Deel dit artikel
-

Zweedse webbureaus kelderen op beurs

Na de Zweedse consumentensites krijgen nu ook de webbureaus uit dat land zware klappen. Framfab deed een winstwaarschuwing de deur uit, Icon Medialab en Cell Network zagen hun verliezen oplopen door een agressief acquisitiebeleid. De laatste twee krijgen al langere tijd het verwijt te snel te willen groeien.

Gisteren leverde Framfab 24 procent van haar koers op de Zweedse beurs in, en kwam op de laagste koers van dit jaar uit. Via een waarschuwing geeft het bureau te kennen dat winstgevendheid er dit jaar niet inzit. "We zijn niet blij met de ontwikkelingen gedurende dit derde kwartaal", zegt CEO Jonas Birgersson. Volgens hem loopt het internationaal wel goed met zijn bedrijf. In Nederland wordt Framfab vertegenwoordigd door Netlinq, dat in mei werd overgenomen .

Ook Cell Network zal nog geen winst maken. Dit jaar was het bedrijf agressief op overnamepad. Afgelopen maand werd het Nederlandse WDS ingelijfd . Bij die overname zette CEO Niklas Flyborg zijn visie uiteen. Volgens hem is internationale uitbreiding dringend en noodzakelijk. "In deze markt blijven maar vier of vijf spelers over, wereldwijd, net als bij de grote consultancyfirma's. Om daarbij te zitten zul je hard moeten groeien." Flyborg zag zijn aandelen achttien procent zakken.

De aandelen van Icon Medialab bereikten gisteren ook hun laagste koers van het jaar, na een val van vijftien procent. Zij noteerden afgelopen kwartaal een verlies van bijna 24 miljoen dollar, ook al door forse overnames. Het goede nieuws is dat de omzet steeg tot een kleine vijftig miljoen dollar, waardoor het bedrijf in het vierde kwartaal winstgevendheid hoopt te bereiken.
Vorige week moest het Amerikaanse Razorfish, ook kandidaat voor de mondiale webbureau top vijf, ook al slecht nieuws brengen. Het bedrijf ontslaat zo'n tweehonderd van de tweeduizend werknemers, na een waarschuwing voor de derde kwartaalcijfers.

Deel dit bericht

3 Reacties

M. S.

Ik ben het eens met de stelling dat er uiteindelijk maar een paar grote bedrijven op dit gebied over zullen blijven. Maar ook een heleboel kleintjes. De 'grote' bedrijven houden zich voornamelijk bezig met groot zijn. Aandacht voor hun klanten hebben ze niet. Als je als gemiddelde middenstander bij zo'n partij aanklopt wordt je gewoon uitgelachen: "Een website voor hoeveel?? Hahaha, meneer wij praten niet eens over opdrachten onder de 25.000 gulden". Zelfs Ahold is groot geworden door op de kleintjes te letten. Al die grote jongens moeten zich eens wat drukker gaan maken over de inhoud van hun werk. Leveren ze wel kwaliteit? Leveren ze wel wat de klant wil en nodig heeft? Daarnaast hebben die bedrijven een verkeerd beeld van de markt. Hoeveel grote opdrachtgevers zijn er? Al die MKB-ers en overheidsinstellingen hebben geen miljoenenbudget, elk. Samen zijn ze wel miljoenen waard. Voor de kennis en ervaring hoef je niet naar zo'n groot bedrijf. De kennis haal je van internet, en ervaring hebben de kleinere bedrijven net zo veel als de grotere. Mijn ervaring is dat een boel bedrijven liever bij een kleiner bedrijf aankloppen dan bij een groter bedrijf. Ok, in een klein bedrijf lopen niet 10 verschillende database specialisten rond, en ze werken niet Oracle WebDB of Coolgen. Maar ze kunnen wel precies maken wat je nodig hebt, hebben aandacht voor je en zijn in staat om eens een extra pas voor je te zetten. Geen gelul over urenbudgetten en verlopen projecten. Dus ik deponeer de stelling dat je niet moet groeien om het groeien. Groeien als je meer vraag krijgt dan je aankunt, en de groei ook gerechtvaardigd wordt door winstcijfers. In de eerste plaats kwaliteit leveren, en dan pas verder gaan kijken naar de buren.Tevens vraag ik me af of er meer mensen zijn die minder goede ervaring hebben met de zogeheten verloren jongens? In mijn ogen een typisch voorbeeld van dit alles.

Karel

Een stelling wordt altijd geponeerd; afval bijv. wordt geDEponeerd. Maar goed, typisch een reactie van iemand die een slechte ervaring heeft met een (zgn.) groot buro en gemakshalve dan maar de hele industrie afschildert als uren harkende consultants. Iedereen krijgt de klant die hij verdient; vandaar dat Ernst & Young niet de administratie doet van de groenteboer op de hoek. Vandaar dat wat grotere buro's ook wat grotere klanten bedienen voor een andere prijs. Is dat nou zo verschrikkelijk?

M.S.

Natuurlijk ben ik het met je eens (ook over dat poneren, maar als we elkaar op spelfauten gaan afrekenen). Ik heb alleen een probleem met bedrijven die prutswerk leveren voor belachelijk hoge bedragen. Je hoort mij niet zeggen dat ik die grote bedrijven die grote opdrachten niet gun. Het gaat mij erom dat die grote bedrijven zich oppermachtig voelen, en maar denken dat ze alles kunnen maken. Je hebt gelijk als je zegt dat ik iemand ben die een nare ervaring heeft gehad met zo'n troepje verloren jongens. Maar daarnaast hebben alle zakelijke contacten die ik heb, en dat zijn er een heleboel, zich allemaal gematigd negatief tot uitgesproken negatief over bovengenoemd bedrijf uitgelaten. Daarnaast heb ik inmiddels 2 jaar ervaring met webtechnieken en kan vanuit mijn kennis en ervaring je verzekeren dat de kwaliteit en bruikbaarheid van het door grote jongens geleverde werk vaak onder de maat is. Ik weet niet of het 1 een gevolg van de ander is, maar ik weet wel dat de bedrijven die het slechtse werk leveren, het agressiefste groeibeleid hebben.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond