Deel dit artikel
-

Zakelijke post liefst digitaal én op papier

Het huidige tijdperk heeft de zakelijke post misschien voor een groot deel gedigitaliseerd, papieren bankafschriften en rekeningen blijven nog steeds in trek bij consumenten. Deels ingegeven door wantrouwen en angst voor een PC-crash, ontvangt de consument zakelijke post nog steeds graag ook op papier.

Bijna 60 procent van de consumenten ontvangt zakelijke post het liefst digitaal én op papier. Dat blijkt uit de TNT Markt Monitor. De papieren versie is nog steeds in trek bij de consument omdat men makkelijker dingen kan opzoeken en omdat er dan een ‘bewijs’ voorhanden is.

Toch kan de consument wel degelijk met digitale post uit de voeten. Mits dit maar niet het etiket ‘onveilig’ zou hebben. Er worden een aantal voorwaarden genoemd waarbij enkel digitale afschriften en rekeningen acceptabel zijn. Waarbij de belangrijkste reden ‘zekerheid over veiligheid, betrouwbaarheid en privacy’ is. Op de tweede plek komt kostenverlaging van service-tarieven.

Consumenten die hun voorkeur uitspreken voor het ontvangen van enkel digitale post zien vooral voordelen in minder papier en dus milieuvriendelijkheid.

Jong en oud

Opvallend is dat er veel bijval is voor digitale aanlevering van bankafschriften en rekeningen. Zeker onder jongeren, maar ook onder 60-plussers. Van de jongeren tussen de 15 en 29 is 47 procent zeer positief over de aanevering, 30 procent is ‘tamelijk positief’. Bij 60-plussers is dit 38 procent en 32 procent.

De factuur van een aankoop via internet levert de minste problemen op. Maar liefst 67 procent van de mannen en 52 procent van de vrouwen geeft aan de rekening bij voorkeur alleen digitaal te ontvangen.

Bedrijven

Niet alleen consumenten bewaren naast de digitale versie ook een papieren versie. Een opmerkelijke uitkomst is dat ruim 70 procent van de bedrijven die digitaal factureren, ook een papieren kopie van de factuur uitdraait en bewaart. Bij bedrijven die digitaal facturen ontvangen van hun leveranciers bewaart zelfs bijna 90 procent een papieren uitdraai.

Van de bedrijven die op dit moment niet digitaal factureren, verwacht 29 procent dit in de toekomst wel te gaan doen. Op langere termijn is de digitale factuur vooral te verwachten binnen de logistieke branche, handel en binnen de financiële dienstverleners.

Kostenbesparing

Als grootste voordeel van digitaal factureren noemt 23 procent van de respondenten kostenbesparing, 19 procent noemt als grootste voordeel dat klanten sneller betalen en 16 procent ziet voordeel omdat er minder opslag van documenten is.

De TNT Markt Monitor is een regelmatig terugkerend onderzoek naar ontwikkelingen in de Nederlandse maatschappij en het Nederlandse bedrijfsleven. Onderzoeksbureau Synovate/ Interview NSS voert de Markt Monitor uit. In et onderzoek deden 500 consumenten en 500 bedrijven met 20 of meer medewerkers mee.

Bron foto: Esparta (CC)

Deel dit bericht

1 Reacties

johan kosters

Er is een duidelijke trend waarneembaar om binnen organisaties documenten digitaal te acrchiveren en beschikbaar te maken. Dit blijkt uit de groeiende marktpenetratie van scanners (losstaand en multifunctionals) en digitale postkamer. Mogelijk zal digitale verzending pas een echte vlucht nemen als de processen intern goed zijn geregeld en een ontvangen digitaal poststuk goed kan worden verwerkt. Daarnaast is de prioriteit binnen ICT afdelingen nog niet gericht op deze stroom van informatie, waarbij samenwerking tussen ICT en facilitair noodzakelijk is. De bijbehorende presentaties van het onderzoek zijn direct te bekijken op http://www.docufacts.nl ( http://www.docufacts.nl/348/consument-zakelijke-post-graag-digitaal-en-op-papier/ ).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond