WPP en Netflix staken activiteiten in Rusland

Reclamegroep WPP staakt zijn activiteiten in Rusland, waar een staf van 1400 mensen werkzaam is. Videodienst Netflix is op zwart gegaan.
Afgezien van personele gevolgen, heeft het besluit voor WPP geen al te grote gevolgen. Rusland is goed voor een klein percentage van de netto-omzet van WPP, minder dan 1 procent. Het bedrijf wil echter een sterk signaal afgeven over de invasie van Rusland.
In een verklaring laat men weten: ‘WPP staat achter Oekraïne en de internationale gemeenschap in het veroordelen van de Russische invasie, die een humanitaire crisis in het hart van Europa heeft veroorzaakt. De raad van bestuur van WPP heeft geconcludeerd dat de voortdurende aanwezigheid van WPP in Rusland niet in overeenstemming zou zijn met onze waarden als bedrijf.’
In een memo aan werknemers zegt CEO Mark Read dat de terugtrekking de komende weken en maanden zal plaatsvinden.
WPP heeft ook nog 200 werknemers in de Oekraïne, die volgens de groep een ‘buitengewone veerkracht en moed hebben getoond in het licht van de gruwelijke aanval op hun land.’
Ook Netflix heeft zijn activiteiten in Rusland opgeschort. Eerder deze week stopte Netflix tijdelijk alle toekomstige projecten en overnames in Rusland vanwege de invasie.
Netflix had eerder gezegd dat het geen plannen had om door de staat gerunde kanalen toe te voegen aan zijn Russische dienst, ondanks een verordening die het bedrijf daartoe zou verplichten.
Visa en Mastercard schorten eveneens alle activiteiten in Rusland op. Creditcards die in het land zijn uitgegeven werken niet langer in het buitenland. Russische kaarthouders kunnen nog wel in hun eigen land goederen en diensten aanschaffen. De verwerking wordt door lokale bedrijven gedaan.
Ook advies- en accountantskantoren PwC en KPMG hebben al hun activiteiten in Rusland stopgezet. KPMG stopt voorlopig ook met de werkzaamheden in Belarus.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond