Deel dit artikel
-

Witte kerst voor Amazon?

Alle ogen zijn in de aanloop naar de feestdagen gericht op de prestaties van Amazon, als indicatie voor de overlevingskansen van de e-commerce sector als geheel. Het laatste kwartaal is traditiegetrouw de periode met de sterkste groeicijfers. PC Data zegt dat Amazon nog steeds de meeste bezoekers en kopers trekt, maar dat de traditionele retailers terrein winnen.

Amazon voerde in oktober de top 20 van e-tailers aan met ruim 21 miljoen unieke bezoekers en 1,5 miljoen kopers, aldus PC Data. Nummer twee was Ticketmaster.com met 5,6 miljoen bezoekers en 677.000 kopers.

PC Data onderzocht met een software-tool het bezoek- en koopgedrag van 120.000 thuis-gebruikers. PC Data zegt dat er geen dubbeltellingen in het onderzoek zitten: elke 'unieke bezoeker' en 'unieke koper' werden 1 keer geteld, hoe vaak ze een site ook bezochten en aankopen deden.

Gemeten naar 'buy-rate' (het percentage bezoekers dat ook daadwerkelijk koopt) scoorde Amazon 7,1 procent. Dat is goed voor een plek in de middenmoot, want negen van de twintig e-tailers in de lijst scoorden een hogere conversie van kijkers naar kopers. Zo behaalde Ticketmaster.com een buy-rate van 12,0 procent. De hoogste buy-rate behaalde Spiegel.com met 15 procent. Volgens de onderzoekers worden de tradionele retailers, zoals Spiegel.com, dit jaar een macht van betekenis in de webretail.

De invloedrijke Internetanalist Mary Meeker van Morgan Stanley Dean Witter verwacht een sterk vierde kwartaal voor Amazon. De hamvraag is volgens haar of Amazon in nieuwe productcategorieen zoals speelgoed goed presteert, waar veel concurrenten op dat gebied het niet redden. Daarnaast is een belangrijke indicator of het Amazon lukt om serieus markt af te snoepen van traditionele retailers; de groep bedrijven dus die het volgens PC Data veel beter zijn gaan doen op het web.

Het is zaak voor Amazon om te blijven uitblinken in aanbod en service, en dat in heel veel productcategorieen tegelijk. De verschillen met de concurrentie worden echter kleiner. Dat komt bijvoorbeeld naar voren in de Powerrankings van Forrester . De powerrankings worden samengesteld op basis van de mening van 20.000 consumenten plus een experts-panel. Beoordeeld worden zaken als gebruiksgemak, service, aanbod etc. Amazon moest in de categorie 'Films' onlangs Express.com laten voorgaan. In een recente update van de categorie 'Boeken' moest Amazon ook al in Borders.com zijn meerdere erkennen.

Deel dit bericht

1 Reacties

menno

De afgelopen drie jaar is voorspeld dat de komende Kerst beslissend is voor de toekomst van ecommerce. Vorig jaar is er veel mis gegaan, toch bestaan veel bedrijven nog steeds en een mislukte kerst is niet de belangrijkste verklaringsfactor voor bedrijven die er niet meer zijn.Om inzicht te krijgen in de toekomst van de etail kun je beter kijken naar de ontwikkeling over het hele jaar en wat dat betreft is er hoop voor de toekomst. Ook als de Amazons van deze wereld weer falen in hun fulfillment, met krijsende kleuters onder de Kerstboom als gevolg. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond