Deel dit artikel
-

Ziggo: ‘YouTube is jaloers op ons’

Na de overname door Liberty Global fuseerde Ziggo afgelopen voorjaar met UPC tot één Nederlandse kabelaar. Met één logistieke organisatie. Een monsterklus. Volgende project: de concurrentiestrijd aangaan met behulp van exclusieve (sport)content, aldus digital director Maarten Stramrood.

 Natuurlijk waren er klachten en opzeggers, maar procentueel is dat volgens Ziggo beperkt. “Verandering vinden mensen altijd vervelend, maar op zich is er vanwege de integratie niks fout gegaan. Menig ander bedrijf zou er twee of drie jaar over hebben gedaan om twee ondernemingen, vijfduizend medewerkers en vier miljoen klanten compleet in elkaar te schuiven.”

De integratie is rond, de netwerken zijn gekoppeld. Daarom kan er nu vooruit worden gekeken, aldus Stramrood, die van origine uit de UPC-organisatie komt en altijd werkte op het snijvlak van sales, marketing en technologie. Ook CRM en big data vallen tegenwoordig binnen zijn portefeuille. “De nieuwe website – die de komende tijd veel nieuwe features krijgt – was een belangrijk project, want ook daar moesten twee systemen aan elkaar worden geknoopt. Het is hierdoor erg complex geworden.”

Facebook
Voorheen kwamen klanten vooral naar Ziggo.nl voor transacties en service, niet direct voor content. Dat gaat met de nieuwe site flink veranderen, stelt Stramrood, die niet bang is voor concurrentie. “Het wordt nu ook een streamingplatform, voor klanten én niet-klanten. Op die manier boden we de voetbalwedstrijd Real Madrid-Barcelona al kosteloos aan, niet alleen op televisie, maar ook via onze tv-app en website. Exacte cijfers mag ik niet noemen, maar het waren significant veel kijkers. YouTube was jaloers op ons.” De uitdagingen zijn legio. Zo boekte KPN de afgelopen kwartalen groei in aansluitingen en tv-marktaandeel ten opzichte van marktleider Ziggo. In de strijd om quadruple play zullen meer Nederlandse partijen zich gaan roeren, om nog maar te zwijgen over buitenlandse contentspelers als Netflix, YouTube en Facebook.

Emotioneel
Een strategisch vraagstuk voor Ziggo is hoe het zichzelf positioneert in het digitale domein. “Wij zetten onszelf innovatief neer, met sport als drager. Muziek ook, maar dat is vaak lastiger qua rechten. Films en series zijn een derde pijler. Dat leent zich bij uitstek voor personalisatie.” Om op het terrein van content te kunnen excelleren, gaat Stramrood de sectie Entertainment op Ziggo.nl ‘enorm uitbreiden’. Niet zozeer met een nieuwsredactie, maar met exclusieve videocontent. “We willen de klant emotioneel raken. Samenwerking met partners is daarbij belangrijk, al doen we ook dingen zelf: zo heeft Ziggo Sport Totaal (het vroegere Sport1) een eigen productieafdeling.”

De groeiende focus van Ziggo op sport is onmiskenbaar. “Onze topattracties zijn Spaans en Engels voetbal, maar daarnaast kiezen we ook voor Nederlandse topsport die elders (bij de NOS, red.) niet meer aan bod komt. Soms is dat echt nichemarketing.” Deals met sportbonden zijn daarvoor interessant, want via hun CRM kan contact worden gelegd met alle leden. “Zo bouw je een duurzamere relatie dan met reclame. Bovendien kan het om substantiële aantallen gaan, zoals pakweg een half miljoen hockeyers.”

Achterhoedegevecht
Stramrood verwacht in de nabije toekomst vooral ontwikkeling van mobile en personalisatie. “Websites moeten zodanig worden ingericht dat ze het beter doen op mobiel dan op desktop. Iedereen roept ‘mobile first’, maar slechts weinigen praktiseren het. Helaas zijn er in Nederland weinig bureaus die écht innovatief denken.” Nederland worstelt volgens hem met de wet van de remmende voorsprong. “Amsterdam vindt zichzelf bijvoorbeeld echt een startupcentrum, maar dat is vooral lokaal. Laatst was ik in Helsinki, dat wél uitpuilt van buitenlandse startups.”

Ook de adblockerdiscussie vindt hij een achterhoedegevecht. “We laten het ons een beetje overkomen, terwijl we ook onze stem kunnen verheffen. Adblockers in de App Store, ik weet niet of dat zo’n goede ontwikkeling is. Daar kunnen adverteerders wat van zeggen, want uiteindelijk zijn wij de broodheren van dit soort marktpartijen.”

* Dit artikel verscheen eerder in het februarinummer van Emerce magazine (#146)

Foto: Frank Ruiter (in opdracht van Emerce)

Deel dit bericht

8 Reacties

all

“Daar kunnen adverteerders wat van zeggen, want uiteindelijk zijn wij de broodheren van dit soort marktpartijen”
Niet, althans pas in 2e instantie.
De klant levert het geld eerstens cq na investeren.
We hebben anti-trust, anti-monopolie, de AFM e.d. departementen.
Toch maken bijv. baken prijsafspraken, tot de max. click kosten voor een hypotheek link aan toe.
Wat er dient te komen, en waar alle partijen _eerlijk én beter_ van worden, is rouleren. Laat elk product of branche even vaak een advertentie tonen. Zo niet dan word groot groter, en klein verdwijnt, alles word duurder, klanten hebben minder besteedbaar inkomen en al maar stijgende vaste lasten. En oh ja koppelverkoop mag zogenaamd niet, waar kan ik internet krijgen zonder tv? ‘live’ tv is voor mij al overbodig.

ferdinandes

@all Zo, dat zijn een hoop beweringen in één post. Een beetje onderbouwing zou op zijn plaats zijn.

OT, interessant hoe Ziggo de markt benaderd. Hoewel ik niet denk dat YT zich achter de oren krabt, is hun insteek op sport een zeer goede, zeker met een eigen productieafdeling. Ook is de doelgroep daarvoor erg groot.

Ben

En alweer een bewijs dat de oude garde nog geen idee heeft van wat er gebeurt en gaat gebeuren.
Haha, youtube jaloers op zigoo.. slaap zacht!

bert

Lieve Ziggo. Leuk die focus op quadruple play, maar de echte toekomst is single-play. Je hebt één datakanaal nodig, meer niet. Al de rest is alleen maar herverpakken data tot pakje waar prijsstikker op kan.
En in Nederland kun je nog in je handen knijpen met de slechtste UMTS van Europa, anders waren er al veel klanten mobile-only geweest.

Uitdaging aan Ziggo: kom met goede coax-single-play voor pak m beet 3 tientjes. Data-only. Die klanten moet je nu missen.
Want telefoon kost effectief niks (kan bij XS4All gewoon VOIP-account inkloppen op router en deze OOK op mobiel draaien en dan 9 euro/jaar betalen voor alle telefonie mbv telefoonnummer)
En TV…. het ware leuken jaren toen er niks te kiezen viel. Halve aflevering/dag op uitzendinggemist is vandaag de dag meer dan genoeg.

peter

Lieve bert: De gemiddelde nederlander weet niet eens wat voip is, kan zijn telefoon niet op zijn router aansluiten en kijkt nog steeds iedere avond om 20uur GTST.

Pak jij maar eens een jaarverslag van ziggo zodat je beter gaat begrijpen hoe de NL markt in elkaar zit die ziggo bedient. Die klanten die ze nu ‘moeten’ missen, worden ruimschoots gecompenseerd door de hogere gemiddelde omzet per klant die ziggo nu realiseert. Voor 3 tientjes per maand per klant kan ziggo niet eens bestaan.

maar wellicht heb jij wel een gat in de markt gevonden, ik zou zeggen: pak je kans!

bert

heel grappig, maar nee, youtube heeft betere dingen aan hun hoofd dan jaloers zijn op nederlandse internetproviders

Xander

Dit was het nieuws van Nov 2015: Het aantal klanten bij Ziggo nam weer af, blijkt uit de cijfers van het derde kwartaal. De daling van het aantal abonnees is wel kleiner dan in het vorig kwartaal: toen kwam het aantal nog uit op 87.000 (!). Ziggo innoveert niet. Dat is ook niet in hun belang, dat kannibaliseert alleen maar op de huidige klanten base, die “gedwongen” 2/3P producten afnemen. Ziggo verkoopt namelijk producten die niemand gebruikt. Ik noem een VOIP (hoge marges), een TV Gemist. Millennials bellen niet met een vaste lijn (hebben geen eens een VOIP toestel), kijken geen RTL gemist programma’s via een Horizon App store, maar rechtstreeks bij RTL XL. De enige reden dat Ziggo dit blijft doen is omdat de zakken van de aandeelhouders gevuld moeten worden. Daarom bieden ze ook alleen 1P internet (€49,95) aan voor een hogere prijs als Alles-in-een (€45,95). Pure koppelverkoop. Datzelfde doen ze met Ziggo Sport, alle klanten betalen voor GRATIS content die slechts 10% interesseert. Ziggo is goed in het geld kloppen uit de zakken van de consument en in het verkopen van mooie praatjes…

ANONYMOUS

YouTube mag hun vieze adsl verbindingen anders wel eens wegknikkeren, ik zit bij ZIGGO en als de aansluiting en instellingen eenmaal goed zijn heb je weinig problemen. Het is wel typisch dat ik via YouTube een 4K filmpje afspeel dit niet eens zonder haperingen kan. Upload bij server slecht? Het rare is namelijk dat ik kan downloaden wat ik wil, dat werkt feilloos. Wat ik vaak meemaak is dat het internet gewoon stopt kennelijk alleen bij YouTube, merkwaardig alleen bij YouTube bij andere sites heb ik hier merkwaardig genoeg geen last van. Ook bufferen kunnen we niet. Dan stoppen we toch? Ook diverse klachtenrapporten gestuurd en kennelijk is men bij YouTube ook nog selectief doof. Als je dan zoiets hebt verwijzen ze je door naar je internetprovider. Beetje dom? Begrijp je upload server niet? Waarom moeten sowieso al die video’s die 4K zijn ingekort worden tot 144p om maar eens iets te noemen? Om massaal allemaal op een mobieltje die 4K filmpjes te kijken op zo’n pokkeklein schermpje?
Misschien dringt het tot je door als een streaming filmpje ergens anders kijkt wat allebei via kabel gaat en wat zonder haperingen gaat. Feilloos. Continu dezelfde hoogste downloadsnelheid, vloeiend. Dan niet 1x maar iedere keer. Da’s op zijn zachtst gezegd raar. Kennelijk zit er toch iets fout in die servers bij adsl boeren. We hebben zulke hoog opgeleide jongens met overmatige hoge ego’s maar dat kunnen ze niet oplossen. Wel allerlei moeilijk toestanden capriolen uitvreten, maar tot de kern van het probleem komt men niet.
Mijn vrienden hebben allemaal KPN en lopen niet anders als te mekkeren. Tel daar nog boven op dat je al jaren veel duurder uit bent met adsl. Ik vergelijk dat adsl als een drugsdealer. In het begin krijg je veel en later gaan ze de zooi versnijden, onzuiver en gruis maken, minder voor meer prijs. En dan natuurlijk bij de concurrent de boel flink verstoren als een klein kind. Daar ben je Hagenees voor he? Maar ga maar lekker naar adsl, mij hoor je niet klagen. En als je niet wil betalen voor AJAX ook goed. Ik heb trouwens liever 3X Tess Milne als die eeuwige snotverkouden KIM van KPN daar mis ik niets aan. Of welke persoonlijkheid is het nu weer? Iemand pesten is zoooo 2001.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond