Deel dit artikel
-

Weinig urgentie voor internationale webwinkels HEMA

In andere landen dan Nederland heeft HEMA nog geen webwinkel. De nieuwe site in Frankrijk, HEMA.fr, werd vandaag gelanceerd. Een karige site, die vooralsnog vooral een kennismakingsfunctie heeft.

De Nederlandse HEMA is in meerdere landen actief, Naast Frankrijk in Luxemburg, Duitsland en België. In dat laatste land is HEMA al een behoorlijke tijd aanwezig. Inmiddels met 66 winkels. Ter vergelijking, in Nederland zijn er tegen de 400 winkels.

Een vestiging heeft de oer-Hollandse winkel sinds kort ook in Frankrijk. De pas gelanceerde website moet een achtergrond geven van HEMA. Er wordt in Frankrijk niet, zoals in Nederland, gefolderd. "De folders zijn er wel, maar die liggen in de winkel", aldus een woordvoerder. "Voor de Franse consument is de site een middel om kennis te maken met HEMA." Kortom, het is meer een introductie dan dat de site een sterk commercieel doel dient.

Het idee voor een webwinkel in Frankrijk is er nog niet. "We concentreren ons eerst op fysieke expansie." Volgens de woordvoerder heeft het ontbreken van een webwinkel ook deels te maken met het ingewikkelde ‘logistieke apparaat’. "Dat duurt een tijdje voor je dat op orde hebt."

In België is HEMA al wel een tijdje aanwezig. Lang genoeg om dat ‘logistieke apparaat’ op orde te krijgen. Het zou ook meespelen dat HEMA producten verkoopt onder eigen merknaam. "Het is wat anders dan bijvoorbeeld Uggs-laarzen, die je makkelijker online kunt verkopen omdat mensen het merk kennen."

De woordvoerder laat weten dat HEMA ‘best met een aantal dingen bezig is’. "We kijken er naar, maar willen het goed neerzetten." Het is geen kwestie van één op één doorvertalen. "We voeren in België bijvoorbeeld andere producten."

Bij doorvragen wil de woordvoerder geen termijn noemen over een eventuele webwinkel in andere landen waar de organisatie actief is. "We zijn er serieus mee bezig", wil ze kwijt. Op de vraag wat dat betekent, vertelt de woordvoerder dat er ‘wordt gekeken of er behoefte aan is’: "We doen onderzoek en toetsen het eerst bij de consument."

Over de site in België: "Op dit moment kijken we vooral hoe lang mensen blijven op de site en waar ze naar kijken. De volgende stap is uitbreiden."

Tijdens de Emerce eDay in 2007, 2 jaar geleden alweer, vertelde marketing directeur René Repko al dat HEMA van de eigenaar Lion Capital versneld mochten investeren in internet. "De Raad van Commissarissen stimuleert ons in het zoeken naar nieuwe wegen online, ook internationaal", aldus Repko toentertijd.

Het is niet zo dat HEMA niet bezig is met investering in internet. "Als het gaat om de technologie, dan zijn we daar mee bezig. Maar commercieel misschien wat minder. In België is internet een kanaal dat we inzetten om onze producten te laten zien. In Nederland hebben we het kanaal geïntensiveerd. Bijvoorbeeld met een viral, of op maat gemaakte producten", vertelt de woordvoerder.

HEMA was in Nederland rijkelijk laat met de oprichting van de webwinkel. Pas in 2005 was het in Nederland mogelijk om online HEMA-producten te kopen.

De webwinkel mocht al wel op de nodige aandacht rekenen en kreeg meerdere prijzen toebedeeld. Zo won de HEMA Rube Goldberg Viral van CCCP onder meer de prestigieuze Webby Award. En ook marketing directeur Repko van HEMA werd twee jaar geleden gekozen tot Marketeer van het Jaar.

De online internationalisering van de HEMA is wel terug te zien in de online fotodiensten die al over de grens in België worden aangeboden. Het afdrukken van digitaal aangeleverde foto’s behelst een groot gedeelte van de omzet van HEMA online.

Deel dit bericht

1 Reacties

testesada

mooi site!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond