Deel dit artikel
-

“Zonder strategie is gezonde groei onmogelijk”

Zonder een strategie is een gezonde groei voor kleine en middelgrote ICT-bedrijven onmogelijk, zo denkt Martijn Meima, adviseur nieuwe media bij Syntens. Ook stranden volgens hem veel kleinere ICT-ondernemingen omdat de organisatie niet klaar is voor de volgende stap in groei. Meima leidt de workshop "Gezond groeien met een ICT-bedrijf" op de Emerce Industry Day , die op 21 juni in Amsterdam plaatsvindt.

"Groeien om het groeien is niet verstandig", aldus Meima. "Je moet altijd groeien omwille van een bepaalde strategie." ICT-ondernemingen moeten in de ogen van Meima goed voor ogen hebben welke strategie dat is. "Je komt niet ver met louter het idee dat je een website-bouwer bent. Het is heel anders als je je presenteert als bedrijf dat bijvoorbeeld hoogwaardige technologische oplossingen op basis van Microsoft-producten voor de bakkerswereld biedt."

Meima noemt andere voorkomende strategische keuzes: "Maak ik kwalitatief hoogwaardige software en neem ik dus duur personeel aan of word ik low-cost leverancier van software met goedkopere werknemers?" Hij benadrukt ook het belang van het communiceren van de strategie. "Ik denk aan een logo of missie-statement. Maar belangrijker is dat je de visie intern blijft communiceren. In een groeiend bedrijf ken je op een bepaald moment niet al je personeel meer persoonlijk."

Als adviseur nieuwe media van Syntens , dat in opdracht van het ministerie van Economische Zaken werkt, begeleidt Meima voortdurende groeiende ICT-bedrijven op MKB-niveau. Hij onderscheidt een aantal kritieke momenten in een groeiproces. "Wanneer een onderneming vijf of zes mensen gaat tellen wordt managen belangrijk. Vaak zijn startende ICT-ers technisch geörienteerd, dus moeten ze managen erbij leren of een manager aannnemen."

Boven de vijftien werknemers wordt het volgens Meima zaak een managementteam te formeren. Wanneer een onderneming nog verder groeit kunnen er weer groeistuipen ontstaan. Meima: "Vanaf ongeveer 25 werknemers moeten er business units worden geformeerd, afdelingen voor zaken als design of techniek."

Meima is optimistisch over de opbloei van startende ICT-bedrijven. "Die gaat gestaag door. Dat is ook belangrijk omdat het midden- en kleinbedrijf, ook in de ICT, voor de meeste werkgelegenheid zorgt. Ook komen de meeste innovaties uit die hoek. Een kleiner bedrijf is in principe veel flexibeler, hoeft niet veel overhead te financieren en kan technologie verder uitdiepen."

Wie een workshop wil volgen met Meima moet naar de Emerce Industry Day komen. Die vindt plaats tussen 10.00 en 11.00 uur in de Veilingzaal van de Beurs van Berlage.

Deel dit bericht

1 Reactie

Lukas de Vries

Indien Meima met strategie bedoeld "strategisch denken", ben ik het helemaal met hem eens. strategie in de context van "de wijze waarop de doelstellingen moeten worden bereikt", is een te grote eerste stap. Hoewel het maar vluchtig vermeld wordt, zijn mijns inziens juist VISIE en MISSIE de belangrijkste elementen (voor de toekomst) van een onderneming. Vervolgens moeten doelstellingen worden vastgesteld en daarna pas de strategie hoe deze doelstellingen bereikt moeten/kunnen worden. De doelstellingen moeten natuurlijk wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals realiseerbaar/realistisch, meetbaar, binnen een bepaald tijdsframe te realiseren, etc. Een goede visie resulteert als het goed is ook in innovatie. De wereld veranderd en derhalve dient een organisatie mee te veranderen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond