Deel dit artikel
-

‘Webwinkels doen veel te weinig met YouTube’

“Het platform YouTube wordt sterk ondergewaardeerd door winkeleigenaren. Het levert omzet op maar we claimen er zelf bijvoorbeeld ook autoriteit mee op ons gebied”, vertelt Henk Jan Bijmolt van online houthandel Gadero.

Twee jaar geleden begon de ondernemer uit Groningen met een YouTube-kanaal om uitleg te geven over bouwen met hout. ‘Vlonder bouwen‘ was de eerste serieuze videoproductie in wat een kanaal is geworden met 2.500 abonnees en dit jaar twee miljoen views. Beroepsvloggers halen de schouders op voor dit soort getallen, Bijmolt spreekt over een succes. “Ter vergelijking: dat is twaalf procent van onze totale verkeer.”

“Het vergt een lange adem maar het is echt nodig. Als je jezelf transparant opstelt, letterlijk laat zien, heb je geen platte shop meer maar een winkel die mensen herkennen. Als ondernemer moet je jezelf laten zien.”

“Je hoort vaak dat het moeilijk is traffic buiten Google en marktplaatsen om te krijgen. Volgens mij wordt Youtube nog enorm onderschat en kan vrijwel elk merk boeiende content creëren en zo fans opbouwen waaruit vanzelf orders rollen. Lukt het je totaal niet boeiende content te maken dan moet je eens nadenken over hoe je je merk boeiend maakt.”

Op Gadero TV toont Bijmolt natuurlijk diverse soorten hout, maar vooral wat je ermee kan doen. Of dat nu het aanleggen een vlonder is, het zetten van een schutting of een tuinset maken van steigerhout. “Ik concurreer met fotofilmpjes met muziek eronder. van particulieren.” Zelfs leveranciers komen vaak niet verder dan kille productdemo’s met 3D-animaties.

Het geheim van de video’s zit volgens de ondernemer in de integratie ervan met zijn website, nieuwsbrief, LinkedIn en andere digitale kanalen. “De content houdt zijn waarde.”

“De filmpjes leveren niet alleen extra verkeer, extra conversie en uiteindelijk orders op. Ook zorgt het voor snelle afwikkeling van vragen van klanten. Tevens geeft onze klantenservice input wat klanten lastig vinden, hier maken we dan een filmpje van, bijvoorbeeld hoe monteer je het slot in een schuttingdeur is een typisch voorbeeld van input van de klantenservice.”

Bijmolt richtte eerder affiliatenetwerk Cleafs op, wat in 2012 werd gekocht door Affilinet. Vorig jaar lanceerde hij Claxe, online dienst die bedrijven laat monitoren wat hun concurrenten online doen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ivo

Vooral Google zelf vindt dit…

Jan Roelofsen

Het starten met eenvoudige servicevideo’s is voor veel webwinkels ideaal om mee te beginnen. Het verminderd klantvragen, geeft inderdaad autoriteit én tijd om juist meer video’s te maken.

Arie vd Giesen

Pas op met een YouTube video op je homepage plaatsen.
De standaard player van youtube en het ophalen van het video preview beeld kan er voor zorgen, dat de performance van je homepage 1 en soms 2 seconden slechter wordt. Dan klikken bezoekers weer sneller weg.
Dat wil je ook weer niet.
Wist je trouwens dat er dan ook (onder water) google reclame wordt ingeladen…….
Video kan inderdaad veel opleveren.
Een goede afweging maken waar je de videos plaats is belangrijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond