Deel dit artikel
-

Workshop: Vergelijkingssites

Als u vergelijkingssites op een slimme manier inzet, dan maakt u gratis reclame en betaalt u een kleine vergoeding voor elke klant die via de vergelijkingssite bij u belandt. Maar hoe laat u Vergelijk, Kelkoo, Kieskeurig of Beslist voor u werken?

1. Bezint eer u begint

Waarom zou u op een vergelijkingssite willen staan? Misschien omdat u in beeld komt in een relevante omgeving: bezoekers van bijvoorbeeld Kelkoo zijn aan het shoppen of zoeken informatie over een bepaald product. En u biedt dat product! Die zichtbaarheid heeft overigens alleen zin als u de geboden verkoopkansen ook kunt verzilveren. Als uw webshop een zooitje is, zullen bezoekers vanaf vergelijkingssites uw site snel verlaten, met lege handen. Denk hierbij aan: geactualiseerde prijzen, levertijden en voorraadindicaties op uw site, een eigen productpagina voor elk van uw producten, een laagdrempelige en foolproof bestelprocedure enzovoorts. Met andere woorden: een bezoeker die vanaf Kieskeurig naar u doorklikt is mooi, maar een aankoop is waar het u uiteindelijk om te doen is.

2. Kijk hoe het werkt

Vergelijkers (ook wel partnerprogramma’s genoemd) halen hun inkomsten uit klikvergoedingen en advertising. Wat betekent dit voor u? Als u op bijvoorbeeld Beslist aanwezig bent met uw producten, betaalt u voor elke bezoeker vanaf die site een vergoeding aan Beslist (de vanafprijs verschilt per vergelijker, het minimum is 10 cent). Per productcategorie kunnen de vergoedingen verschillen. Vergelijk dit met adverteren via Google AdWords: verkoopt u deodorant voor cavia’s dan is de klikprijs lager dan als u hypotheken verkoopt. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid concurrentie binnen uw categorie. Vergelijk geeft korting op de klikprijs als uw shop goed scoort op punten als service en klanttevredenheid. En de meeste vergelijkers bieden (tegen betaling) mogelijkheden om uw assortiment extra in de kijker te spelen. Kieskeurig zegt zelf dat voor leads die bij hen tussen de 10 en 23 cent kosten, via AdWords gemiddeld 25 cent betaald zou moeten worden.

3. Ken uw kracht

Vindbaar zijn bij vergelijkers heeft als voordeel dat u alleen betaalt als iemand daadwerkelijk doorklikt naar uw winkel. In feite maakt de vergelijker dus gratis reclame voor u. Hierbij is het niet nodig dat u altijd de goedkoopste in uw categorie bent. Als u erg snel levert of de Wii altijd op voorraad hebt, zijn dat net zo goed klantentrekkers. Het is daarom belangrijk dat u nadenkt over uw unique selling points alvorens met een vergelijker in zee te gaan. Bent u de goedkoopste, de snelste, de beste? Zo kunt u per vergelijker bekijken of u de concurrentie aankunt met andere aanbieders binnen uw categorie. Eenmaal zichtbaar op een vergelijker doet u er vervolgens alles aan om een goede reputatie onder shoppers op te bouwen. Die reputatie wordt namelijk middels symbolen weergegeven achter uw bedrijfsnaam op de vergelijkingssite.

4. Vergelijk de vergelijkers

Voor dit artikel hebben we gekeken naar de vier grootste vergelijkingssites in Nederland: Vergelijk, Kieskeurig, Kelkoo en Beslist. Al deze sites rekenen met u af op basis van geleverde kliks. Bij Kelkoo ligt de minimum klikprijs op 10 cent, bij Beslist 5 cent hoger. Bij Kieskeurig betaalt u 500 euro inschrijfkosten. Vergelijk berekent een opstartfee van 250 euro en claimt als enige in Nederland met variabele pricing te werken.

Word je als aanbieder door bezoekers van Vergelijk hoog gewaardeerd, dan kan je klikkorting oplopen tot 30 procent. Voor alle vergelijkers geldt: hoe meer winkels in een categorie, des te hoger de te betalen cpc (cost per click). Beslist werkt als enige van de vier sites samen met alaTEST. Deze partner levert professionele reviews, afkomstig uit bijna 800 Nederlandse en internationale websites en tijdschriften. Op het moment van schrijven stonden er 75.000 professionele reviews op Beslist, tegenover 25.000 gebruikersbeoordelingen. Bij Kieskeurig gaat het net even anders: daar worden alle webshops bezocht door zogenaamde ‘mysteryshoppers’. Het oordeel van deze shoppers en dat van consumenten vormen samen de beoordeling die de webshop krijgt op de site van Kieskeurig.

5. Doe uw huiswerk

Om opgenomen te worden in het winkeloverzicht moet u een databestand aanleveren. In zo’n bestand staan bijvoorbeeld de productnamen, merken, prijzen, portobedragen en levertijden. U kunt bij de meeste vergelijkers kiezen uit verschillende dataformaten (onder andere xml, txt en Excel). Ook kunt u bellen voor hulp bij het samenstellen van deze zogeheten datafeed. Het is belangrijk dat de gegevens op bijvoorbeeld Kelkoo synchroon lopen met de gegevens op uw site. Bezoekers zijn snel weg als een prijs op Kelkoo bij u op de site opeens veel hoger blijkt te zijn. Hou dus de vinger aan de pols en informeer de vergelijker zodra uw eigen gegevens afwijken van die op de vergelijkingssite.

6. Meet conversie

Wat levert het op, opname bij een (of meerdere) vergelijker(s)? Volgens Kieskeurig geven webshops regelmatig aan dat via deze site verkregen leads kwalitatief gezien de beste in de markt zijn. Vergelijk rept van (directe) conversieratio’s tussen de 0,5 en 3 procent. Hoewel deze gegevens interessant zijn, zult u uiteindelijk zelf moeten vaststellen welke vergelijker voor u zijn geld opbrengt. Dit vereist een goed analyseprogramma, zodat u binnenkomende leads van begin tot eind kunt volgen. Alleen dan kunt u na verloop van tijd bepalen wat u betaalt voor een lead die tot een verkoop leidt. Google Analytics is gratis en bovendien niet moeilijk om te doorgronden. Laat u eventueel bijstaan door een webanalyticsexpert.

7. Laat u helpen

De hier besproken vergelijkers bieden allemaal voldoende support om u op weg te helpen én te houden. In veel gevallen wordt er zelfs een vaste contactpersoon toegewezen die benaderd kan worden voor raad en daad. Het optimaliseren van uw productiepresentatie op bijvoorbeeld Beslist doet u samen met uw accountmanager. Want veel en goede leads zijn niet alleen in úw belang: de vergelijkers leven van de klikvergoedingen en weten bovendien dat ze uiteindelijk worden afgerekend op de sales die ze voor uw webshop genereren.

Deel dit bericht

1 Reacties

Jos

Belangrijk nog is dat als je op de vergelijkingssites staat en gevonden wordt aldaar dat je een getrechterderde doorlink krijgt. Mensen zijn bewust op op prdoduct niveau aan het kiezen en doorklikken.Dit betekent dat de conversie van een klik van Kieskeurig een veel hogere conversie scoort als bijvoorbeeld Google.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond