‘Webwinkelen buiten de EU blijft risico’

Consumenten doen er goed aan geen producten te kopen bij webwinkels van buiten de EU, of het nu elektrische apparaten, sieraden, cosmetica, bestrijdingsmiddelen of medicijnen zijn. De producten vallen vaak tegen, werken slecht of zijn ronduit onveilig. Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek.
Onderzoekers van de Consumentenbond vroegen 10.000 consumenten naar hun ervaringen met buitenlandse webwinkels. Bijna een derde van de ondervraagden kocht er het afgelopen jaar iets. Vooral AliExpress (61%), Amazon.com (16%) en Wish (16%) zijn in trek.
Bestellen bij een buitenlandse webwinkel is echter een flinke gok. Zo is de levertijd soms lang. Gemiddeld 23 dagen, maar hij kan zelfs oplopen tot een jaar.
Als een product eindelijk geleverd is, dan valt de kwaliteit soms vies tegen. Bijna een derde van de ondervraagden kocht het afgelopen jaar minimaal één product dat niet aan de verwachtingen voldeed. Daarbij wordt Wish opvallend vaak genoemd. Consumenten klagen onder andere over telefoonkabels die niet opladen en ledlampen die maar 6 uur branden. Of accu’s die snel leeg zijn.
De onderzoekers bekeken 50 bestelde producten van buitenlande webwinkels. Ruim de helft voldeed op de een of andere manier niet aan de gestelde veiligheidseisen. Het ging dan onder meer om slaapzakjes waar baby’s in kunnen stikken, producten zonder (Nederlandse) gebruiksaanwijzing en onveilig speelgoed. En een bestelde airfryer begon tijdens gebruik zelfs te roken. Ook ontbraken vaak de vereiste veiligheidskeurmerken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond