Deel dit artikel
-

Weer overname door Google voor Facebook-concurrent

Voor het eerst kan Google een dienst niet zelf maken, maar moet eerst een serie overnames doen. Het bedrijf zou namelijk een Facebook-concurrent bouwen. Nieuw aan de kralenketting van overnames: SocialDeck.

Hoeveel Google voor het spelletjesbedrijf betaalt, houden de partijen voor zich. SocialDeck is Googles twintigste overname in dit jaar. In de afgelopen acht maanden heeft het overwegend kleine, gespecialiseerde technologieteams overgenomen.

SocialDeck maakt spelletjes voor het web en de mobiele telefoon die zowel op Facebook als de iPhone en BlackBerry zijn te spelen. Dat past in de lijn met de crossplatform spelletjes van het eveneens pas overgenomen Slide.com.

Afgelopen maandag nog werd bekend dat Google ook het bedrijf Angstro heeft gekocht. Diens technologie laat gebruikers tot dan toe onbekende foto’s vinden en een persoonlijk adresboek samenstellen.

Google lijkt te bouwen aan iets dat lijkt op een netwerk als Hyves en Facebook. Dat profielensites in de belangstelling van de technologiegigant staan, blijkt wel uit de recente veranderingen aan Orkut. Googles eigen profielensite, die internationaal amper wordt gebruikt, laat zijn leden verschillende online profielen tonen aan verschillende groepen van bekenden. De gedachte is: op je werk ben je een ander iemand dan thuis of in het uitgaanscircuit.

Twee weken geleden voegde Google het bedrijf Jambool aan zijn trofeeënkast toe. Dat bedrijf ontwikkelde een digitale munteenheid die kan worden betaald om in spellen en op profielensites financiële transacties te verrichten, een geldmachine voor online klonen op Monopoly.

Wat Google exact van plan is met de overgenomen bedrijven houdt het voor zich. Ook zal moeten blijken hoe en wanneer het zijn kralenketting van overnames aan zijn gebruikers laat zien.

Deel dit bericht

7 Reacties

Simon

Wat een vreselijk naieve zin: "Voor het eerst KAN Google een dienst niet zelf maken" Het heeft absoluut NIETS, maar dan ook echt NIETS te maken met kunnen, maar veel meer met het snel inkopen van kennis, techniek en goodwill om het gigantische gat met Facebook snel te overbruggen. Facebook en Google vechten om kennis van de slimste mensen in de online wereld, dergelijke overnames dragen gewoon bij aan de bedrijfsassets. Overigens geef ik Google weinig kans op de social markt. Facebook heeft een veel te groot aandeel en gebruikers gaan echt niet WEER overstappen. Ik ben zelf net eindelijk van mn hyves af. Daarnaast heeft Google al veel te veel fails op haar naam staan wb social: Buzz, Friend Connect, OpenSocial, Jaiku, Ork-ut (ooit groot, nu teruglopend).

Erwin Boogert - Emerce

"Daarnaast heeft Google al veel te veel fails op haar naam staan wb social: Buzz, Friend Connect, OpenSocial, Jaiku, Ork-ut (ooit groot, nu teruglopend)." Wat volgens mij d.e argumenten zijn dat Google het niet zelf k.a.n bouwen.

Cor jaspers

Google heeft de boot gemist wat betreft de social markt.

Jop

@Edwin: Dit is niet voor het eerst dat ze een dienst niet zelf maken: Gmail, Analytics, Picasa, Sites en Docs hebben ze ook niet zelf gemaakt. Dus je intro slaat de plank nog steeds mis. Behalve het zoekmachine algoritme is er dus bijzonder weinig zelf gemaakt en de zaken die ze zelf maken mislukken vaak.

johnw

Hou toch op zeg, dit gaat alleen om reclame en geld….Gewoon waar, google video was een flop dus kochten ze youtube.Ook die zijn ze aan het verzieken met reclame boodschappen…Een een 2e facebook, ook al is het in de vorm van socialdeck word ook na verloop van tijd verkracht door reclame…

Jos Deuling

@Edwin : Wat volgens mij d.e argumenten zijn dat Google het niet zelf k.a.n bouwen. Is het wel of niet kunnen bouwen relevant ? Het gaat toch meer om een goed idee op het juiste moment ?

Jan

Goed bezig, die jongens van Google. Met deze acties verslaan ze misschien nog wel de IPhone.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond