Webwinkeliers: te weinig promotie iDeal

Webwinkeliers die gebruik maken van betaalsysteem iDealzijn niet tevreden over de promotie voor het systeem en vinden de kosten nog te hoog. Dat blijkt uit onderzoek onder 218 webwinkeliers. De eerste grote promotie voor iDeal start deze maand en is een samenwerking tussen de deelnemende banken en 20 grote deelnemende webwinkels.
De webwinkeliers vinden de naamsbekendheid van iDeal nog te gering, blijkt uit onderzoek dat is gedaan door de economisch geografen Tania Rademaker en Mong-Nee Khaw van de Universiteit Utrecht. De winkeliers verklaren de geringe naamsbekendheid uit het feit dat er te weinig aan consumentenreclame is gedaan.
Tot nu toe vond promotie van iDeal door de banken vooral in de vorm van banners. Detaillisten vinden, zo schrijven de onderzoekers, dat de banken deze taak meer op zich zouden moeten nemen. Naast het vergroten van de naamsbekendheid pleiten de detaillisten voor prijsdaling van de transacties.
“Wij herkennen de signalen die uit dit onderzoek naar voren komen, “ zegt woordvoerder René Loman van de Rabobank, één van de banken die iDeal aanbiedt. “Vandaar dat we dit voorjaar een goedkopere variant hebben geïntroduceerd, iDeal Lite.”
Over de promotie van het betaalsysteem zegt Loman dat de bank regelmatig aandacht besteedt aan iDeal op de site van de bank. In de tweede helft van september komt er een campagne van de deelnemende banken, plus de partnerwinkels (twintig grote merchants). Dat betekent dat er veel aandacht op de websites van de banken en partnerwinkels wordt besteed om iDEAL te promoten. De campagne heeft de vorm van een online game, vertelt Loman, waar prijzen mee te winnen zijn, zoals een minuut online shoppen.
Zowel de Rabobank (iDEAL Lite) als ABN Amro (iDEAL Easy) lanceerden dit voorjaar een goedkopere variant van iDeal, die het betaalsysteem met name voor kleinere webwinkeliers aantrekkelijk moet maken. Zowel met Ideal Lite van de Rabobank als met iDeal Easy van de ABN Amro betalen ondernemers, in tegenstelling tot de ‘normale variant’ die deze banken aanbieden, geen vaste kosten, maar alleen een bedrag per transactie. ABN Amro rekent voor de Easy-variant 70 cent per transactie, de Rabobank vraag voor de Lite-variant gemiddeld 75 cent. Voor de reguliere versie van iDeal betalen ondernemers gemiddeld 61 cent per transactie, naast een vast abonnementsbedrag per maand.
Over het algemeen zijn webwinkeliers tevreden over iDeal, blijkt uit het onderzoek. Zijn vinden het systeem snel en veilig, en ‘roemen’ het feit dat direct betaalt kan worden, schrijven de onderzoekers.
IDeal is gelanceerd in oktober 2005. Initiatiefnemers waren de ANB Amro, ING/Postbank en Rabobank. Consumenten die via iDeal afrekenen doen dat via de vertrouwde omgeving van hun eigen bank. Volgens de onderzoekers is de tweemiljoenste transactie via iDeal bijna bereikt.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
9 Reacties
Dave
Dat zal een keertje tijd worden, we zijn tenslotte pas een jaar verder….Ik weet nog goed toen de banken (met name uit eigen belang) de chipknip introduceerde. De reklame voor de chipknip was in de eerste maanden na de introductie niet van de buis te slaan.
Andy Bakboord
With all new technologies and ideas that rapidly are embraced by large groups of consumers it’s just a matter of time that an easy and user-friendly mobile peer-to-peer payment system via a cellphone, will takeover the market of initiatives like Ideal. If a new start-up company is able to develop it and people will discover that they don’t have to pay anything transferring money to an other cellphone, applications like Ideal will vanish in no time. Not only consumers will embrace this new technology it’s also the solution for retailers. At the end of the day you only have to transfer the money of your virtual cellphone wallet to your bankaccount ones. And if people are using their virtual wallet more and more it will also become a problem for all financial institutes. At first people will transfer small amounts but that will change rapidly. Peer-to-peer payment by cellphone will shock the financial world. http://www.mobiwallet.nl 
sietse kingma
Met banneren komen ze er niet. De televisie op met dat I-deal, dan komt het binnen no-site van de grond. Vertrouwen winnen via het offline kanaal, scoren via het online kanaal.
Michiel Schipperus - ISM eCompany
Het slagen van Ideal is zowel voor web winkeliers, als voor de consument erg belangrijk en kan eBusiness in Nederland een extra boost geven. Er is hierbij een belangrijke rol weggelegd voor Thuiswinkel.org. Als er meer gebruik gemaakt wordt van Ideal, dan zullen de kosten voor het gebruik ervan –naar verwachting- steeds goedkoper worden en daardoor wordt kopen op internet interessnater. Daardoor zal de populariteit van eCommerce toenemen, omdat het (nog) beter kan concurreren (op prijs) in vergelijking met “fysieke" winkels. Dit is dus een zichzelf versterkend mechanisme, dat opgestart moet worden door (veel) marketing en support vanuit de banken, web winkeliers en branche organisatie(s). Bovendien is de manier van betalen op internet nog steeds een reden voor veel consumenten om überhaupt niet online te winkelen. Ten eerste omdat men het onbetrouwbaar acht en ten tweede omdat niet iedereen de beschikking heeft over een creditcard. Kortom, het is in het belang van de gehele branche dat Ideal een doorslaand succes wordt en de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie zou zich hier dan ook voor in moeten spannen.
Klaas
De Chipknip is ook geflopt dus meer reclame zal niet helpen.Het is te omslachtig en te duur.Consumenten zitten hier gewoon niet op te wachten.
Amber Verhulst
Ongeveer 50% van onze verkoop op http://www.hetBlauweKonijn.nl (18+) vindt plaats via iDEAL. We hopen dat deze actie voor een impuls zal zorgen, zowel omzet-technisch als iDEAL-technisch. iDEAL is en blijft een goede betaalmethode.
Sandra
Omslachtig en te duur? Ik vind betalen met Ideal juist heel gemakkelijk en veilig. Betalen met een credit card, dat is pas omslachtig. Moet ik daarna mijn debet weer aanvullen via internetbankieren. Tig meer handelingen. Over prijzen kan ik niet oordelen; ik hoor niet tot de business. Maar als consument ben ik heel tevreden met i-deal. Los daarvan: waarom moeten de Rabo en ABN hun lichte variant nu weer verschillend noemen (light vs. easy). Konden ze het daar achter de schermen nu echt niet over eens worden… En waar blijven Postbank/ING?
Klaas
Weinig mensen hebben vertrouwen in internetbankieren.Webwinkelen kan je ook zonder Ideal en zonder gedoe van registratie etc.Het is extra werk en daar zit ik niet op te wachten.Acceptgiro is beter of net zo makkelijk naar een gewone winkel om de hoek.Webwinkelen moet leuk zijn, goedkoper, maar ook snel en eenvoudig.
Monty
Maar over het implenteren , wat zeer moeilijk gaat , zeggen ze niks. Wij stappen over op trple-deal na vele mislukte pogingen om ideal te implenteren.