Deel dit artikel
-

‘Webwinkels moeten sneller ingrijpen bij betalingsachterstanden’

Webwinkels die hun klanten kredieten geven om aankopen te financieren moeten strenger worden. Dat wil de minister Wopke Hoekstra van Financiën om het aantal problematische schulden terug te dringen.

Dat schrijft hij vanochtend in een brief aan de Tweede Kamer. Uit cijfers van het Bureau Krediet Registratie (BKR) over betalingsachterstanden bij verzendhuiskredieten blijkt dat ongeveer een op de vijf mensen een problematische schuld heeft bij een verzendhuis. Postorderaars verdienen aan kredieten via rente, maar hebben daarmee ook veel wanbetalers.

Uit het eerdere onderzoek van AFM blijkt dat betalingsachterstanden bij verzendhuizen na gemiddeld 3,3 jaar ontstaan.

Minister Hoekstra wil het aantal huishoudens met problematische schulden terugdringen met actief beleid op. De brief aan de Kamer is een statusupdate en een oproep aan de postorderaars ‘om maatregelen in de gedragscodes zo te implementeren dat daarmee betalingsachterstanden worden voorkomen. Zorgen over de hoge percentages betalingsachterstanden blijven dus bestaan.’

In 2017 had 34 procent een achterstand, in 2019 was dat teruggelopen tot 26 procent. Die daling komt mede door de afschrijving van oninbare schulden in 2018 en is dus een eenmalige extra daling.

Foto: abukij (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond