Deel dit artikel
-

“Wij worden de Nike van de telefoons”

Wie de televisiereclame van Siemens bekijkt zou kunnen denken dat het gebruik van umts al een realiteit is. Volgens Kees Smaling, directeur Informatie en Communicatie mobile, gaat het vooral om het imago van het 153 jaar oude bedrijf en om duidelijk te maken dat het bedrijf méér doet dan de fabrikage van producten voor eindgebruikers.

Siemens lijkt zijn activiteiten nogal ingrijpend te veranderen: van techniek naar informatie en communicatie.

"Dat zie ik allemaal nog steeds als techniek. Desondanks is het waar dat er een verschuiving gaande is. Informatie en communicatie gaat in Nederland de helft van de onderneming uitmaken. Vanwege de relatieve onbekendheid van het publiek met onze diensten voeren we nu reclame-campagnes."

Welke rol wil Siemens precies spelen in de mobiele markt?

"We willen dienen als bank en als leverancier, van business services tot systemen voor de financiële afrekening. Het totale verhaal, de totale 'value chain' willen wij leveren."

Welke ketens zitten er in die value chain?

"Installatie van het antennenetwerk, onderhoud en beheer van de netwerkoperations, levering van de middleware en de applicaties leveren van de gsm apparatuur, en de service. We leveren dus de totale keten indien de klant dat wenst."

Is het downloaden van illegale MP3's op de mobiele telefoon met ingebouwde mp3-speler ook een zorg voor Siemens?

"Nee, dat is geen zorg voor Siemens. We kijken er wel naar en houden de ontwikkelingen bij, maar wij zien het zo: de standaard is mp3 en daar gaan wij ons aan conformeren. Wij gaan er nadrukkelijk geen eigen layer overheen leggen."

Is het niet verwarrend voor de consument, dat ze nu umts-reclame zien terwijl dat pas vanaf 2002 beschikbaar komt?

"Die campagnes zijn slechts ten dele gericht op consumenten. Ze zijn ook bedoeld voor zakelijke klanten, die zo alvast zien waarmee we bezig zijn.

"Daarnaast willen we dat de consument het begrip umts associeert met Siemens. Het gaat ons in dit geval ook om het imago."

Als umts zo belangrijk is voor Siemens, waarom wordt er dan nog moeite gedaan om gprs aan te bieden?

"Je vraagt eigenlijk 'waarom slaan we gprs niet over?' Het antwoord is simpel: de markt kan er niet op wachten. umts komt pas in 2002. We zijn nu met de rollout-planning bezig. En we onderdrukken de gedachte aan wat er na umts komt."

Moeten we nu gprs-toestellen gaan aanschaffen en die over twee jaar vervangen door umts-toestellen?

"De gemiddelde levensduur van mobiele toestellen is toch maar één jaar. Dat wil zeggen: mensen willen na één jaar een nieuwe. Dat geldt voor jong en oud. Kinderen zeggen nu: ik wil een nieuwe want ik ga niet met die koelkast rondlopen. Ze kopen ook nieuwe schoenen als de oude het nog prima doen. Wat dat betreft: wij worden de Nike van de telefoons. Dat wil zeggen: we voorzien niet zozeer in een praktische maar in een geestelijke behoefte."

Is het wijs om de consument lastig te vallen met technische termen zoals gprs en umts?

"Wij denken dat techniek wel interessant is voor de consument. Het krijgt aandacht in de media. umts wordt geassocieerd met moderne telefonie met nog meer mogelijkheden. Vroeger had je op televisie uhf en vhf, en dat noemde men ook zo. Uiteindelijk werd dat Nederland 1 en Nederland 2. Blijkbaar is het inherent aan een stukje techniek."

Is een telefoon eigenlijk wel geschikt om er al die dingen mee te doen?

"Het kan inderdaad lastig zijn om alleen al een sms te versturen, maar er is blijkbaar behoefte aan want men gebruikt het. En vergeet niet, schermpjes worden groter, voice-recognition werkt best goed, de interfaces worden steeds beter.

Je noemt het overigens een telefoon maar het is geen telefoon. Het is een modem, een mp3-speler, een spelcomputer, en je kan er toevallig mee bellen." E

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond