Deel dit artikel
-

Zoek de grenzen van uw webwinkel

[Workshop] U heeft een webwinkel en uw Nederlandse kopers zijn enthousiast. Dat smaakt naar meer. Europa bijvoorbeeld, of beter nog, de wereld veroveren. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als u leert van de ervaringen van webshops die u voorgingen. Lees verder hoe Luisterrijk en Home Academy de sprong over de grens waagden.

Weet u welk buitenland u eerst gaat veroveren?

Nee: Met stip op nummer één staat België. Leveren aan Vlaanderen betekent geen taalbarrière en een ongewijzigd productassortiment. Lees ook de toelichting.

Ja: Heeft u ook oog voor Nederlanders in het buitenland? Denk aan emigranten en expats!

Toelichting: Toelichting: Hou rekening met het feit dat het vertalen van uw site niet genoeg is. Volgens Home Academy staat vast dat klanten gaan bellen, waar ter wereld u ook levert. Dan is het lastig als u geen Chinees of Armeens spreekt. Vraag u dus af of u werkelijk in China en Armenië wilt doorbreken.

Heeft u al nagedacht over uw prijsbeleid?

Nee: Hou het overzichtelijk en hanteer wereldwijd dezelfde prijzen. Levert u digitaal dan moeten sommige internationale klanten per megabyte met hun provider afrekenen. Goed om te weten.

Ja: Afhankelijk van uw businessmodel is de toelichting dan het lezen waard.

Toelichting: BTW-tarieven verschillen per land. Luisterrijk kiest voor één tarief wereldwijd. Home Academy onderschrijft dit maar wijst er wel op dat resellers in België door het hoge BTW-tarief (21%) op luisterboeken een lagere marge overhouden dan hun Nederlandse concurrenten. Zo kun je resellers verliezen. 

Komt uw website ook in het Fries beschikbaar?

Ja: Verstandig als u, net als Luisterrijk, ook luisterboeken in de Friese taal aanbiedt. Voor over de grens is in elk geval een Engelse vertaling een must.

Nee: Kijk goed naar wie uw klanten zijn en of ze de site begrijpen. Een goede site in eenvoudig Engels is meer waard dan een matige site in honderd talen.

Kunnen al uw klanten snel en vertrouwd betalen?

Ja: Dan biedt u dus minstens Visa, Mastercard, American Express en PayPal als betaalmogelijkheden. Dat regelt u zelf of via een payment service provider (zie toelichting).

Nee: Dan moet u naast iDeal ook andere betaalmogelijkheden gaan aanbieden. Zo is in België Maestro een absolute must.

Toelichting: Kies bij voorkeur betaalmethoden die breed geaccepteerd zijn en geen extra registratie vereisen. Werken met een payment service provider als Ogone is daarbij een goede optie, anders moet u voor elke betaalmethode met verschillende partijen overeenkomsten sluiten.

Gaat u fysieke producten leveren?

Ja: Dan moet u voor het verzenden bedenken hoe ´houdbaar´ uw product is.

Een CD per reguliere post naar Australië is voordelig maar vaak weken onderweg. Hoe denkt uw klant daarover?

Nee: Als u bijvoorbeeld alleen downloads aanbiedt dan kunt u deze stap overslaan en bij de volgende verder lezen.

Toelichting: Brievenbuspost in de juiste verpakking is vaak een voordelige en snelle oplossing. Voor grotere pakketten of spoed kunt u eens kijken op DHL For You voor webshops van (erg) klein tot heel groot. Voor klanten is één standaard verzendtarief helder en fair, ga na of dit ook voor uw shop mogelijk is.

Gaat u (alleen) downloads aanbieden?

Ja: Dan is voor u een stap over de grens zeker reëel. Zie ook de toelichting.

Nee: Afhankelijk van uw product kunt u overwegen naast uw fysieke producten downloads aan te gaan bieden, bijvoorbeeld als u nu alleen CD´s of boeken verkoopt.

Toelichting: Downloads hebben voor u en de klant grote voordelen. Zo ontbreken verzendkosten en beschikt de klant meteen over zijn product. Dit geeft ook internationale klanten vertrouwen om bij uw (onbekende) winkel te bestellen. Extra voordeel: mocht er onverhoopt niet betaald worden voor een download dan is uw schade lager dan bij fysieke producten als CD´s of boeken (plus verzendkosten).

Bent u bekend met de internationale regelgeving omtrent kopen op afstand?

Nee: Zorg in elk geval dat u voldoet aan de wet Kopen op afstand. Zie toelichting.

Ja: Dan weet u dat voor koopovereenkomsten gesloten in Nederland de Nederlandse regels gelden, ook wat garantievoorwaarden betreft.

Toelichting: Ongeacht uw afzetgebied dient u te voldoen aan de wet Kopen op afstand. Dit betekent onder andere dat klanten zeven werkdagen bedenktijd hebben. Sturen ze het bestelde in die periode onbeschadigd retour dan dient u binnen 30 dagen het aankoopbedrag terug te betalen. Meer informatie over uw rechten en plichten.

Wilt u wereldwijd gaan leveren?

Nee: U kiest dus bewust voor de landen waar u actief wilt zijn. Dat kan verstandig zijn als u weet dat niet elk land dezelfde bescherming biedt aan koper en verkoper.

Ja: Houd er rekening mee dat het hebben van rechten en plichten nog iets anders is dan deze ook effectief kunnen uitoefenen. Dit betekent in een aantal landen dat niet betaalde koopwaar 100 procent verlies voor u is.

Voor dit artikel is gesproken met Floor Plikaar (Home Academy) en Huub van de Pol (Luisterrijk).

Deel dit bericht

4 Reacties

Marijn

Toch grappig dat iedereen het bij webwinkels altijd heeft over DHL en andere, mogelijke fullfilment partners maar dat de hosting partner vaak een ondergeschoven kindje blijft. Terwijl als zij slecht presteren jouw webwinkel gesloten is. Als zij niet presteren zet Google je lager in de resultaten en hebben klanten en minder goede ervaring. Ik snap daarom niet waarom er in dit soort artikelen niet meer aandacht aan de hosting provider geschonken wordt.

Frits

Ik vind zo'n stuk met van allerlei beweringen een beetje slecht als het is gebaseerd op de ervaringen van twee webwinkels die allebei een hele specifieke doelgroep hebben. Ik kan me voorstellen dat de ervaringen bij bol.com bijvoorbeeld heel anders zijn.

Tjerk Zweers

Bij BTW lijkt mij het een verschil of je aan consumenten levert of aan bedrijven.

Andries

Kan 1 centrale website Europa dekken (betaling/btw/helpdesk etc.) of is het nodig om in elk land een entity te hebben?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond