Yahoo versterkt samenwerking met Travelocity

Yahoo heeft de samenwerking met Sabre Holdings, het moederbedrijf van reissite Travelocity, uitgebreid. Volgens CEO Terry Semel zal de overeenkomst een stevige stimulans geven aan de omzet en winstgevendheid van het bedrijf. Yahoo stapte eveneens in het aanbieden van internettoegang met SBC Communications.
Veel details over de de overeenkomst met Travelocity liet Semel niet los. Travelocity wordt de exclusieve aanbieder bij Yahoo van boekingen voor hotels, verkoop van vliegtickets en autoverhuur. Persbureau Reuters spreekt over een "verregaande strategische samenwerking" waarbij de twee bedrijven "nieuwe producten en diensten" op het gebied van reizen zullen ontwikkelen.
Financiële details van de overeenkomst zijn niet bekend gemaakt. Yahoo en Travelocity zullen de opbrengst die via de Yahoo-site wordt gegenereerd delen. CEO Terry Semel van Yahoo spreekt wel van een overeenkomst die de omzet en winstgevendheid van Yahoo sterk zal vergroten. De inkomsten uit e-commerce transacties moeten die uit de – tegenvallende – markt voor online advertising compenseren.
Dat Yahoo zich sterker wil profileren als online reisbureau ligt voor de hand. De online handel wordt sinds enkele kwartalen sterk aangedreven door de prestaties van de reiswereld. Online reisbureaus lieten over het eerste kwartaal goede resultaten zien, zoals Ebookers.com en Lastminute.com. De totale online omzet in de Verenigde Staten steeg ook in het eerste kwartaal, aldus de Amerikaanse Department of Commerce .Er was een toename ten opzichte van het eerste kwartaal van 2001 met 19 procent, tot een bedrag van 9,8 miljard dollar. Dit is momenteel 1,3 procent van de totale retailomzet.
Ook op een ander niveau probeert Yahoo de inkomstenstroom wat om te verbreden. Het sloot vorige week een overeenkomst met SBC Communications waarbij de 1,7 miljoen klanten van SBC overgeheveld worden naar een nieuwe gezamenlijke dienst voor internettoegang. Deze co-branded dienst gaat SBC Yahoo Dial heten. Abonnementen komen op 21,95 dollar per maand, of 15,95 dollar per maand voor mensen die voor hun internettoegang nog een telefoonlijn dienen aan te schaffen. Ook komt er later dit jaar nog een dienst voor breedband (DSL).
De opbrengst van de samenwerking wordt tussen beide bedrijven gedeeld. Hetzelfde geldt voor inkomsten uit online advertising en premium services die voortvloeien uit SBC Yahoo Dial. De verwachtingen zijn niet hoog gespannen over de opbrengst van deze nieuwe dienst. Concurrenten als AOL en MSN blijven voorlopig onbedreigd als ISP's. Een analist zegt tegenover de Wall Street Journal dat Yahoo met zijn nieuwe dienst voor internettoegang dit jaar waarschijnlijk 20 miljoen dollar omzet behaalt, op een totale jaaromzet voor dit jaar van naar verwachting 891 miljoen dollar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond