Deel dit artikel
-

‘Winstbejag enige reden schisma e-mailbranche’

Een bestuurslid van het voormalige EMMA is opgestapt om, samen met vijf andere e-mailpartijen, een eigen associatie, de DESPA, op te richten. Volgens Michael Linthorst, wiens bedrijf Copernica niet bij de nieuwe e-mailclub zit, gaat de DESPA er commercieel voordeel uit halen door er zelfstandig mee weg te gaan.

"Waarom doen ze het niet gewoon onder de e-mail associatie? Die aandacht kunnen ze er zelf aan geven, de bestuursleden kiezen voor een aparte club. Het is zo krom als wat", aldus Linthorst.

Het gaat om een groep van zes E-mail Service Providers (ESP’s), bedrijven die massa mailings als bijvoorbeeld nieuwsbrieven kunnen versturen, die de nieuwe club oprichten. Dat kwam dinsdag naar buiten. De bedrijven achter twee van de vijf bestuursleden van de e-mail associatie, het voormalige EMMA, richten, samen met vier andere partijen, een aparte club op voor Nederlandse ESP’s. Volgens het nieuwe DESPA, de Dutch E-mail Service Provider Association, is het initiatief nodig omdat hun belangen binnen de e-mail associatie niet worden behartigd. Andere leden van de e-mail associatie zijn bang dat de e-mailmarkt verder versplintert.

Linthorst: "Er is door bestuursleden in verleden aangegeven dat bepaalde belangen niet voldoende behartigd werden binnen de e-mail associatie. Van daaruit is DESPA ontstaan. Bij het bestuur was het de afgelopen dagen ook heibel. Een van de bestuursleden heeft zich teruggetrokken. Je zou verwachten dat bestuursleden zich hard maken in de eigen associatie en niet met een eigen club komen. Nu splitsen ze zich af."

Volgens Linthorst wordt het een besloten vereniging waar slechts enkele e-mailmarketingbedrijven zich bij mogen aansluiten. Vanwege het besloten karakter van dit samenwerkingsverband maakt Linthorst zich zorgen over kartelvorming: mogelijk worden ook prijsafspraken gemaakt.

Daar is volgens Ad Walraven, initiatiefnemer van DESPA en werkzaam bij Blinker, geen sprake van. "Het is een open club en we doen alles in openheid. Als we protocol hebben opgesteld voor de ESP’s, dan kunnen ook andere Nederlandse partijen zich aansluiten."

Linthorst spreekt zijn verbijstering uit over het feit dat de DESPA mede wordt opgericht door enkele bestuursleden van de e-mail associatie, de branchevereniging van e-mailmarketeers. "Deze bestuurders hebben kennelijk niet voldoende vertouwen in de slagkracht van ‘hun eigen’ e-mail associatie."

Algemeen bestuurslid Walraven van Blinker heeft inmiddels zijn functie bij de e-mail associatie opgezegd. Straathof: "Hij kon het niet meer droog houden richting andere leden. In zijn bestuursrol voor de hele markt, kreeg hij vragen van andere ESP’s waarom zij niet bij de nieuwe club zaten."

Walraven laat weten als sinds zijn toetreding tot het bestuur van de e-mail associatie in alle openheid het initiatief van de DESPA te hebben besproken. "De e-mail associatie heeft 80 leden waarvan maar een klein aantal ESP’s zijn. De e-mail associatie heeft een breder belang en vaak is het zo dat de meeste stemmen gelden. Dat is niet altijd het beste voor de hele industrie. Als je klein begint, dan ben je slagvaardiger. Uiteindelijk staan we open voor alle ESP’s."

Remco Groen van Tripolis, ook een partij die in de DESPA zit, blijft wel aan als bestuurslid van de e-mail associatie. Hij heeft geen officiële functie binnen de DESPA, maar praat wel mee. "Daar ben ik wel blij mee, dat er iemand uit het bestuur van ons in die club mee praat", aldus Straathof.

Michael Straathof, voorzitter van de e-mail associatie, wil nog duidelijk zeggen voor centralisatie en niet decentralisatie te zijn. "Ik ben er tegen als ze een aparte organisatie oprichten. Als ze verder willen professionaliseren, samen met ons, dan staat de deur wagenwijd open."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond