Deel dit artikel
-

Wellowell in uitgeklede vorm verder

Wellowell gaat in uitgeklede vorm verder. De marktplaats voor financiële diensten gaat zich beperken tot het aanbieden van particuliere schadeproducten, zoals auto- en reisverzekeringen en binnen enkele maanden ook inboedel-, opstal- en rechstbijstandsverzekeringen. Dat bevestigt Frank Muller, marketingmanager van het ING E-Business Centre.

Volgens ING is Wellowell het meest succesvol met de verkoop van schadeverzekeringen. Waarschijnlijk biedt die site binnenkort geen spaar- en koopsomproducten meer aan. Klanten die interesse tonen voor het afsluiten van hypotheken worden inmiddels doorverwezen naar de deze week geopende ING-site internethypotheekwinkel.nl .

Hypotheken verkopen beter "in een separate omgeving", meent ING. Daarnaast heeft ING begin april de portal Money Planet nieuw leven ingeblazen. Daar biedt het producten aan op het gebied van verzekeren, lenen, hypotheken en beleggen. ING noemt Money Planet een traffic generator, waar ISP Planet Internet voor traffic moet zorgen en ING de dienstverlener is. Maart 2001 werd Money Planet, toen nog een initiatief van Planet en ABN Amro, nog voor de lancering gestaakt. De activiteiten zouden niet snel genoeg winstgevend zijn.

Nationale-Nederlanden, een onderdeel van ING, begon Wellowell in november 2000, samen met twaalf partijen op het gebied van verzekeringen en bankieren. Volgens insiders verloor ING ruim 90 miljoen euro aan de marktplaats en verdiende maar een klein bedrag terug. Naast een peperdure reclamecampagne huurde ING naar verluidt ook een psycholoog en consultant in die op basis van het klikgedrag van de bezoekers de site verder moesten verbeteren.

Nog een half jaar geleden startte ING een nieuwe reclamecampagne om klanten te trekken voor de hypotheekproducten op Wellowell. Maar die worden daar dus niet meer aangeboden. Muller van ING zegt niet op de hoogte te zijn van het bedrag dat in Wellowell is geïnvesteerd. "Het mocht tot een jaar geleden veel meer kosten", geeft hij wel toe. "Maar we zijn weer terug op aarde en hebben leergeld betaald." Muller zegt geen geld meer te hebben om Money Planet en de nieuwe hypothekensite als merk neer te zetten. "We communiceren alleen via internet. Misschien is er ooit nog wat budget voor radioreclame."

Muller meldt dat Wellowell binnen enkele maanden ook inboedel-, opstal- en rechtsbijstandsverzekeringen zal aanbieden. Voorlopig behaalt de site bescheiden inkomsten aan het aanbieden van verzekeringen voor auto's en langlopende reisverzekeringen. "Met korte reisverzekeringen verdien je je geld niet", aldus Muller.

Sommige kenners van de internetverzekeringenwereld plaatsen grote vraagtekens bij het businessmodel van ING E-Business. De meeste klanten zouden verzekeringssites alleen willen gebruiken om zich zo breed mogelijk te oriënteren. Om verzekeringen daadwerkelijk af te sluiten zouden ze daarna liever offline zaken willen doen met tussenpersonen. De online verkoopmarkt is dan ook nauwelijks ontwikkeld, ook in de VS.

Een ander knelpunt is dat ING op zijn site lang niet alle beschikbare producten aanbiedt, maar alleen producten van de partijen waarmee het samenwerkt, zoals AXA, Delta Lloyd en Robeco. Daardoor zou de prijs-kwaliteitverhouding van de aangeboden producten in de meeste gevallen niet in orde zijn.

Deel dit bericht

3 Reacties

Jan Sellis

Was te verwachten. Consumenten informeren zich tegenwoordig steeds beter via internet. Vanaf het begin was het echter duidelijk dat de onafhankelijkheid inderdaad ver te zoeken was. Consumenten bezoeken meerdere vergelijkingssites, en als de 1 gewoon beter is (bv independer) dan is er geen reden om well/well nog te bezoeken. Overigens twijfel ik er sterk aan dat deze vergelijkingssites winstgevend kunnen zijn (zowel de financiele als niet financiele vergelijkers).

Dimitry Klerx

Doodzonde van de marketingguldens die bespaard hadden kunnen worden. De tijd dat consumenten adviesrijke producten via internet gaan aankopen, zal voor het grote publiek voorlopig uitblijven. Voor oriëntatie, informatie en ondersteuning is het medium prima te gebruiken, evenals het afsluiten van adviesarme producten voor enkele 'doe het zelf' consumenten. Het businessmodel had beter gebruik kunnen maken van de kritische massa bestaande klanten van ING (NN), dan trachtten nieuwe klanten te verwerven via een nieuw medium, wat in de regel vijf keer zoveel acquisitie-inspanning kost dan op bestaande klanten. Het model als lead-generator is nooit goed van de grond gekomen en heeft zelfs de vertrouwensband met de 'aangesloten' intermediairs geschaad. De onafhankelijke positie die Wellowell zou moeten hebben was lastig te waarborgen voor zowel consumenten als intermediairs.

Frank Muller

Het Emerce-artikel spreekt over Wellowell in uitgeklede vorm. Daarvan is geen sprake. Wellowell wil graag zoveel mogelijk volledig via internet opereren. Daarbij hebben we ervaring opgedaan met een aantal producten. We hebben gemerkt dat schadeverzekeringen zich het best lenen voor online verkoop. Daarom richt Wellowell zich vanaf nu alleen op particuliere schadeverzekeringen. We zijn dus een assurantie-intermediair op internet. We doen hetzelfde als andere intermediairs, zijn ook toegelaten als NVA-lid, maar opereren alleen op het web. We werken daarbij samen met (op dit moment) twaalf gerenommeerde verzekeraars. Hypotheken bleken moeilijk volledig via internet aan de man te brengen. We hebben hypotheken dan ook in een aparte omgeving ondergebracht (internethypotheekwinkel.nl) waar de klant ook kan kiezen voor persoonlijk advies. Op deze manier stellen we beide sites in staat hun producten op een duidelijke wijze onder de aandacht te brengen. Frank Mullerhoofd marketing Wellowell/ING-EBCN

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond