Deel dit artikel
-

Working Wheels veilt volgens het afslagmodel

Vanaf september gaat de portal voor tweedehands wagens Working Wheels trucks, bussen en bedrijfswagens veilen op internet. Nieuw hierbij is dat er gebruik wordt gemaakt van het afslagmodel: wie het eerst biedt, krijgt als eerste de koopwaar. Volgens het bedrijf wordt daartoe gebruik gemaakt van speciale software waarmee, met verrekening van lands- en tijdsgrenzen, tot op de duizendste seconde nauwkeurig kan worden geregistreerd wie waar als eerste heeft geboden.

Working Wheels is eigendom van Kleyn Trucks, dat zichzelf marktleider op het gebied van handel in tweedehandsvoertuigen noemt. De veiling is een uitbreiding van de bestaande site, die al wordt gebruikt als catalogus en e-trade platform. Volgens Working Wheels maken op het ogenblik zo'n tachtig handelaren gebruik van de site, waar ruim vierduizend tweedehands wagens worden aangeboden.

Het is de bedoeling dat er op de veiling elke keer tientallen voertuigen 'onder de hamer' gebracht worden. Een en ander gebeurt onder leiding van een veilingmeester en onder toezicht van een notaris. Wie mee wil doen moet zich van tevoren melden bij het bedrijf en een bankgarantie afgeven.

Working Wheels zegt dat veilen op deze manier de koper en de verkoper voordelen biedt, omdat de voertuigen sneller van de hand gaan en dus ook sneller bij de koper terecht komen. Vijf procent van de verkoopprijs gaat naar Working Wheels, "ter dekking van de veilingkosten".

Deel dit bericht

2 Reacties

Don Leo

Dat er op dit artikel nog niet gereageerd is verbaast mij. Weer een veiling site die start. De techniek is mooi maar is het business model wel realistisch? Worden er op dit moment via fysieke veilingen ook al tweedehands vrachtwagens verkocht? Zo niet, waarom dan niet? Deze vraag moet je als eerste beantwoorden vooradt je weer geld steekt in zo'n veiling project. Veiling is alleen van toepassing op houdbare goederen (reverse auction/afslag) of op schaarsegoederen(opbieden) voor gewone goederen is dit niet van toepassing. Nou een tweedehands vrachtwagen is geen houdbaar goed en zeker geen schaars goed. Ik zie dus het volgende gebeuren: de prijzen voor deze vrachtwagens worden lager dan de prijzen die ze nu verkopen. De eigenaar van de site is de truck verkoper dus dat lijkt me niet de bedoeling.Pas op jongens, dit wordt erg moeilijk om hier geld aan te verdienen. Jullie catalogus en evt online handel leek me een beter model, alhoewel iedereen toch even iemand aan de telfoon, danwel persoonlijk gesproken wil hebben.Ik wens jullie succes en zeker de eigenaar van deze site, het getuigt van lef. Zowieso kan je altijd nog de techniek verkopen aan bestaande veilingen als Aalsmeer etc. Ik zou daar alvast mee beginnen, want daar wordt ook al aan de deur geklopt door andere bedrijven.

Walter Stoof

Sinds december '00 veilt FleetSelect ex-leaseauto's in opdracht van diverse grote wagenparkbeheerders. Wekelijks gemiddeld 40 personen- en bestelauto's. (Geen trucks) Ook deze methodiek maakt gebruik van het afslagmodel, net als bij een fysieke veiling. Het verschil met de door u beschreven werkwijze is echter dat het 1e bod de basis is voor het verder verloop van de veiling volgens het opbodprincipe. Iedereen (alleen de aangemelde professionele autohandel en dealers) ziet tijdens de veiling direct of een voertuig wordt toegewezen. Omdat FleetSelect de bemiddelende partij is kan er ook overleg tussen hoogste bieder en inbrenger tot stand worden gebracht wanneer een voertuig de gestelde limietprijs niet behaald.Gebruikte auto's worden in zeer grote aantallen in heel Europa en in de V.S. al volgens een dergelijke B2B methodiek verkocht. Bepalend voor het succes in alle gevallen is de daadwerkelijke onafhankelijkheid van de veilingorganisatie en de kwaliteit c.q. garantie op de beschrijving van de aangeboden voertuigen. Voor kopers zijn de kosten fixed op 100 Euro per voertuig.Onze ervaring is dat zowel kopers als verkopers naast de goede opbrengsten ook het verkrijgen van een beter waardeinzicht waarderen. Tijdens veilingen zijn vaak meer dan 100 bedrijven van de partij.Er is dus zo gezegd;"Niets nieuws onder de zon".

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond