Deel dit artikel
-

Yahoo Europa trekt stekker uit AdSense-kloon

Yahoo stopt in Europa met zijn advertentiedienst Content Match. Google krijgt hierdoor bij uitgevers vrij spel als internationaal dominante speler op het gebied van tekstadvertenties.

In een korte verklaring aan CNET maakt het internetbedrijf bekend geen middelen meer te willen investeren in Content Match.

De reden daar achter blijft geheim. Mogelijk acht Yahoo zich geen partij meer voor Google, mogelijk verliest Yahoo zijn commerciële aandacht voor Europa. Het deed immers Kelkoo ook al van de hand.

Content Match is in werking te vergelijken met Googles AdSense. Beiden bevatten advertentiediensten waarbij uitgevers tekstadvertenties uit de bestanden van Yahoo en Google op hun eigen sites kunnen plaatsen. Voor iedere klik op zo’n advertentie krijgt zowel het advertentiebedrijf als de uitgever betaald.

Tijdens de onderhandelingen over Yahoo’s mogelijke overname met Microsoft bleek echter dat het meer belang hecht aan beeldreclame zoals banners dan aan tekstadvertenties.

In april 2007 nam Yahoo het advertentienetwerk Right Media over voor 680 miljoen euro. Right Media is, net als Yahoo’s nieuwe APT, een systeem voor display-advertenties.

Foto: yodelanecdotal (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond