Workshop: Mobile advertising

Nederland kent ruim een miljoen mobiele internetters. Vaste, lage tarieven voor mobiel internet missen hun uitwerking kennelijk niet. Tijd om serieus na te denken over een mobiele marketingtactiek.

1. Verken de mogelijkheden

Mobile advertising behelst op dit moment vooral sms en het plaatsen van banners op mobiele sites/devices. Kritische experts vinden de ontwikkelingen in de mobile-advertisingmarkt traag. Volgens hen houden de telco’s en adver- teerders elkaar in een wurggreep: de telco’s willen niet af van melkkoeien als ringtones en wallpapers, adverteerders zijn weinig vernieuwend en vertalen online banners het liefst één op één door naar mobiel. Er is echter meer. Samen met het bedrijf BarTrack heeft KPN de joint venture ‘Pluk’, en Google AdWords-gebruikers kunnen hun advertenties ook op mobiele sites tonen.

2. Mobielvriendelijke site

Als je besluit mobiel te gaan adverteren dient je website ook op mobieltjes en handhelds goed uit de verf te komen. Tenzij je ervoor kiest slechts een telefoonnummer in je ads te plaatsen. Dit is geen onlogische zet, aangezien je het de ontvanger zo wel erg makkelijk maakt contact met je op te nemen: hij heeft zijn telefoon immers al in de hand. Kies je voor deze mogelijkheid, hou er dan wel rekening mee dat je telefonisch opti- maal bereikbaar moet zijn. Je website is misschien 24 uur per dag open, voor jezelf geldt dat waarschijnlijk niet. Is het de bedoeling dat je banner of sms-bericht doorklikt naar een mobiele site, dan heb je een aantal mogelijkheden. Voor de hand ligt dat je je bestaande website laat aanpassen voor mobiele devices. Je kunt hiervoor terecht bij specialisten als Mobminds of Dutch Advertising. Kies je voor AdWords, dan kun je in vijf minuten zelf een mobiele landingspagina maken.

3. Simpel is effectief

Critici mogen sms en banners dan achterhaald vinden, in de praktijk blij- ken deze advertentievormen beter door te klikken dan vergelijkbare uitingen op internet alleen. Verder: sms is extreem laagdrempelig en heeft een groot bereik. En, niet onbelangrijk, sms’jes worden altijd geopend. Terwijl de meeste men- sen meerdere (ongebruikte) e-mailaccounts hebben is een mobiel nummer strikt persoonlijk.

4. Offline naar online

Het eerder genoemde ‘pluk’ is vooral interessant als je offline adverteert en mogelijkheden zoekt om de (directe) respons op uw uitingen te verhogen. Je advertentie in de krant wordt voorzien van een zogenaamde plukcode. Lezers kunnen deze code naar pluk sms’en  en krijgen dan per mail, sms of web meer informatie. Het gebruik van pluk wordt op diverse gebruikersfora als omslachtig omschreven, en ook adverteerders lijken nog niet in de rij te staan voor dit concept.

5. Bekijk adWords-opties

Adverteer je op dit moment met Google AdWords, dan kun je eenvoudig advertenties doorplaatsen op mobiele websites. Je dient een korte adtekst aan te ma- ken binnen je bestaande campagnes, dat is alles. Bovendien kun je desgewenst meteen een beknopte, mobielvriendelijke landingspagina maken. Die wordt gehost op een Google-adres, uploaden is er dus niet bij. Overigens is deze url ook buiten het AdWords-programma gewoon te gebruiken. Wil je wél een mobiele website, maar nog niet adverteren? Surf dan naar www.phonifier.com: deze website zet je bestaande website om in een mobiele versie, met één druk op de knop. Ook hier kun je de nieuwe url meenemen en gebruiken waar je maar wilt.

6. Doe uw huiswerk

Op internet is een schat aan informatie te vinden over best practices en advertentiestandaarden. Kijk bijvoorbeeld eens op www.mma-global.com, de website van de Mobile Marketing Association. Daar vind je onder andere de technische specificaties van mobiele advertenties. zo mag het grootste formaat banner maximaal 5 KB zwaar zijn, en 300 x 75 pixels beslaan. Het één-op-één kopiëren van je on-line banners is dus geen optie. Creatief op de millimeter, dat zul je moeten zijn.

7. Bepaal je budget

Elk van de drie besproken advertentievormen (sms & banners, pluk en AdWords) kent een eigen tariefstructuur. Ga je mobiel adverteren met Google AdWords, dan is die structuur eenvoudig te doorgronden: je betaalt per klik, het maken van advertenties en eventueel een landingspagina is gratis. Let wel, als je je AdWords laat beheren door een zoekmachinemarketingbureau, zijn aan mobiel adverteren wellicht extra kosten verbonden. Kies je voor sms & banners dan is de tariefstructuur wat ingewikkelder: je betaalt naast een design fee in de meeste gevallen ook een maandelijkse beheerfee. Daarnaast betaal je eventueel ook voor de berichtjes die je de consument stuurt (hoewel de meeste adverteerders deze kosten op de consument afwentelen).

8.Kies een bureau

Een bureau als Mobitrans.net rekent voor het opzetten van een campagne zo’n 15.000 euro, per maand betaal je tussen de 3.000 en 5.000 euro voor campagnemanagement. Pluk tot slot rekent een aansluitfee van 250 euro. Per plukcode betaalt je vervolgens eenmalig 50 euro. De code bestaat dan uit vijf willekeurige cijfers. Wil je als code een (merk)naam, dan betaal je per code 250 euro per maand, zolang de campagne loopt. Daarnaast betaal je de sms’jes die consumenten tijdens de campagne versturen (vanaf 20 cent per sms). Alle genoemde pluktarieven zijn exclusief advertentiemateriaal en eventuele (mobiele) actiesites.

4 Reacties

Hi Karel, Even een kleine noot..  Mobminds is meer gespecialiseerd in concept/propositie ontwikkeling rondom mobiel. Tuurlijk kan ik je ook helpen om je bestaande site naar mobiel om te buigen. Echter je kan bij mobminds niet terecht voor het echte bouwen. M.a.w.. je wilt iets met mobiel maar je weet nog niet helemaal hoe en wat. Dat is een mooi moment om mobminds te bellen 😉

Interessant overzicht en goede tips. Vooral simpel houden als credo, sluit ik me helemaal bij aan. Om simpel te houden, kiest pluk vooral voor tools die de massa kent en gebruikt (met name sms en email). Voor nu, want we volgen uiteraard de nieuwste technieken op de voet. Heb paar aanvullingen: laatste tijd is gebruiksgemak van pluk flink verbeterd. Zo krijg je nu direct een email nadat je een sms gestuurd hebt (hiervoor meld je je eenmalig aan).  Andere tool die adverteerders vaak inzetten is het terugbellen. Direct na je sms, word je gebeld met een boodschap / toelichting. Hierover krijgen we veel positieve reacties van gebruikers en adverteerders.  Tot slot is het sinds januari ook mogelijk onder je eigen merk de plukdienst in te zetten.

@Karel: Mooi stukje! Ikzelf geloof niet zo in speciale mobiele sites in het algemeen. Uitzonderingen daargelaten. Opzoeken van info (weer, openbaar vervoer, woord, enzovoort). Ik geloof meer in een interface die bestaande sites aankan. Zoals iPhone of zoals PHONifier. Die laatste kende ik niet. Dank daarvoor! Complimenten voor de intitiatief nemers, shotcode e.a.. Al zie ik het verschil met de Google versie niet goed. Ik gebruik zelf het pluk & play pakket http://www.pluk-in.com/pluknplay/ om via het mobiele netwerk te spelen op internet. Een klein telefoonscherm gaat toch vervelen — al had ik eerst "wow" bij de iPhone. Klein is prima voor mij voor even iets simpels naslaan op lokatie. Niet voor surfen. En zo kom ik weer bij mijn "speciale mobiele sites" opmerking. @Jaap: licht eens toe. Een beetje surfer kan al uitvinden hoe de vork in de steel zit. Maar ik vind nergens een officiele reactie.

Alle inzendingen dienen correct, bondig, professioneel en beschaafd te zijn. Niet ter zake doende, commerci�le of kwetsende bijdragen worden verwijderd. De redactie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug