YouTube wordt ‘Shoppable’
Google wil adverteerders meer interactieve mogelijkheden bieden binnen YouTube. Het bedrijf test daarom een nieuw videoformaat waarbij kijkers meteen informatie kunnen opvragen over producten die zij op het scherm te zien krijgen.
Zodra er een product van een adverteerder – bijvoorbeeld een nieuwe bikini – in beeld verschijnt, ziet de kijker dunne lijnen om het product waarop hij kan klikken. Hij wordt dan automatisch naar een externe site geleid voor meer informatie of bestellingen.
Dat idee is op zich niet nieuw, en werd al vele malen eerder getoond in het kader van experimenten met interactieve televisie, maar voor YouTube is dit wel degelijk een volgende stap.
Het eerste merk dat meewerkt is Juicy Couture. In de interactieve video van dat bedrijf zijn negentien producten te zien. Google wil niet zeggen of er nog andere adverteerders zijn.
Het is geen toeval dat YouTube het nieuwe formaat kort voor de feestdagen lanceert. Video is nog een onontgonnen gebied voor adverteerders en zou kunnen leiden tot meer impulsaankopen.
YouTube heeft gisteren nieuwe versies uitgebracht van zijn iOS-app. Zo wordt nu ook ondersteuning geboden voor de iPad. Volgens Google wordt nu al een kwart van de video’s mobiel bekeken.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
Sinne
Een nieuwe poging van Google om YouTube winstgevend te maken. Als of ik in een filmpje op een product ga klikken om direct te kopen? Waarom kijk ik dat filmpje in the first place? moet Google zich afvragen.
ed
Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen dat zullen doen….
Linda Duits
Zolang het alleen dit soort reclamefilmpjes zijn, denk ik dat alleen mensen die ook de STER-app downloaden hiernaar zullen kijken. Het wordt pas interessant als je in ‘gewone’ filmpjes – bijv een clip uit The Big Bang Theory – kunt doorklikken naar de site die de T-shirts van Sheldon verkoopt.
jeanskopenNL
Rete irritant.
Het zou pas werken als ik met mijn muis over een product zou gaan. Ik heb niets aan een dun lijntje om een ‘hoofd’ of een ‘lift’
Jerry Houtman
@Linda wat heeft de STER app hiermee te maken…?
nesem
Mooie ontwikkeling en zeker niet nieuw. Zie hier erg veel voordelen in. Maar als een kwart van de bezoekers mobiel kijk, waarom werk het dan niet mobiel? Op mijn android werkt het niet.
Sander
Zie http://www.videodeals.com voor deze functionaliteit.