Deel dit artikel
-

De webwinkel heeft verloren in Duits e-commerce

Niet de webwinkel maar het generieke e-commerceplatform is de standaard in Duits e-commerce en het lijkt erop dat Amazon nog jaren de aller-, allergrootste van het land zal blijven.

Nieuwe cijfers van handelsverband EHI en Statista maken dat duidelijk. Amazon is in zijn eentje goed voor ongeveer dertig procent van alle e-commercehandel in Duitsland en daarmee met afstand de allergrootste. De nummer twee is drie keer kleiner.

De top 100 webwinkels op de grote oostelijke markt genereren volgens het onderzoek tezamen een omzet van 33 miljard euro. Amazon pakte in 2018 daar 9,3 miljard van en de nummer twee OTTO 3,2 miljard euro.

Foto: Marco Verch (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

bert

Beetje slap bericht: hier valt volgens mij veel meer bij te vertellen:
1) Amazon !== Amazon . Zijn het Amazon verkopen of Amazon gebruikende webshops?
2) Wat doet OTTO daar? Die 3 miljard van OTTO, is als het een niet platform-shop is als Wehkamp, mogelijk veel groter dan Amazon’s eigen aandeel.
3) Wat hebben Duitsers met Amazon. Hoe komt het dat dit privacyminnende megolamaan allergische land zo aan de Amazon verslingerd is geraakt. Het is momenteel aanvoerder in de lijst MEEST EVIL BEDRIJVEN ter wererld, hoe kan een Duitser daar nou voor vallen? Ich verstehe das nicht.

Erwin Boogert

Het is inderdaad wat compact ja. Er zit wel veel in/achter. We hebben hier al vaak over geschreven.

In een poging je vragen te beantwoorden:

1) Dit zijn geen cijfers van Amazon zelf maar gecalculeerde aannames van de onderzoekers. Het getal van 9,3 milljard is handelswaarde van in Duitsland verkochte producten. Exporten, AWS en service-inkomsten zijn ervan afgetrokken. Internationaal wordt volgens Jeff Bezos 58 procent van de handel gerealiseerd door derden, niet Amazon zelf. Het hier genoemde getal zal de totaalsom zijn.

2) Ik begrijp je vraag over OTTO niet, Verbaast die positie je?

3) Amazon was op e-commercegebied de first mover. Net als het VK ging Amazon in Duitsland live in 1998. Dat is de enige reden die ik kan verzinnen. Het is niet dat je er contant kunt betalen.

Opvallend trouwens dat zelfs de kleinste 10 webwinkels gezamenlijk nog een omzet van meer dan 500 miljoen euro hebben: https://www.statista.com/statistics/450288/leading-100-online-shops-by-revenue-germany/

En als je naar de platformen kijkt dan valt Zalando er in Duitsland strikt genomen wel onder, maar mag je ook constateren dat ze niet bijster gretig lijken om zelf minder voorraad aan te houden en dat in handen van fabrikanten te brengen. Het gaat daar, ondanks de jaren investeringen, zeker niet om de 58 procent waar Bezos mee schermt.

Dank voor je feedback.

M.

Goeie foto van twee representatieve Duitsers

Robin

@bert
Als je kijkt naar het assortiment, prijzen en levertijden van Amazon begrijp je waarom. Dan gaat gemak voor privacy.

Mediamarkt Saturn (ceconomy) heeft grote problem (on- en offline) en levert niet of heel slecht. Kijk maar eens naar de talloze reviews. Daarnaast is mediamarkt vaak een stuk duurder dan Amazon.

Otto is druk bezig met een digitale transformatie en investeert hier veel in. Ook in eigen startups (yourhome.de, aboutyou.de). Maar ze zijn nog niet op het niveau van Amazon qua snelheid en daarnaast is Otto meestal ook duurder dan Amazon.

Jack - Webshop BV

Wat er nu aan het gebeuren is in Duitsland gaat hier ook gebeuren. Webshops die via deze platformen (of het nu Amazon, Alibaba of Bol.com is) verkopen hun ziel aan de duivel. Deze platformen zijn de doodsteek voor elke webshop die niet de tientallen miljoenen of zelfs miljarden euro’s heeft om te investeren (en jaren zonder winst werken) maar, zoals het een goed ondernemer betaamt, te allen tijde winst moet maken om te overleven en blijven bestaan. Veel webshops hebben echter niet het geld om zoveel te investeren, worden “gedwongen” om zich aan te sluiten bij een groot platform, en zijn daardoor vroeg of laat ten dode opgeschreven.

Het is in feite zware oneerlijke concurrentie, welke door de overheid niet alleen wordt getolereerd maar zelfs wordt gestimuleerd en gepromoot. In plaats van het eigen bedrijfsleven te beschermen worden de Alibaba’s en Amazon’s verwelkomt met fiscaal vriendelijke afspraken, waardoor de concurrentiepositie voor de lokale (MKB) webshops alleen nog maar verder verslechterd.

Weinig partijen die hier echter oog voor hebben of het iets interesseert, want de meeste zijn enkel bezig om op korte termijn de zakken te vullen in plaats van strategisch vooruit te kijken en met oplossingen te komen die onze e-commerce markt en webshops gaat beschermen tegen dit soort giganten die op termijn niks over zullen laten van onze eigen NL-bedrijven en ondernemers.

Ze zullen de hele markt uithollen totdat er niks meer over is. En dan is het moment aangebroken dat de consument de dupe gaat worden en flink gaat betalen voor de “investeringen” die deze gigantisch e-commerce molochs nu aan het maken zijn. Met dank aan de overheid die er maar wat bij staat! Regeren is vooruitzien, maar helaas lijkt iedereen in NL wel blind voor het grote gevaar van de e-commerce molochs.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond