Deel dit artikel
-

Wetgeving over sluikreclame games onbreekt

Wetgeving over sluikreclames in games ontbreekt, terwijl de toename van productplacement in games dit volgens sommigen wel noodzakelijk maakt. Waar sluikreclame op radio en televisie in Nederland verboden is, bestaat er voor games geen enkele belemmering, zo leert een rondgang langs betrokkenen.

De Mediawet verbiedt in Nederland sluikreclame op radio en televisie. "Die wet is opgesteld om duidelijk te maken om wat voor soort informatie het gaat, daarmee wordt reclame duidelijk gescheiden van bijvoorbeeld nieuws", zo legt Jan Kabel, hoogleraar Informatierecht aan de Universiteit van Amsterdam, uit. In Nederland opererende commerciële omroepen (RTL is Luxemburgs) zoals Yorin, moeten voor de uizending melden door wie een programma gesponsord is. Omroepen worden beboet als in programma's wervend wordt gesproken over producten.

Voor games geldt de Mediawet niet. Dat terwijl productplacement steeds meer toeneemt in deze miljardenindustrie. Zo sloten onlangs McDonald's en Intel een contract met een geschatte waarde van twee miljoen dollar met gamesreus Electronic Arts om hun producten in de populaire game The Sims Online te laten terugkomen. "Games vallen niet onder de mediawet", meldt advocaat Bas Le Poole, deskundige mediarecht bij Houthoff Buruma. "Het staat bedrijven vrij te adverteren in games, net zoals op video's of DVD."

"Ik zou als vader willen weten of er verhuld producten worden aangeprezen in de games van mijn kinderen", meent Le Poole. Hem zijn echter geen juridische discussies hierover bekend. Collega-jurist Kabel heeft wel ideeën met welke juridische middelen sluikreclame in games kan worden aangepakt. Hij wijst op de e-commerce richtlijn van de Europese Unie die stelt dat "reclame als zodanig duidelijk herkenbaar moet zijn". Een algemene regel van de Reclamecodecommissie vraagt hetzelfde.

Het NICAM , het recent opgerichte instituut dat toezicht houdt op schade die media (waaronder games) aan kinderen toebrengen, "vindt sluikreclame in games niet aantoonbaar schadelijk". De NICAM-woordvoerder wijst er tegelijk op dat in sommige landen, waaronder de Scandinavische, kinderen extra beschermd worden tegen reclame. Zo is er in die landen geen reclame rond kinderprogramma's op televisie. Voor games bestaat echter ook in Scandinavië geen wetgeving.

Volgens de grote van oorsprong Franse gamesuitgever Infogrames wordt er in de gamers-community momenteel druk over het onderwerp gediscussieerd. "Maar de meeste gamers vinden het niet zo erg als ze worden geconfronteerd met productplacement", zegt een woordvoerder van Infogrames Benelux. "Zolang het maar gaat om producten gaat die hen aanspreken, zoals energydrinks en niet om bijvoorbeeld verzekeringen."

Deel dit bericht

10 Reacties

eRIK

Veel succes gewenst voor bedrijven als Zylom.com. Zal de nieuwe investeerder ook erg leuk vinden…

Arthur van der Linden van Sprankhuizen

Dat wordt een lekkere kluif lijkt mij zo. Voer en vooral werkverschaffing voor juristen, advocaten en andere 'deskundigen'. Ik zie vooralsnog niet in hoe men denkt dit te kunnen reguleren, zeker mbt online games op het 'vrije' medium Internet. Online games met een (commerciële) boodschap (= gamercials) zoals bv. MAD multimedia die maakt zijn juist een aantrekkelijke vorm van reclame, zeer positief gewaardeerd door consument en adverteerders. Vrijwillige positieve (en langdurige) merkbeleving. Met een nadruk op vrijwillige! Fijne (online) content mogelijk gemaakt door bedrijven of instellingen zonder dat men er voor hoeft te betalen wordt in hoge mate gewaardeerd door de spelers.

radja

Het is helemaal geen enkel probleem om sluikreclame in al zijn vormen te verbieden, en gezien de bestaande wetgeving over sluikreclame lijkt me dat wenselijk. Sluikreclame op TV wordt niet ge-accepteerd in nederland, en ik zie geen enkele reden om het in spellen wel toe te staan. Op zijn minst zou er een waarschuwing op de verpakking moeten staan. Waarom zouden spellen in dit geval een uitzondering zijn?

borg

Alweer een manier om de wereld te controlen. Als je bang bent voor sluikreclame moet je het product niet aanschaffen, laat de product makers voor wat zij zijn en bemoei je er niet mee. De keus is aan u.

radja

Suikreclame weet je niet van te voren, daarvoor is het sluikreclame. Je kan het dus ook niet ontwijken. Dus kan je geen goede keuze maken, dus mag de markt zijn werk niet doen, en ZAL dat dus ook niet doen. Het heeft verder niets met controle te maken maar met normen en waarden. Hoe zou u het vinden als ik naast u ga lopen en elke 5 minuten schreeuw: "ZEEMAN!"?

Chris Nintendoh

Wat een onzin Radja. Dit is echt olifanten maken van muggen. Ik heb echt mijn best gedaan om een concreet voorbeeld van productplacement of andere vormen van sluikreclame te bedenken die schadelijk zouden kunnen zijn. Het lukt me echter niet. Want waar gaat het hier om? Logo's op borden langs het circuit in een F1 spel? -Alleen maar realistisch. Sims die een McDonalds hamburger eten en roepen: "Hmmmm, this is the best hamburger I've ever tasted"? -Ja, en dan? Dat hoor ik toch ook in de normale reclames? Mario en Luigi die kinderen oproepen toch vooral aan pa en ma te vragen om Pepsi want daar ga je hoger van springen? -Laat me niet lachen! In de inmens populaire PS2 / PC game Grand Theft Auto3 zit een uitstekend (en vooral hilarisch) voorbeeld van in-game advertising voor de websites petsovernight.com, de dormatron en de Mibotsu Monstrosity SUV. Spelers van die game zullen begrijpen wat ik bedoel. Chatterbox is een prima satire op politiek correcte denkbeelden als jij hier naar voren brengt. Overigens is het een misverstand dat productplacement (want dat versta jij denk ik onder sluikreclame) verboden is in NL. Kijk maar naar alle interieur en kokenmetdieendie programma's, allemaal gesponsord door XYZ en hoewel keurig van te voren gemeld, staan die programma's bol van de sponsoring. Dergelijke programma's bestaan bij de gratie van adverteerders die interesse hebben in non-spot advertising (en dat zijn er heel veel!). Daar komt bij dat sluikreclame ook voorkomt op 80% van de internet portals. Dat heet sponsored content. Overigens ook niets nieuws hoor, koop maar eens een Libelle of Margriet en zelfs Emerce is niet vies van een verstopt stukje sponsoring in hun printuitgaves. Het enige waar ik wel wat in zie is een label op de doos voor een game voor kinderen, waarop staat dat het spel gesponsored is. Dan kan je als ouder een beetje in de gaten houden of je kind niet beinvloed wordt door boosaardige Japanse indoctrinatie campagnes zoals Pokemon of My Little Pony. Voor de rest moet je als volwassene (ja die gamen ook) gewoon in staat zijn die sluikreclame te herkennen zelf een oordeel weten vormen of een product goed of slecht is. Verbieden is voor dictators en schoolmeesters en die gamen niet dus die weten niet waar ze het over hebben.

radja

Even voor de duidelijkheid: product placement is aangekondigd, sluikreclame niet. Dat onderscheid maak ik al. Staat nog los van dat ik tegenstander ben van alle reclame, en als zodanig altijd tegen reclame zal strijden. Als u geen serieuze discussie wenst te voeren over het nut van reclame (dat is er niet) tegenover de opgeleverde ergernis (meerdere mensen die ik ken stopten met TV kijken wegens die eeuwige reclame). Ik mag u ook niet zomaar achtervolgen, een sticker op uw auto plakken, in uw oor schreeuwen over hoe lekker die poeiersoep wel niet is, en uw zicht belemmeren met beeldvullende borden met vage teksten. Ik vraag datzelfde terug van reclamemakers. lijkt me niet zo moeilijk, mensen niet zomaar lastig vallen.

Henk

Hahahaha Radja! Wat geweldig: "meerdere mensen die ik ken stopten met tv kijken etc." wat een fantastische uitspraak! Een onheilspellende ondertoon doch heel modern en COMPLEET ridicuul. Radja leeft in een commune? Waar alles geruild wordt en niemand meer wil hebben dan een ander? Blijf strijden Radja, het zal je lukken desnoods met die meerdere mensen. Wat het onderwerp betreft: het is geen sluikreklame wat er gedaan word in die games, er wordt gewoon voor betaald. Je kan je wel afvragen of dat geld niet voor een gedeelte moet worden teruggegeven aan de consument zoals dat ook met andere media gebeurt. En dan wordt het verhaal een beeetje lastig.

Henk

Hahahaha Radja! Wat geweldig: "meerdere mensen die ik ken stopten met tv kijken etc." wat een fantastische uitspraak! Een onheilspellende ondertoon doch heel modern en COMPLEET ridicuul. Radja leeft in een commune? Waar alles geruild wordt en niemand meer wil hebben dan een ander? Blijf strijden Radja, het zal je lukken desnoods met die meerdere mensen. Wat het onderwerp betreft: het is geen sluikreklame wat er gedaan word in die games, er wordt gewoon voor betaald. Je kan je wel afvragen of dat geld niet voor een gedeelte moet worden teruggegeven aan de consument zoals dat ook met andere media gebeurt. En dan wordt het verhaal een beeetje lastig.

raf

Aan Radja : Reclame heeft geen nut? Alvast één nuttig effect van reclame is een vrije pers, immers als er geen reclame was, waren er ook geen vrije media (journalisten moeten ook betaald worden), want dan zou de pers volledig afhankelijk zijn van directe steun van de overheid of andere geldschieters. Nu betalen tientallen of honderden adverteerders allemaal een deel, waardoor de kans op beïnvloeding vrij gering is, en men dus professionele journalisten kan betalen.Het is misschien maar een 'bijverschijnsel', maar wel een dat onderschat wordt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond