Deel dit artikel
-

Wettelijke regels rond maaltijdboxen worden verscherpt

Aanbieders van maaltijdboxen moeten hun contracten aanpassen op last van toezichthouder ACM. Consumenten kunnen hun contract voortaan binnen twee weken opzeggen.

De Autoriteit Consument en Markt  komt in actie na ‘honderden klachten’ over de opdringerige verkoopmethoden van met name het bedrijf HelloFresh, zo meldt het AD vanochtend.

De leveranciers vonden zelf dat de bedenktijd niet geldt voor nieuwe abonnementen, omdat verse producten daarvan uitgezonderd zouden zijn.

Honderdduizenden Nederlanders laten dagelijks zo’n ‘gemaksdoos’ met verse ingrediënten plus recept bezorgen. Maar de wettelijke regels worden daarbij nu opgerekt.

HelloFresh meldt vanochtend dat alle 136 klachten die de afgelopen tijd  zijn ingediend, zijn ‘opgelost en beantwoordt’. Aan klanten is het afgelopen kwartaal expliciet om hun mening gevraagd. Enkele duizenden klanten hebben actief meegewerkt aan het klantonderzoek.

Klanten kunnen wekelijks hun box opzeggen als ze dat willen en er geldt geen minimale afnamehoeveelheid meer. Ook de manier van verkopen op straat is verbeterd. De verkopers op straat zijn inmiddels opnieuw getraind en ze zijn nu ‘gecertificeerd op het gebied van compliance’.

Deel dit bericht

2 Reacties

Fred

Slimme methode. Eerst agressief verkopen en marktaandeel vergaren. Kan je het nu zonder problemen rustiger aan doen.

Miranda Maasman

De kop boven het artikel is onzin. De wet wordt helemaal niet aangescherpt, maar eindelijk gewoon toegepast. Wettelijk gezien zouden gedurende de bedenktermijn geleverde boxen teruggestuurd moeten worden, op kosten van de abonnee en aantoonbaar (aangetekend). Maar de Nederlandse wetgever is zo wijs geweest om het in de toelichting bij de wet (al van kracht per 2014!) zo te regelen dat de abonnee in verzuim is als hij dat niet doet en de aanbieder in dat geval de kosten mag afhalen van wat hij de abonnee moet terugbetalen aan abonnementsgeld.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond