden aankopen, fysieke opslagruimte hebben om de voorraad op te slaan en een aantrekkelijke onlinewinkel creëren. Ging alles zoals gepland, dan bleef er hopelijk nog budget over voor marketing.

Hoewel dit model (= enorm voorraadrisico, hogere marge) nog steeds werkt voor sommige e-tailers, is een onlinewinkel openen nu makkelijker dan ooit. Je kan op één dag een onlinewinkel openen die je onderhoudt voor amper vijftien euro per maand. En in plaats van zelf een voorraad bij te houden, gaan orders in geval van dropshipping naar de leverancier, die de producten rechtstreeks aan de klant bezorgt (= geen voorraadrisico, lagere marge).

Opkomst van e-commerce
Bij tv-shopping is dropshipping al jaren ingeburgerd. Fysieke winkels gebruiken het voor grotere producten die veel kosten in transport en opslag. Dropshipping is echter pas de afgelopen jaren volwassen geworden, voornamelijk dankzij e-commerce. Ze vormen dan ook een fantastisch koppel. Zappos en Wayfair.com begonnen allebei als dropshippingbedrijven en voor Fab is dropshipping een kernonderdeel van de activiteiten. Een ander voorbeeld: Pixmania, de webwinkel in consumentenelektronica, gaf enkele jaren geleden kleinere webwinkels onmiddellijk toegang tot zijn voorraden. Zij mochten op hun eigen website producten van Pixmania aanbieden en kregen in ruil zes procent korting op de aankoopprijs. Resultaat: zonder zelf ook maar iets te doen, zag Pixmania de omzet stijgen.

Breder productengamma en tijdswinst Dropshipping is om diverse redenen het overwegen waard. Ten eerste kunnen e-tailers veel meer producten te koop aanbieden dan wanneer ze alles zelf zouden aankopen en bewaren. Dat heeft een gunstig effect op de marketing. Want hoe meer verschillende producten online, hoe meer mogelijke landingspagina’s voor zoekmachines als Google. Kortom, hoe meer potentiële klanten in de winkel.

Ook niet onbelangrijk: dropshipping verlaagt de transporttijd van een  product naar de e-tailer. In plaats van soms wekenlang te moeten wachten, kan die dus onmiddellijk beginnen te verkopen. Ook tijdverlies door laden, lossen, verpakken en stockeren behoort tot het verleden. En dat is vooral voordelig voor startende e-tailers. Want elke uitgespaarde minuut kunnen ze investeren in marketing. Grotere bedrijven houden hierdoor hun arbeidskosten onder controle.

Meer nieuwigheden, minder investeren
Dropshipping geeft e-tailers bovendien de kans om met nieuwe producten te experimenteren zonder extra te moeten investeren of bijkomende magazijnruimte aan te boren. Zo kunnen ze flexibel inspelen op veranderende behoeften. Die beperkte voorfinanciering maakt dropshipping zeer laagdrempelig en vrijwel risicoloos.

Welke producten?
Door de lagere marges is het belangrijk om volume te creëren en in te zetten op producten die mensen herhaaldelijk opnieuw bestellen. Ook voor modegevoelige producten, zoals accessoires en kleding, komt de flexibiliteit van dropshipping goed van pas. Absolute toppers zijn computerspullen (computers verouderen voortdurend en worden constant geüpgraded), schoonheids- en verzorgingsproducten, kleding, boeken, speelgoed, muziek, films en smartphones. Een alternatief, om hogere marges te kunnen doorrekenen, is inzetten op minder bekende producten. Opmerkelijk: ook meubilair doet het goed, omdat je via dropshipping zware kosten voor transport en opslag vermijdt.

Klantenervaring en marketing
Dropshipping is voor sommige e-tailers een slimme manier om online te gaan, voor anderen om een proefballonnetje op te laten voor nieuwe producten. Dit verschuift het concurrentievoordeel van back office-logistiek (niemand kan wedijveren met grootmachten als Amazon) naar klantenervaring en marketing – het ‘leuke’ gedeelte waar het allemaal om draait bij een winkel, toch?

De keerzijde van de medaille
Maar dropshipping heeft ook nadelen. Wat als verschillende orders in de war geraken? Of als ontevreden klanten hun producten terugsturen? Wie is er dan verantwoordelijk? Feit is dat e-tailers volledig afhangen van hun leverancier, maar dat zij bij een slechte service wel de rekening gepresenteerd krijgen. Vandaar het belang van heldere, waterdichte afspraken over de leveringen en de klantenservice, met inbegrip van eventuele vervangingen en garanties.

Bijkomend nadeel: flinterdunne marges. Een e-tailer bepaalt zelf zijn verkoopprijzen, maar wel op basis van de aankoopprijs die de leverancier vastlegt, vaak met een extra fee voor dropshipping. Om de prijs onder controle te houden, zit er maar één ding op: meer verkopen. Want hoe meer orders een e-tailer genereert, hoe sneller de leverancier scherpere prijzen zal aanbieden. Het logische gevolg: webwinkels die al een tijdje meedraaien, profiteren van een prijsvoordeel dat nieuwkomers zelf moeten overbruggen.

De kracht van de combinatie?
Ondanks bovenstaande nadelen blijft dropshipping een bijzonder interessante verkoopstrategie voor webwinkels. Beginners besparen een hoop opstartkosten, terwijl bestaande e-tailers genieten van laagdrempelige uitbreidingsmogelijkheden. In combinatie met een traditionele e-shop (lees: fysieke voorraad) komt het potentieel van dropshipping misschien wel het best tot uiting, als flexibele en risicoloze strategie om elke klant op zijn wenken te bedienen, zij het voor sommige producten tegen een lagere marge.

 

Deel dit bericht

6 Reacties

Soet

Met de opkomst van dropshipment hoe zijn we dan bezig met milieu verhaal? Komt er hierdoor meer of minder vervoer de weg op?

Roy de Voogt

Leuk dat Zappos wordt genoemd. Zij zijn inderdaad ooit begonnen als dropshipping organisatie, maar zijn succesvol geworden toen zij overstapten naar het houden van een eigen voorraad.
Hun leerpunt was dat je je primaire bedrijfsproces nooit moet uitbesteden, wan dan raak je de controle erover kwijt.

Als de kwaliteit van bezorgen van ondergeschikt belang is, is dropshipping zeker een alternatief dat overwogen kan worden.

luuk

Precies de combinatie werkt goed, zo houden wij graag een voorraad aan (+1.000 stuks) maar kunnen tegelijkertijd met dropshipping snel nieuw assortiment toevoegen en testen voordat je hier ook blind een grote voorraad van dient aan te schaffen, niet alleen voor beginners enkele voordelen in dropshipping dus.

Sanne

Dropshipping zorgt voor een extra verkoopkanaal voor de leverancier, terwijl de verkoper met veel minder kosten zit, maar het produkt vooral ook kan testen op de markt. Kortom: dropshipping biedt voornamelijk voordelen.

Patrick B. Simon

Afhankelijk van hoe je dropshipping is opgezet kan dit een positieve impact hebben op het milieu, aangezien er minder transportroutes komen bij kijken.

Christa Willens - Condoomgigant

Interessant artikel, ik zag ook mogelijkheden voor Aliexpress dropshipping. Ze leveren foto’s en product informatie voor je webshop. Alleen de verzendtermijn is wel lang. Zijn er in nederland ook grote dropship partners? Dit houdt de levertijd korter..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond