Deel dit artikel
-

Yahoo Music wil van drm af

Baas Yahoo Music vindt markt bouwen rondom DRM tijdverspilling.

Officieel is nog niets bekendgemaakt maar de Wall Street Journal meldde eerder een verandering of sluiting van de dienst te verwachten.

De Yahoo Music-baas, Ian Rogers, vertelde zijn gehoor op een conferentie dat het na acht jaar van proberen om een markt op te bouwen rond van drm voorziene tracks, onderhand duidelijk is geworden dat dat tijdverspilling is. Dit is goed te zien op Yahoo Music, aldus Rogers.

De site trekt tientallen miljoenen bezoekers per maand, waarvan er meer dan tien á twintig miljoen video’s kijken en tussen de vijf en de tien miljoen naar radiouitzendingen luisteren. Het muziekabonneegedeelte komt echter niet verder dan enkele miljoenen, en dit is niet anders voor vergelijkbare diensten zoals Rhapsody of Napster, aldus de Yahoo-topman.

Gebruikerservaring

Rogers gelooft dat het verschil in gebruikerservaring de reden is: “Wil je radio luisteren? Geen probleem. Druk op play, en je hebt radio. Wil je video? Geweldig, gewoon op play drukken en klaar. Wil je een track on-demand? Dan hebben we een mooie aanbieding.”

“Als je Windows Vista of XP draait en in Noord-Amerika zit, dan moet je even deze applicatie van 20MB downloaden, door zeven installatieschermen heenlopen, je computer herstarten, vijf setup- en zes creditcardschermen doorlopen en ons 160 dollar geven, en voila, daar heb je het nummer dat je wilde horen … als je er nog bent tenminste.”

Licentievoorwaarden

Rogers benadrukt dat dit nooit de wens van Yahoo is geweest maar dat het bedrijf ertoe is gedwongen door de licentievoorwaarden van de muziekindustrie. Op het internet werken ongemakkelijke oplossingen volgens hem echter niet. De enige manier om muziek te gelde te maken is het gebruik van platforms die de enorme hoeveelheid mensen op het internet goed benut, en Yahoo zal geen cent meer uitgeven aan technologie die juist barrières opwerpt voor de luisteraar, zo stelt de Yahoo Music-chef.

Op de Yahoo Music-site is vooralsnog geen effect van de uitspraken van Rogers terug te vinden, en de vraag is dan ook hoe lang dit op zich zal laten wachten. Vorig jaar experimenteeerde het bedrijf al wel met welgeteld één drm-vrij liedje, maar inmiddels is er natuurlijk wel het een en ander gebeurd.

Apple

Zo deed Apple baas Steve Jobs een oproep aan de muziekindustrie om drm te dumpen en werd dit opgevolgd door EMI en Universal. Daarop is Amazon gestart met een drm-vrije dienst, en het lijkt erop dat ook Yahoo de gecombineerde EMI/Universal-catalogus van twee miljoen songs voldoende groot acht om het roer om te gooien.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond