Yahoo verhevigt concurrentie met Google

In een poging Google van de troon te stoten zet Yahoo een vernieuwde versie van zijn zoekmachine in. Eind vorig jaar liet Yahoo al weten dat het zoektechniek weer tot kernactiviteit wil maken. Snelheid en relevantie zijn nu het devies.
In december maakte Yahoo bekend dat het Inktomi, leverancier van zoektechnologie wilde overnemen voor een bedrag van 235 miljoen dollar. Yahoo meldde toen dat zoektechniek te belangrijk was om het niet zelf in huis te hebben, bovendien verwacht het met zoekdiensten meer inkomsten te kunnen genereren, naast advertenties en commissie op online verkoop.
Google, Yahoo en MSN zijn wereldwijd de meest gebruikte zoekmachines. Volgens onderzoek van Nielsen//NetRatings telde Google in februari 40,3 miljoen unieke bezoekers, Yahoo 36,5 miljoen en MSN Search 35,1 miljoen. Google heeft zijn eigen zoektechnologie ontwikkeld, Yahoo maakt gebruik van Inktomi, hetzelfde geldt voor MSN, dat verder ook LookSmart inschakelt.
Het grote verschil tussen Google en Yahoo is de manier waarop de zoekresultaten tot stand komen. Google kijkt naar de meest opgevraagde pagina en combineert dit met het aantal keren dat er elders op internet naar deze pagina is gelinkt. Yahoo vertrouwt niet alleen op techniek, het zet ook mensen in bij het selecteren en rangschikken van de zoekresultaten.
De nieuwe versie van de Yahoo-zoekmachine zou sneller moeten werken en relevanter zoekresultaten moeten opleveren, aldus het bedrijf, een doelstelling die bij bijna alle zoekmachines valt te beluisteren. MSN werkt eveneens aan een nieuwe versie van zijn zoekmachine, meldde Cnet in februari.
Zoekmachines beleven een commerciële opleving met name als gevolg van pay-per-click reclame. Bij dit model plaatsen adverteerders hun reclame naast zoekresultaten en betalen alleen voor iedere keer dat er op de advertentie (link) wordt geklikt. Het model van pay-per-click wordt bij Yahoo gefaciliteerd door Overture. Dit Amerikaanse bedrijf is de grootste aanbieder van dergelijke reclame in de wereld en wordt op zijn beurt weer belaagd wordt door Google, dat eveneens pay-per-click reclame aanbiedt.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond