Deel dit artikel
-

“Weinig aandacht voor privacy bij financiële online dienstverleners”

Het is slecht gesteld met de manier waarop Nederlandse financiële instellingen op internet aandacht besteden aan privacy en beveiliging. Dit zegt PricewaterhouseCoopers . Ook de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) komt met kritiek . Online brokers doen te weinig om klanten te informeren en beschermen, aldus de SEC.

PricewaterhouseCoopers (PwC)deed in Nederland onderzoek bij 49 financiële instellingen (banken en verzekeraars) die hun diensten via internet aanbieden. Slechts in tien procent van de gevallen geven deze partijen duidelijke en gemakkelijk te vinden informatie. In 67 procent van de gevallen ontbrak de informatie, of was deze moeilijk te vinden. Slechts vier procent van de ondervraagden geeft informatie over privacy, bij 86 procent van de bedrijven ontbreekt informatie over privacy, of is deze informatie moeilijk te vinden.

Verder concludeerde PwC dat 39 procent van de onderzochte sites in zijn communicatie gebruik maakt van encryptie, terwijl 14 procent dit aan hun bezoekers meldt. Bij 17 sites werden cookies op de harde schijf weggeschreven. Dit werd echter maar bij vijf sites gemeld. In minder dan twee procent van de gevallen werd vooraf gemeld welke informatie verzameld wordt. Waarvoor deze informatie nodig is werd ook nauwelijks duidelijk gemaakt.

PwC verwacht dat bedrijven schade gaan ondervinden van het achterwege laten van deze informatie. Bezoekers zullen afhaken als ze niet snel en eenvoudig geïnformeerd worden, verwacht PwC.

Ook de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) – die namens de overheid ondermeer toezicht houdt op de aandelenhandel – kwam naar buiten met een kritisch rapport . In de Verenigde Staten zijn er inmiddels 7,8 miljoen mensen die online in aandelen handelen. In totaal verrichten ze 807 duizend transacties per dag en maken daarbij gebruik van tweehonderd aandelenhandelaren die voor het handelen in aandelen via internet toestemming gekregen hebben.

De aandelenhandelaren dienen hun bedrijfsvoering, de technieken voor het online handelen en de manier waarop ze reclame maken, te verbeteren, vindt de SEC. Via reclame krijgen potentiele klanten regelmatig een verkeerde voorstelling van risico's en opbrengsten die ze kunnen behalen bij de online brokers. De aandelenhandelaren krijgen van de SEC het advies om terughoudender te zijn in de uitlatingen in hun reclame. Ook dienen de sites meer informatie te geven over hoe het handelen in zijn werk gaat en op welke manier het bedrijf achter de site hierin te werk gaat.

De SEC wijst online brokers ook op hun wettelijke verplichting om het beste rendement voor de klant te behalen. In de praktijk blijkt dat online brokers dit niet altijd doen, aldus de SEC. Verder blijken "in veel gevallen" gegevens, waaronder creditcardnummer, passwords en account nummers, ongecodeerd via e-mail verzonden te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

sjaak boone

De titel van het onderzoek doet het ergste vermoeden voor de Nederlandse banken en verzekeraars. Want klanten van banken en verzekeraars mogen ervan uitgaan dat er met hun gegevens vertrouwelijk wordt omgegaan. Het belangrijke onderwerp was zelfs goed voor een klein berichtje in de Volkskrant van 27 januari 2001. Omdat ik het onderwerp belangrijk vind, heb ik geprobeerd om het oorspronkelijke rapport te lezen. Helaas werkt de link niet meer en is het rapport op de site van PriceWaterhouseCoopers onvindbaar. Zorgvuldigheid is bij een accountantskantoor minstens zo belangrijk als privacy en authenticiteit bij banken en verzekeringen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond