Deel dit artikel
-

Zoekmachine ilocal bouwt sociaal netwerk, slecht muren

De lokale zoekmachine ilocal heeft een reeks sociale elementen toegevoegd aan de site. Op de korte termijn komt ilocal ook met een open API waarmee andere sites de content van de zoekmachine kunnen overnemen en verrijken.

Naast de normale zoekresultaten zijn verschillende sociale elementen toegevoegd aan de site. Zo toont ilocal nu bij elke zoekopdracht de best beoordeelde en de meest bekeken bedrijven en delen bezoekers hun favoriete winkels met elkaar in shopping guides.

"Wij proberen op onze site de lijst met platte informatie, namen van bedrijven, te verdiepen. Die behoefte zien we bij de gebruikers", aldus Niek Veendrick, Directeur Marketing & Product Development bij ilocal. Hij vervolgt: ""Het gaat niet alleen meer om de harde informatie, maar ook om wat andere gebruikers vinden van een winkel. Dat kan uit een review gehaald worden, of uit de lijst met meest bekeken winkels. Binnen de niche waar wij opereren is dat heel relevant."

API van Hyves

Op de vraag of mensen niet moe zijn om overal, op verschillende plekken, zaken met vrienden en anderen te delen, heeft Veendrick zijn antwoord klaar. Zoekmachine ilocal gaat het delen makkelijk maken. Op dit moment is het mogelijk om een winkel toe te voegen aan de persoonlijke shopping guide met een druk op de knop. Binnen een aantal weken is het ook mogelijk om de favoriete winkel te delen met de Hyves-vrienden. Een open social-gadget komt er dus aan, zo belooft Veendrick: "Met de API van Hyves kunnen gebruikers op de site van ilocal met een druk op de knop een bedrijf toevoegen aan hun Hyves-profiel."

De nieuwe site is toegankelijk via een aparte url. Na een korte bètaperiode, waarin gebruikers suggesties en verbeteringen kunnen aandragen, zal de nieuwe functionaliteit naar www.ilocal.nl worden gereleased.

OpenID

De logische vervolgstap lijkt om gebruik te maken van Hyves als OpenID-identiteitsverstrekker. Veendrick: "Dat maakt het delen inderdaad nog makkelijker, wanneer gebruikers bij ons in kunnen loggen met het wachtwoord van een Hyves-account. Binnen anderhalve maand is dit mogelijk."

De reviews, waar de gebruiker volgens Veendrick zoveel behoefte aan heeft, worden op de nieuwe site van ilocal ook bij andere partijen weggehaald. De bezoeker hoeft nu niet zelf de reviews over een bedrijf te zoeken, ilocal heeft de meeste al verzameld. "Dat zijn bijvoorbeeld reviews van Iens, Booking.com, Hotels.nl en Autoweek. Hierbij houden we ons wel aan de jurisprudentie. Dat betekent dat we niet meer dan 150 karakters overnemen, de bron noemen en direct doorlinken."

Open API van ilocal

Openstellen de andere kant op, dat zal ook binnen enkele maanden gebeuren. "We bieden een API aan waarmee andere partijen alle content, bijvoorbeeld best bekeken of de shopping guide, op hun eigen site kunnen delen." Hiermee is het bijvoorbeeld mogelijk om de content van ilocal te verrijken, door bijvoorbeeld video toe te voegen aan een review en deze op een eigen site te tonen. "Er zijn veel blogs over specifieke onderwerpen die hier gebruik van kunnen maken. Denk aan een blog over zeilen in Friesland. Die kan makkelijk de best beoordeelde zeilboten in Friesland, dat stukje content, overnemen op de eigen site via de open API."

De database van ilocal wordt gevuld met informatie uit verschillende bronnen, waaronder de Kamer van koophandel. "Maar we halen ook informatie van het web met een crawler." Het geld verdient ilocal deels door bij de zoekresultaten bovenaan twee betaalde plaatsingen te tonen. Negatieve reviews worden niet weggehaald. "Dan adviseren we bedrijven om tevreden klanten te stimuleren ook eens een review te schrijven."

Lokale homepage

Andere vernieuwingen aan de nieuwe site, met 1,9 miljoen unieke bezoekers per maand, zijn de lokale homepage en de vraag en antwoordsectie. Bij de lokale homepage vindt de gebruiker relevante en dagelijks verse informatie over winkels en leveranciers in zijn plaats of stad. Bij de vraag en antwoordsectie wordt de kennis van andere gebruikers ingezet.. Gebruikers met een specifieke vraag, ‘Wie weet een goede delicatesse winkel in Amsterdam Oud-West?’, kunnen deze kwijt bij andere gebruikers.

Als laatste vertelt Veendrick op de korte termijn nog met een mobiele applicatie te komen, voor de iPhone en Android-toestellen. Hierin is het mogelijk de applicatie te personaliseren. Wilde gebruiker weten waar Italiaans design en de dichtstbijzijnde pinautomaat te vinden is, dan kan hij dit aangeven. Bij het opstarten van de applicatie worden deze twee categorieën vervolgens elke keer getoond in de omgeving van de gebruiker.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond