Deel dit artikel
-

Wij zijn een lul

'Ik ben een lul'. Met deze woorden is mijn beste vriend ooit een speech gestart waarin hij onder andere uiteen zette dat hij een lul was en waarom dat zo was. Nu leefde bij een deel van het toen aanwezige publiek de mening dat hij daar wel gelijk in had en dat maakte zijn speech tot eentje waar tot op de dag van vandaag smakelijk om wordt gelachen. Met name de zelfkennis die uit zijn openingszin bleek, wordt zeer gewaardeerd.

Zelfkennis, velen hebben het maar weinigen geven het toe, bang als ze zijn zichzelf tegen te komen. Job Franken maakt het een en ander nog eens duidelijk, dat alles natuurlijk in het kader van de wenselijkheid een herhaling van de geschiedenis van de wegwerpgeldeconomie te voorkomen.

Is iemand in het bezit van de nodige zelfkennis, dan is de stap naar zelfkritiek goed te maken. Geen oplossing zonder identificatie en erkenning van het probleem. Van topmensen uit het bedrijfsleven mag verwacht worden dat kennis van de eigen mogelijkheden, maar ook van de eigen beperkingen, in behoorlijke mate aanwezig moet zijn.

De huidige malaise aan het internet front biedt meer dan voldoende stof tot nadenken in relatie tot zelfkennis en zelfkritiek. Bijvoorbeeld de Venture Capital partijen. Een jaar geleden kon het allemaal niet op. Waarderingen rezen de pan uit en, alhoewel het naar mijn idee nooit echt zo geweest is dat mensen op basis van een A4-tje miljoenen loskregen, werd er te weinig kritisch gekeken naar onderliggende economische factoren. Rol in de value chain? 'Ja die hebben we, we leveren toegevoegde waarde.' Omzet? 'Die komt als we onze subscriber base voldoende hebben opgebouwd. Moet wel nog even 5 miljoen aan marketing in, anders lukt dat niet natuurlijk.'

En nu? Nu moet een bedrijf liefst al voor de testfase winstgevend zijn, is schaalbaarheid fijn, maar geen noodzaak en wordt erover gesproken om Newconomy van de beurs te halen omdat het bedrijf daar via een 'weeffout' terecht is gekomen! Dit laatste is notabene geroepen door iemand die 9 maanden terug nog net niet met twee duimen in de lucht stond te juichen bij de eerste notering. Echt consistent kan dat niet genoemd worden.

Natuurlijk hebben we te maken met veranderende omstandigheden, andere inzichten enzovoort. Maar is het niet gewoon een gebrek aan een oorspronkelijke visie en een rotsvast geloof daarin dat er voor zorgt dat we op T=1 met zijn allen linksom gaan en op T=9 maanden later, liefst zonder nadenken, met de hele meute rechtsom?

De homo sapiens is de meest dominante soort op deze aarde. Hoogwaardige intelligentie, gekoppeld aan nietsontziende wreedheid (wij zijn immers bijna de enige soort die doodt voor andere redenen dan puur overleven) heeft ons de alleenheerschappij over deze planeet bezorgt. Waarom zijn we dan niet in staat om ons gedrag te onderscheiden van een groep gestresste lemmingen?

Deel dit bericht

2 Reacties

Coen Backer

Ik kan mij inderdaad ook nog een artikel van 12 maanden geleden uit emerce herinneren waarin door diverse startups trots de uitspraak werd gedaan: "Wie winst maakt is een lul". Professionaliteit en goed ondernemerschap duren het langst ook voor internet startups. Het voordeel van alle ontwikkelingen is dat een groot aantal minder serieuze lieden uit onze branche verdwijnen zodat we ons weer kunnen concentreren op onze business. TIP: 1x per jaar houd ik thuis opruiming van alle oude tijdschriften. Zeer interessant om nog eens wat van die oude internet artikelen over startups door te lezen en deze in de huidige context te plaatsen. Ik geef toe achteraf is het altijd makkelijk praten en ik heb me er zelf ook voor een deel door laten meeslepen maar toch goed voor een stukje zelf-reflectie. 

Jeroen Westhof

Soms nodigt een titel al uit tot reageren. Ik ben het deels eens met Job Franken. Eens met zijn aanval op de nu geldende hypocrisie ten aanzien van internet en de bedrijven die daar geld aan verdienen. Ook zijn mening over de houding toen en nu van Venture Capitalists deel ik deels. Toch denk ik dat de VC's geen denkfout hebben gemaakt door erg snel, erg veel geld in start-ups te pompen, maar dat ze zich puur verkeken hebben op de tijd die eroverheen gaat voordat ze het door hun gekochte idee zelf konden doorverkopen. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat niemand het Worldonline debacle kon voorspellen, of dat niemand zijn of haar bedenkingen had bij de werkelijke waarde van bedrijven als LetsBuyit en andere inversteringsvreters. Er zijn er velen geweest die toen waarschuwden en niet gehoord werden. Of als doemdenkers gezien werden. Ik ben van mening dat het marktsentiment een reeel onderdeel is van marktwerking. Een moeilijk in te schatten, maar daardoor niet minder belangrijke waardebepalingsfactor. Logisch dus dat daar fouten zijn en worden gemaakt. Maar niet meer dan normaal voor ons zoogdieren en in mijn ogen niet weg te denken uit het traject van een produktintroductie. Internet en de bijbehorende toepassingen kunnen in dit opzicht als product gezien worden. De 'bandbreedte' die bestaat uit marktsentiment, verwachtingspatronen is versmald en da's mooi. Wat mij betreft richten we ons op de toekomst en naar wat de echte mogelijkheden zijn van internet, telefoon, papier en whatever. Vooruit met de geit en we maken er iets moois van. Want dat het mooi en goed kan weten we toch? Jeroen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond