Deel dit artikel
-

Workshop: nieuwe features Google Analytics uitgelicht

Google publiceert een aantal opvallende vernieuwingen aan Google Analytics. Michel Samuelsz van Netprofiler legt uit wat waarom belangrijk is aan deze update.

Een aantal weken geleden al verschenen er in Google Analytics een groot aantal krachtige, flexibele en intelligente nieuwe features. Google blijft zijn gratis statistiekenpakket in hoog tempo doorontwikkelen en maakte gisterenavond op de SES Chicago opnieuw een aantal nieuwe features wereldkundig die het leven van de webanalist een stuk plezieriger maken.

De laatste nieuwe features

Op basis van onderzoek onder haar gebruikers en partners heeft Google de afgelopen maanden gewerkt aan een aantal nieuwe Google Analytics-features:

  1. Aantekeningen
  2. Aangepaste variabelen nu ook te gebruiken in geavanceerde segmenten en in aangepaste rapporten
  3. Nieuwe setupwizard voor geavanceerde implementaties
  4. Nieuwe versie van de API

Met uitzondering van de nieuwe versie van de API, hebben we als Google Analytics Authorized Consultant [?] deze nieuwe functionaliteiten in private bèta uit mogen proberen. Hieronder een korte samenvatting van onze ervaringen.

1. Aantekeningen

Een veel voorkomende situatie: je ziet een duidelijke afwijking in de bezoekerstrend, maar hebt hier niet 1-2-3 een verklaring voor. Je denkt eens goed na, kijkt vervolgens een aantal oude e-mails na en doet wat navraag bij verschillende collega’s. Je vraagt je bijvoorbeeld af:

  • Wie was verantwoordelijk voor het plaatsen van de nieuwe content, en wanneer ging deze live?
  • Wanneer is ook weer die A/B-test gestart?
  • Weet iemand wanneer we ons nieuwe affiliatieprogramma hebben gestart?
  • Op welke avond was het ook al weer dat onze servers een tijdje down zijn geweest?

Steeds opnieuw jezelf op het hoofd krabbelen is voortaan verleden tijd door gebruik te maken van het noteren van aantekeningen. Je kunt hiermee gemakkelijk notities bijhouden bij de anders onverklaarbare pieken en dalen, zodat er geen tijd meer verspild wordt aan onnodig veelvuldig uitzoekwerk.

Aantekeningen worden door Google ‘annotaties’ genoemd. Je plaatst ze bij de trendlijn en kiest er vervolgens voor of je ze wilt delen met anderen. Hierna is de aantekening definitief geplaatst en altijd zichtbaar als een tekstballonnetje onderaan de trendlijn bij de eerder geselecteerde datum. Deze nieuwe feature maakt het leven een stuk makkelijker, vooral voor de webanalist binnen een grote organisatie met verschillende sites.

2. Aangepaste variabelen nu ook te gebruiken in geavanceerde segmenten en aangepaste rapporten

Sinds de laatste update is het mogelijk om aangepaste variabelen te koppelen aan pagina’s, sessies of bezoeken. Erg handig, maar deze aangepaste variabelen waren tot nu toe alleen terug te vinden in hun eigen rapportage in de “bezoekers”-sectie. Je kunt vanaf nu ook binnen geavanceerde segmenten en aangepaste rapporten gebruik maken van deze aangepaste variabelen. Zo kan je bijvoorbeeld als reizenwebsite een segment maken van bezoekers die binnenkwamen via een nieuwsbrief en vervolgens Mexico, Cuba of Brazilië als bestemming kozen. Vervolgens kan je met behulp van de e-commerce rapportages snel zien wat dit segment heeft opgeleverd.

3. Nieuwe setupwizard voor geavanceerde implementaties

Bij een Google Analytics-implementatie wordt het standaard tracking script regelmatig verrijkt met aanvullende stukken code. Deze zorgen er bijvoorbeeld voor dat bezoek over meerdere domeinen of subdomeinen gemeten kan worden. Het is best een lastige klus om zelf te bepalen hoe het standaard script precies aangepast moet worden. Dit is nu een stuk makkelijker geworden met de nieuwe setupwizard voor geavanceerde implementaties. Hiermee kun je bij het aanmaken van een nieuw profiel aanvinken welke aanpassingen allemaal voor jouw site van toepassing zijn. Daarna wordt automatisch het tracking script op maat gegenereerd.

4. Nieuwe versie van de API

Aan het einde van deze week vindt er een update plaats van de Google Analytics Data Export API. Het is hierna mogelijk om geavanceerde segmenten toe te passen op de geselecteerde data. De overige verbeteringen worden in een aparte aankondiging door Google op een later tijdstip bekend gemaakt. Met de API kan data geëxporteerd worden uit Google Analytics en voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Zo kan je bijvoorbeeld automatisch maandelijkse Excel-rapportages met data laten vullen door middel van een vrij verkrijgbare plug-in als Excellent Analytics.

Meer informatie over de nieuwe features is terug te vinden op de Google Analytics-blog.
 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond