Deel dit artikel
-

YouTube en Cloud uitschieters in Googles jaarcijfers

De omzet van YouTube-reclame en de zakelijke verkoop van clouddiensten zijn de twee grote drijvers achter Googles omzetstijging van 18 procent in 2019. Andere reclame-omzetten scoren ondergemiddelde.

Zojuist publiceerde Googles moederbedrijf Alphabet de financiële resultaten over het jaar 2019 (PDF). Voor het eerst worden specifiek resultaten gedeeld over YouTube en Cloud.

Op YouTube werd een netto-reclameomzet gerealiseerd van 15 miljard dollar. Dat is 36 procent meer dan in 2018. Met de cloudactiviteiten werd een omzet geschreven van 9 miljard dollar. Dat is 53 procent meer dan het jaar ervoor. Dat is grotendeels toe te wijzen aan de felle verkoopinspanningen die Google hier pleegt richting enterpriseklanten.

Reclame op de zoekmachine zorgt nog steeds voor de bulk van de omzet: 98 miljard van de 162 miljard dollar over heel 2019. Wel begint de groeivertraging daar zichtbaar te worden. Search-ads stegen nog met vijftien procent, maar de reclame-exploitatie voor derden kwam niet hoger dan een magere 8 procent groei. Google noteert doorgaans op alle fronten dubbelcijferige groei. Vermoedelijk publiceert het daarom nu apart de YouTube-cijfers.

De nettowinst over 2019 steeg met bijna vier miljard dollar tot 34 miljard.

Beleggers reageren ontstemd op de resultaten. Ze hadden over het vierde kwartaal een hogere operationele winst verwacht. Ze straffen het aandeel Google in de handel nabeurs met een koersdaling van 3,3 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond