Deel dit artikel
-

Webwinkels lappen regels retourzendingen aan hun laars

Ruim de helft van alle Nederlandse webwinkels houdt zich niet aan de wettelijke regels die gelden voor retourzendingen. Die conclusie trekt de Consumentenbond dinsdag op basis van onderzoek bij tweehonderd webwinkels.

De bond plaatste bij 211 webwinkels een bestelling en stuurde deze binnen twee  weken terug. Van de webwinkels stortte 31 procent het geld te laat op de rekening. Het wachten op het geld liep in sommige gevallen op tot maar liefst 86 dagen. Van 15 webwinkels kreeg men – ondanks meerdere herinneringen en toezeggingen – zelfs helemaal niets terug.

Bij negen webwinkels werd na drie maanden nog niet eens de bestelling ontvangen. Dus wel betaald, maar geen pakketje. Terwijl het product volgens de site gewoon op voorraad was.

Sommige webwinkels ontmoedigen het terugsturen van bestellingen met een ingewikkelde of tijdrovende retourprocedure. Of door onredelijke eisen aan de retourzending te stellen. Zoals het artikel dat de bond alleen – op eigen kosten – naar China kon terugsturen. Of sokken en boxershorts die niet geretourneerd mochten worden.

In het vorige onderzoek bleek al dat de regels door weinig webwinkels werden nageleefd. Toen betaalde 41 procent de verzendkosten niet terug. Dit is  nauwelijks verbeterd: deze keer liet 39 procent van de webwinkels het erbij zitten.

Er zijn in Nederland meer dan 45.000 webwinkels. Ruim 2200 van hen zijn aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg en 4200 bij Webshop Keurmerk. Webwinkels met een van deze twee keurmerken hanteren voorwaarden die met de Consumentenbond zijn afgesproken.

Uit het onderzoek blijkt dat de kans dat er iets misgaat met de terugbetaling van een retourzending bij keurmerkwebwinkels een stuk kleiner is. Het aantal webwinkels dat niet op tijd betaalt, ligt met 23 procent een stuk lager dan de 41 procent bij de webwinkels zonder keurmerk.

Deel dit bericht

6 Reacties

Anton Knoop

het is jammer om te lezen dat er zoveel webwinkels zijn die zich niet aan de afspraken houden, al is een onderzoek bij 200 winkels op 45000 wel wat magertjes.
Als eigenaar van twee kleine webwinkels vind ik dat de regels en wetten waar webwinkeliers zich aan moeten houden soms ook erg ver gaan. Kleinere webwinkels hebben natuurlijk hogere kosten voor verzendkosten dan de grote winkels, deze verzenden zoveel pakketjes dat ze ontzettend goedkoop kunnen versturen. Het risico van retourzendingen is voor grote winkels dan ook veel kleiner. Er zijn tevens consumenten die maar van alles bestellen, en vervolgens na 14 dagen alles terugsturen. Wanneer je 10 van dit soort klanten hebt per week ben je al snel 3000 euro kwijt aan verzendkosten op jaarbasis, kosten die je bij andere orders weer terug moet verdienen. Daarentegen staat natuurlijk wel dat je als webwinkelier niet te maken hebt met diefstal wat helaas bij gewone winkels wel het geval is.

Uiteindelijk wil ik met mijn webwinkels dat consumenten zeggen “bij sub-sports.nl en teamtradewebshop.nl wordt er gedaan wat ze beloven” en dat doen we dan ook! Je mag de producten gratis retour sturen, en je hebt je geld gegarandeerd binnen 14 dagen na het terugsturen van de producten terug op je rekening.

Valli

Je kan ook zeggen dat de keurmerken al voor een 3e keer op rij niet goed werk doen. Zij horen gewoon de lincentie af te pakken, maar dat doen ze niet want dan lopen ze geld mis.

Eric-Jan Dijks

Helaas zijn de bestellingen alleen bij modewebwinkels geplaatst en juist van deze branche is bekend dat consumenten massaal producten terugsturen. Ik ben benieuwd naar resultaten in andere branches.

Bert

Ik ben 45 jaar ondernemer in de detailhandel.

Het zou de consumentenbond sieren om juist hun eigen consumenten beter voor te lichten over de plichten die je als consument hebt.
Mijn klein kinderen hebben een grote webshop en er komt gemiddeld per maand 1500,00 tot 2000,00 euro aan retouren terug
De ervaring is;
Klanten sturen producten gewoon terug in dozen, zonder verpakking, zonder de bijgeleverde artikelen, het is gebruikt, het stinkt, het is echt vies
en niet meer als nieuw verkoopbaar, immers de consumentbond en thuiswinkel.org zegt dat het zo moet.
Moeten deze producten in de vuilnisbak ?
Onder het kopje bedrijfsrisico ?
Toen ik nog achter de winkel balie stond, waren er ook regels op welke manier een product terug kwam.
Door de regels is er tussen de stenen detailhandel en digitale detailhandel sprake van behoorlijke concurrentie vervalsing.

De huidige retour recht is onwerkbaar.
Het wordt tijd dat webshops ook de andere kant van het verhaal vertellen.

Mvrgr

j knijpinga

ik kreeg een pakje thuis een blouse hij was te klein maar terug sturen gaat niet er zat geen retourlabel bij en dat ging wel als ik de email opend en dan kon ik het printen maar ik heb geen printer dus moest ik het betalen om terug te sturen dat kost 9 euro de blouse kost 12 euro dus blouse naar mijn kleindochter en oma koopt nooit meer in een webwinkel

C. v.d. Meijde

Ik vind wel dat er verschil is in retouren. Heeft het bedrijf een fout gemaakt, dan moet dit worden opgelost. Wil de klant het achteraf niet meer, dan zouden er andere regels voor moeten zijn. Het gaat niet aan een bedrijf(je) voor de lol op kosten te jagen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond