Deel dit artikel
-

Websites halen schouders op voor .info en .biz

Van de honderd best bezochte Nederlandse websites hebben er slechts drie een actieve .info domeinnaam, zo bleek uit onderzoek van Multiscope. Nog eens 37 sites hebben een .info naam geregistreerd maar maken er geen gebruik van. Hebben domeinnamen aan populariteit ingeboet?

Hoewel er slechts drie .info namen actief zijn (wehkamp.info, nedstat.info en gratis.info), was er volgens de onderzoekers niet echt sprake van gebrek aan belangstelling bij de Nederlandse top 100 websites. Iets minder dan de helft liet op tijd een .info naam laten vastleggen. In de meeste gevallen ging een andere partij er uiteindelijk mee vandoor. Multiscope noemt als voorbeelden Ilse, NOS, Marktplaats en Skyradio, die allemaal op deze manier in "vreemde handen" terecht zijn gekomen. Een ander probleem is dat sommige sites voorlopig niet geclaimd kunnen worden omdat de domeinnaam minder dan drie karakters telt. Het gaat hier om sites als nu.info en ns.info.

Bij de .biz domeinnamen, die vanaf 7 november actief worden, is het al niet beter gesteld. Van de top 100 bedrijven hebben er slechts vijftien een .biz naam aangevraagd. Ook hier vissen bestaande partijen af en toe achter het net. Zo blijkt Telegraaf.biz in handen te zijn gekomen van internetgoeroe Vincent Everts.

Volgens John Kivit, directeur van Multiscope is er duidelijk sprake van nonchalanche bij de Nederlandse websites om naast de bestaande domeinnamen .nl en .com ook de nieuwe extensies (TLD's) te bemachtigen. Kivit: "Dat je er niets mee doet betekent nog niet dat je dan maar geen TLD moet aanvragen. Het gaat toch om je merknaam? Ik zou als Ilse bijvoorbeeld niet willen dat Ilse.info doorverwijst naar een pornosite."

Paul Molenaar, CEO van Ilse Media, denkt daar heel anders over. "Dan kun je elke nieuwe TLD die uitkomt wel gaan aanvragen. Ik maak me er echt geen zorgen om. Wie aan de slag wil met zo'n domeinnaam heeft al snel een probleem met ons. Wat dat betreft is de merkbescherming redelijk geregeld in Nederland." Molenaar geeft desgevraagd toe dat Ilse Media alleen kan optreden als bijvoorbeeld Ilse.info inhoudelijk een soortgelijke site als Ilse.nl zou worden. Als Ilse.info een pornosite blijkt te zijn, kan Molenaar vermoedelijk weinig uitrichten.

Ook Telegraaf lijkt zich niet druk te maken om eventueel misbruik van de nieuwe extensies, zelfs niet nu Vincent Everts telegraaf.biz in handen heeft gekregen. "Tot nu toe hebben we niet één proces hoeven voeren om een domeinnaam", vertelt Hans Elekan, directeur Telegraaf Elektronische Media, trots. Hij maakt zich net als Molenaar niet druk om de goede naam van Telegraaf. "Telegraaf.nl is voor ons de enige naam die van belang is. Je kunt de anderen eenvoudigweg niet allemaal vastleggen. Telegraaf.tv hebben we bijvoorbeeld ook niet geregistreerd."

In het ergste geval is het opkopen van de bewuste domeinnamen altijd nog een laatste optie, maar Molenaar van Ilse Media sluit dit bij voorhand uit. "Wij hebben al contact met enkele partijen, maar wij zullen daar niet een "x" bedrag voor neertellen", stelt hij.

Deel dit bericht

5 Reacties

Tjonge jonge

Tja, wie zit er ook te wachten op dat soort extensies. Straks krijgen we nog .sms (voor alle slotenmakers), .arb (voor alle autoreparatiebedrijven) en meer van dat soort onzin. Voor de gevestigde merken is hun URL net zo sterk als het merk zelf. Ilse.biz voegt nul comma niks toe aan ilse.nl, dus is het zonde van de paar centjes die registratie weer extra kost.

E. Wolf

Het voegt inderdaad weinig toe en het heft ook niet de schaarste aan domeinnamen op, zoals eigenlijk de bedoeling was. Maar iedere merknaamhouder zal veel moeite doen om zijn .info- of .biz-domein te krijgen, ook al halen ze daar nu hun schouders voor op. De schade is daar te groot voor.

W.Brummel

Consumenten hebben behoefte aan herkenbaarheid en zullen alijd .com en in Nederland .Nl blijven intikken. Deze domeinnamen zullen mijns inziens in waarde stijgen angezien dit 'de sterke merken' onder de domeinnamen zijn.

Gosse AdB

Op dit moment voegen de nieuwe TLD's nog weinig toe. In het verleden vonden velen dat ook voor .nl en andere nationale TLD's. Natuurlijk kan de extensie een deel van de merknaam (en -beleving) zijn. Dit geldt echter alleen als het merk als URL gecommuniceerd wordt. Indien het een al bestaande merknaam is die zich nu, of in de toekomst, sterk(er) wil profileren op internet, wordt een extensie pas deel van de merknaam. Dan is het zaak om de gewenste extensie te kunnen gebruiken. Denk eens aan http://www.amsterdam.nl. Indien iemand uit het buitenland de stad Amsterdam wil bezoeken en om informatie verlegen zit, zal de kans klein zijn dat hij of zij weet de TLD van Nederland .nl is. In eerste instantie zal de URL http://www.amsterdam.com worden ingetikt. De informatie op déze website zal in veruit de meeste gevallen niet opleveren waarnaar gezocht wordt….. Bedrijven die internationaal willen gaan, doen er mijns inziens verstandig aan om voor die paar guldens zoveel mogelijk TLD's vast te leggen indien deze beschikbaar zijn of komen. Juridisch getouwtrek achteraf kost meer en de mogelijk negatieve publiciteit rondom een rechtzaak kan nadelig zijn voor het merk. Denk hierbij eens aan het gerommel uit de 'oude' wereld van ME, WE en Yorin. Een merk bouwen en een sterk merk onderhouden is niet een zaak die kortzichtigheid toelaat. Vooruitdenken voorkomt dat mogelijkheden voor het merk in de toekomst jammerlijk worden uitgesloten. Omdat op dit moment nog niet exact bekend is wat de mogelijke toekomstige waarde van nieuwe TLD's wordt, lijkt het me verstandig om daar niet op te bezuinigen voor die paar centjes…

Gerold Forsthövel

Met reeds 36.278.755 geregistreerde .com/.net/.org domeinnamen is de noodzaak voor extra extensies wel duidelijk. De nieuwe Top-Level Domains bieden bedrijven en particulieren meer mogelijkheden zich te onderscheiden, te vertegenwoordigen of zich te classificeren. Een domeinnaam is als een kavel op Internet; een terrein dat vrijwel onbeperkt kan worden bebouwd (zie pagina.nl of about.com). Bedrijven moeten zich wel in deze materie verdiepen en proberen voorsprong te behalen door passende namen in licentie te nemen voordat de concurrentie het doet. Al communiceer je als bedrijf consequent één domeinnaam naar de doelgroep, je online strategie zou wel eens een andere kunnen moeten zijn. Zo kan bijv. Ilse de .biz voor de corporate website gebruiken, de .info als affiliatesite en de .com voor mogelijke internationale activiteiten. Een domeinnaam met spelfout kan ook aantrekkelijk zijn als deze extra gebruikers aantrekt. Vergeet ook niet het belang van domeinnamen voor de te behalen posities in de rankings van search engines; .com, .info en .nl staan hier mogelijk onder elkaar. .com is al lang niet meer zaligmakend, een beetje Internetgebruiker zal meer verwachten van antwerpen.be dan van antwerpen.com. Op de snelweg letten we ook op de kentekenplaten. We zullen snel genoeg aan nieuwe extensies gewend raken en vinden de weg wel, of die nu leidt naar .tv, .info of .nu. Managers doen er dan ook verstandig aan om nieuwe wegen in de richting van het bedrijf aan te laten leggen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond