Deel dit artikel
-

Wetsvoorstel moet online handel in kaartjes beperken

Kamerlid Arda Gerkens van de SP en Nicolien van Vroonhoven-Kok van het CDA behandelen dinsdag in de Tweede Kamer een initiatiefwetsvoorstel om de doorverkoop van tickets voor Nederlandse evenementen aan banden te leggen. In de nieuwe wet zou de Consumentenautoriteit handelaren die online kaartjes tegen woekerprijzen verkopen, boetes moeten opleggen.

Iemand die een kaartje doorverkoopt zou met de nieuwe wet tien procent administratiekosten mogen doorberekenen, maar officieel heet het dat tickets niet mogen worden doorverkocht tegen een hogere prijs dan de evenementorganisator bedoeld heeft.

Als het wetsvoorstel steun vindt in de Tweede Kamer en later door de Eerste Kamer wordt aangenomen, dan krijgt de Consumentenautoriteit de taak handelaren die zich niet aan de wet houden, achter de broek aan te zitten. De evenementorganisatoren moeten de handelaren bij deze autoriteit aangeven.

De EUSTA, waar ticketbureaus die zich bezig houden met de doorverkoop van dergelijke tickets zich in hebben verenigd, kan zich vanzelfsprekend niet vinden in het wetsvoorstel. Het aan banden leggen van de tussenhandel zou een averechts effect hebben, meent de organisatie. Dit omdat een dergelijke wet de zwarte handel zou stimuleren.

Bron foto: Lilith Delilah (CC)

Deel dit bericht

11 Reacties

Jeroen

De secondary ticketing industrie kan enige verbeteringen doorvoeren. De industrie en de overheid hebben de verantwoordelijkheid om wanpraktijken tegen te gaan en om consumenten te beschermen.De voorgestelde regelgeving, mocht die doorgevoerd worden, zal echter een negatief effect voor de consumenten hebben. Ten eerste zal de controle op malafide kaartverkopers lastiger worden aangezien die naar het buitenland zullen verdwijnen om vanuit daar door te gaan met hun activiteiten. De consumentenbescherming zal hierdoor verslechteren. Ten tweede zal door de verdere versplintering van deze markt zowel in aantal bedrijven als de internationalisering daarvan, de markt minder transparant worden voor de consument. Het gevolg van deze restricites en de verminderde transparantie is verhoogde prijzen voor de consumenten op zowel de primary als secundaire markt.  De meeste live evenementen zijn niet uitverkocht. De wetgeving is derhalve slechts gericht op een aantal veel gepubliceerde uitverkochte evenementen. Een algemene restrictie die slechts toeziet op enkele evenementen is dan ook disproportioneel. Zeker nu Live Nation (Mojo) en Ticketmaster gaan fuseren moet de Nederlandse overheid beseffen dat restricties slechts zijn ingegeven door de evenementorganistoren en ticketagenten om hun eigen commerci?le belangen te behartigen en niet de belangen van de consument. De Nederlandse overheid dient in acht te nemen dat de belangen van de consument moeten worden gediend door er voor te zorgen dat de rechten van de consument om tickets te kopen en verkopen worden gewaarborgd en niet worden verminderd. Live Nation (Mojo) en Ticketmaster hebben reeds een zeer dominante positie op de Nederlandse markt en met dit wetsvoorstel krijgen zij een vrijbrief in de toekomst de ?marktprijs? te zetten. Maximalisatie van verkoop tegen 10% bovenop oorspronkelijke ticketprijs is daarnaast in strijd met de vrije marktwerking. Is dit Europees toegestaan? De wanpraktijken van de doorverkoop, zoals met fraudeleuze tickets, moeten niet getolereerd worden en toepasselijke actie vanuit de politie moet worden ondernomen om dit soort praktijken tegen te gaan. Regels als (a) verplicht weergeven van oorspronkelijke prijs ticket en (b) slechts doorverkopen als oorspronkelijke verkoop is gestart, zijn ook wenselijk.

Anoniem

EUSTA laat me niet lachen de belangenvereniging van ordinaire tickethandelaartjes??? het moet niet gekker worden!!! verbieden die handel en als ze toch adverteren in Google.nl gewoon de boel sluiten, heb je toch wetgeving voor? Google laat toch ook geen kidnerporno toe? Nou dan

Hans Eilers

Welk wettelijk principe wil de wetgever hier verdedigen? Een maximum winstpercentage? Geld dit strax ook voor andere branches? Op marktplaats misschien?What happend to marktwerking? Vraag en aanbod? Ik zie het probleem niet – het komt over als het resultaat van een succesvolle lobby campagne…

Erwin

@Hans Marktwerking en vraag en aabod? Deze partijen kopen op redelijk grote schaal kaarten in, of laten dit via derden doen. Vooral in de hoop dat het concert vrij snel is uitverkocht. Daarna aanbieden op hun site voor het dubbele. Dat noem ik geen marktwerking, maar oplichting. Een groot aantal fans wordt buitenspel gezet doordat ze er niet op tijd een kaartje kunnen kope`n. (misschien vanwege het feit dat juist deze partijen op zo'n grote schaal inkopen) Ik hoop dat de politiek hier inderdaad wat aan gaat doen. De prijzen die deze sites hanteren gaan helemaal nergens meer over. Hoe een redelijk nieuwe tak van online handel zichzelf de nek om kan draaien door hebzucht. Het is niet de eerste keer en zal ook zeker niet de laatste keer zijn.  @Jeroen. Je geeft zelf al aan dat wanpraktijken aangepakt moeten worden. Laat men eens beginnen in jullie tak van sport, de rest volgt daarna wel.

Hans Eilers

@erwin Dus als er een bedrijf komt die veel elektrische fietsen opkoopt en die weer verkoopt voor een leuke winst – wil jij dat er een wet komt om dat te verbieden? Of misschien een supermarkt die veel paprika's opkoop en verkoopt voor een te hoge winst – daar zou je ook een wet tegen willen hebben. Als de wederverkoop prijzen te hoog zijn betekent dat toch dat er niet genoeg wederverkopers zijn. Wetgeving klinkt me raar – of ik begrijp het niet (wat natuurlijk goed kan πŸ˜‰

Erwin

@Hans. Als bedrijven zelf een tekort cre?ren in de markt en daarna de tickets gaan verkopen middels een factor van 2 of 3 dan vind ik dat niet kunnen en dus ook begrijpelijk dat men hier kritisch naar kijkt.  En ik denk dat je het wel begrijpt, maar misschien verdien je er een flinke smak geld mee en probeer je het op deze manier voor jezelf recht te praten.! πŸ™‚

Hans Eilers

Dus je zou idd de fietsenhandelaar die er snel bij is en alle fabrieksvoorraad koopt via wetgeving dat willen verbieden?? Wat voor precedent schept dat?  En waarom wetgeving? Waarom doen die ticketverkopers er niet iets aan? (C1000 maximaal 3 pakjes boter per klant) oid. fyi: nee ik zit niet in die branche – ik verbaas me wel over de neiging die wij hebben om zoveel vast te leggen in wetten en regels.

Erwin

@Hans. Waarom slechts 3 pakjes boter terwijl deze in overvloed aanwezig is? Het gaat juist om concerten waarvoor slechts een zeer beperkt aantal kaarten beschikbaar zijn.  Mooi dat je geen andere baan hoeft te zoeken in dat geval! πŸ™‚

Bram

@hans Op het moment dat de overheid de primaire fietsenhandel subsidieert omdat zij vindt dat het uit gezondheidsoverweging belangrijk is dat iedereen een betaalbare fiets kan aanschaffen en dat lukt niet omdat die fietsen massaal worden opgekocht, om voor grote woekerwinsten doorverkocht te worden, lijkt me een wettelijk verbod even wenselijk en verdedigbaar.

Suuz

ik heb zojuist ALLE paprika's in de wereld opgekocht, wou jij nou NET vanavond gevulde paprika op het menu serveren, dan kan je ze bij mij nog kopen voor slechts 10 euro per stuk… goh, voel je je opgelicht? Is toch heel simpel een kwestie van vraag en aanbod…?

sonja

eet ik wel een keer geen paprika's. big deal. jij zit over twee weken met miljoenen kilo's rotte paprika's. dat is jouw risico. bovendien doen de ticketbedrijven slechts 3,7 procent van alle concerten. dat betekent dat niet alles wordt opgekocht en dat er dus geen marktverstoring optreedt en de wet dus overbodig is. als jullie niet bij ticketbureaus willen kopen doe dit dan gewoon niet en koop gewoon bij het officiele punt. daar kan je namelijk de overige 96,3 procent van de kaarten aanschaffen. de mensen die wel bij ticketbureaus kopen doen dit omdat ze lui zijn en geen zin hebben om uit te zoeken hoe ja aan de kaartjes komt. gemak kost altijd geld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond