Deel dit artikel
-

Webwinkel Skoda goed voor merkversteviging

Skoda lanceerde eind januari een webwinkel voor nieuwe auto’s. De toegankelijkheid en zichtbaarheid van het merk is toegenomen bij de jonge doelgroep. Volgens de autofabrikant is dit project, waarbij internet in wordt gezet als verkoopkanaal, een succes te noemen.

Het internet inzetten als verkoopkanaal is autofabrikant Skoda goed bevallen. "Er zitten een paar kanten aan, maar ik durf te zeggen dat het een succes is", aldus een woordvoerder van de autofabrikant. Op de site is te zien dat er in een kleine drie maanden zes auto’s zijn verkocht. "Je koopt als consument toch redelijk ongezien een auto. Dat is ongebruikelijk en een ander proces dan we zijn gewend. Ik vind dat bijzonder, zeker gezien de marktomstandigheden."

Positionering

Een andere doelstelling van Skoda was de positionering van het merk onder jongeren. "Aan internet kleeft natuurlijk het beeld van innovatie en verjonging. Het heeft de toekomst. Ik denk dat wij hiermee als fabrikant een voorsprong nemen in de markt. De toegankelijkheid en de zichtbaarheid van ons merk neemt toe. Zeker onder die groep die het internet elke dag gebruikt."

En ook het leerproces zelf is waardevol voor Skoda. "Je bereidt een case voor, lanceert het project en doet ervaring op met een nieuw verkoopkanaal. Het is learning by doing", aldus de woordvoerder. "We gaan het zeker voortzetten, het is geen experiment. Internet is een verkoopkanaal, voor het ene product wat vanzelfsprekende dan het ander. Als autofabrikant moet je dit kanaal bekijken en benutten, het is er nou eenmaal."

Infrastructuur

Zoals het geheel ju is ingericht is het lonend voor Skoda. "Het is en relatief eenvoudige site met een relatief eenvoudige infrastructuur. De dealer blijft bij dit project betrokken voor de logistiek en het administratieve proces."

Volgens de woordvoerder is het een illusie om te denken dat de dealer overbodig wordt met de verschuiving van internet als informatiebron naar distributiekanaal. "de rol van de dealer is al lang veranderd. De consument gebruikt internet als informatiebron en oriënteert zich op prijs en gebruikerservaringen. Dat verandert niet nog een keer nu de consument online een auto kan kopen. De basiszaken voor de dealer, logistiek en administratief blijven bestaan."

Bron foto: Hugo90 (CC)

Deel dit bericht

1 Reacties

Peter

Volg de Skoda marketeer!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond