Deel dit artikel
-

‘Wehkamp profiteert van komst Amazon’

Volgens Ad Scheepbouwer, oud-KPN topman en mede-eigenaar van Wehkamp, zal de komst van Amazon naar Nederland Wehkamp meer omzet opleveren. “Door de reuring die ze maken, treedt er marktverruiming op, daar profiteren we van.”

Volgens Scheepbouwer, die tegenwoordig vooral actief is als informal investor, zullen de marges door de komst van Amazon wel onder druk komen te staan. “Maar de mogelijke omzetgroei zal weer veel goed kunnen maken. Vergeet daarbij niet dat in we in Nederland nog altijd een derde minder online aankopen doen dan in de UK. Er is dus nog veel te winnen. Niet alleen voor ons”, aldus Scheepbouwer.

Scheepbouwer, vandaag de dag onder meer actief als lid van de Raad van Advies bij de NIBC Bank en voorzitter Raad van Commissarissen en mede-eigenaar van RFS Holland Holding (waar onder meer Wehkamp, Creatie2Fit en Fonq onder vallen), heeft naar verluidt veertig procent van de aandelen van de holding in handen.

De overige zestig procent van de RFS-aandelen zijn van CEO Paul Nijhof en medeaandeelhouder Berend van de Maat (tezamen goed voor veertig procent) en IK Investment Partners (twintig procent).

RFS Holland Holding groeit volgens Scheepbouwer dit jaar harder dan ooit tevoren (vorig jaar met twaalf procent naar een omzet van 548 miljoen, red.).

* Een uitgebreid interview met Ad Scheepbouwer over innoveren, investeren en e-commerce is te lezen in het oktobernummer van Emerce magazine #116

Deel dit bericht

3 Reacties

Gerard

Wie neemt hij nou in de maling? Ons of zichzelf?

Paul Haarman

In eerste instantie klinkt het inderdaad vreemd om een nieuwe concurrent te verwelkomen. Maar de heer Scheepbouwer heeft toch gelijk. Op de eerste plaats is Amazon niet een directe concurrent van Wehkamp. Ze bevinden zich op andere markten, Amazon is wat dat betreft een grotere bedreiging voor Bol.com. Wehkamp is supersterk in kleding en andere producten die men als een echte WINKEL aanbiedt. Amazon verkoopt ook veel producten van derde partijen en is meer op breedte en volume gericht. Amazon is ook minder winkel dan Wehkamp, het is meer een platform. Op de tweede plaats zal door Amazon inderdaad nog een extra boost gegeven worden aan het online koopgedrag waar ook Wehkamp van kan profiteren. Op de derde plaats zie ik trouwens in de toekomst nog wel een mooie samenwerking ontstaan, vooral op kleding, omdat Wehkamp beter inspeelt op de behoeften van de Nederlandse consument (voor kleding erg belangrijk). De toekomst zal het leren.

Bart

Amazon verkoopt meer kledingmerken dan Wehkamp en Zalando bij elkaar. Wehkamp en Zalando hebben keuzes gemaakt in de kleding die ze aanbieden. Amazon heeft die keuzes niet gemaakt. Amazon.de heeft vrijwel alle kleding die door importeurs in Duitsland wordt ingevoerd. Ik verwacht dat als amazon.nl komt, zij dezelfde producten zal verkopen als de Duitse website. Dan zal ik eerder kiezen voor amazon dan voor Wehkamp of Zalando. Ik zit niet te wachten op de keuzes die zij voor de klant maken. Ik wil alle kleding kunnen kopen die in Duitsland en de Benelux op de markt wordt gebracht. Dan zijn amazon of andere kleinere aanbieders die toevallig het gewilde kledingstuk op voorraad hebben logischere keuzes dan Wehkamp of Zalando met hun beperkte keuze.

Overigens geldt dit ook voor bol.com en andere aanbieders in andere marktsegmenten. Alleen voor Nederlandstalige en Friestalige boeken die korter dan jaar geleden op de markt zijn gekomen, zal amzazon geen enkel voordee biedenl.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond