Deel dit artikel
-

WhenU wint wederom in pop-up rechtszaak

Het Amerikaanse bedrijf WhenU, dat zonder toestemming te vragen pop-up's plaatst op websites, is door de rechter wederom in het gelijk gesteld in een rechtszaak die was aangespannen door de bank Wells Fargo.

WhenU levert gratis software aan internetters, zoals het peer-to-peer programma BearShare. In ruil voor het gebruik van deze programma's krijgen de internetters die er gebruik van maken pop-up reclame voorgeschoteld tijdens het surfen. De software van WhenU wordt door 30 miljoen internetters gebruikt, aldus Cnet.

Het conflict waarin WhenU nu verzeild is geraakt lijkt op dat van de iets bekendere Gator.com, dat eveneens 'gebundelde' software verspreid en het vanwege zijn pop-up's aan de stok kreeg met onder andere de Washington Post. In februari kwam het tot een vergelijk tussen beide partijen, andere zaken liggen nog te wachten op een schikking. Gator.com heeft zich inmiddels een iets vriendelijker imago aangemeten en is verder gegaan onder de naam Claria.

WhenU.com boekte al eerder een overwinning in de rechtszaal. In september verloor uitgever U-Haul een rechtszaak in Virginia, waarin het claimde dat WhenU met het plaatsen van pop-up's inbreuk maakt op het auteursrecht van de site. De rechter oordeelde dat de internetter zelf om de pop-up's had gevraagd en zag geen schending van het auteursrecht in het plaatsen van de pop-up.

De bank Wells Fargo besloot WhenU eveneens voor de rechter te slepen. De zaak moet nog plaatsvinden, maar Wells Fargo wilde een voorlopige uitspraak om WhenU meteen te dwingen te stoppen met het plaatsen van pop-up's. De rechter in Michigan volgde in het voorlopige oordeeld echter de eerdere redenatie uit de zaak tussen WhenU en U-Haul. Wells Fargo betoogde eveneens dat WhenU pop-up's plaatste van concurrerende sites, maar de rechter oordeelde (meldt Cnet), dat er geen sprake was van "oneerlijke competitie".

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond